چگونه اولین محصول سوزوکی، بر خودروسازی جهان تاثیر گذاشت – فناوری

جمعه 27 بهمن 1396 فناوری

سوزوکی به عنوان یک خودروساز با کیفیت در دنیا شناخته می‌شود، اما کم‌تر کسی از روند شروع به‌کار این خودروساز و اولین محصول آن، با خبر است. در این مطلب به پیشینه‌ی تولید سوزولایت می‌پردازیم.

میچیو سوزوکی در سال ۱۹۰۹ میلادی شرکت سوزوکی را در زادگاهش، ژاپن، بنیان‌گذاری کرد. برخلاف باور عموم، این شرکت تا حدود ۵۰ سال پس از آغاز به کارش هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی نداشت. در حقیقت، سوزوکی ابتدا پا به عرصه‌ی صنعت نساجی گذاشت و فعالیت خود را به‌عنوان تولیدکننده‌ی پارچه‌های ابریشمی توسعه داد. در سال ۱۹۲۹ میلادی، سوزوکی با اختراع نوعی پارچه‌ی جدید توانست محصولات خود را به دیگر کشورهای جهان صادر کند. با وجود سود سرشار صنعت نساجی میچیو به فکر گسترش فعالیت‌های خود به دیگر صنایع بود. در نهایت او فهمید که صنعت خودروسازی در دهه‌های آینده رشد زیادی خواهد داشت و همین امر سبب شد تا او تصمیم به حضور در این صنعت بگیرد.

سوزولایت

در سال ۱۹۳۷ میچیو شروع به سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه‌ی یک خودروی جدید کرد، اما با شروع جنگ جهانی دوم، این دست فعالیت‌ها به کلی تعطیل شد. دهه‌ی ۵۰ میلادی سرآغازی دوباره برای فعالیت‌های سوزوکی در صنعت خودرو بود. با اینکه میچیو سوزوکی طی این سال‌ها فعالیت‌هایی در زمینه‌ی ساخت موتورسیکلت انجام داده بود، ایده‌ی ساخت یک خودرو برای بازار ژاپن دوباره در ذهن او نقش بست. در نهایت سال ۱۹۵۵ میلادی ایده‌پردازی او به حقیقت پیوست و سوزولایت متولد شد. تا سال ۱۹۶۱ بخش خودروسازی سوزوکی در همان محل ساختمان نساجی این شرکت قرار داشت و از آن به بعد خودروسازی سوزوکی به بخشی مستقل تبدیل شد. نکته‌ی جالب توجه در مورد اولین نمونه‌های تولیدی سوزوکی نام آن‌هاست. تا پیش از سال ۱۹۶۵ و معرفی سوزوکی فرانت 800، تمامی خودروهای تولیدی این شرکت ژاپنی با نام سوزولایت شناخته می‌شدند.

سوزولایت

سوزولایت در زمان خود یک محصول خلاقانه بود. این خودروی کوچک و سبک وزن هزینه‌ی نگهداری اندکی داشت و نویدبخش آینده‌ای درخشان برای سوزوکی بود تا بتواند در سال‌های آتی به عنوان یک خودروساز تخصصی در زمینه‌ی مدل‌های کوچک شناخته شود.

ساده و سبک

سوزولایت یک خودروی جمع‌وجور و کوچک بود که کم‌تر از ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشت. این خودرو طوری طراحی شده بود که کنترل آسانی داشته باشد و به حدی ارزان تمام شود که هرکسی امکان خرید آنرا داشته باشد. اولین خودروی سوزوکی به یک پیشرانه‌ی ۲ سیلندر دو سوپاپه با حجم ۳۶۰ سی‌سی و قدرت ۱۶ اسب بخار مجهز بود و با وجود سیستم تعلیق فنری مستقل به همراه سیستم فرمان ساده، بسیار نوآورانه‌تر از زمان خود عمل می‌کرد.

اولین خودروی سوزوکی

از زمان تأسیس شرکت سوزوکی، سوزولایت اولین خودروی توسعه یافته توسط این شرکت محسوب می‌شد. در آن زمان یکی از رقبای آن خودروی انگلیسی آستین 7 بود.

سوزولایت

ابعاد بسیار جمع‌وجور

با طول ۲.۹۹ متر، عرض ۱.۲۹۵ متر و ارتفاع ۱.۴ متری سوزولایت به راحتی استانداردهای قانون خودروهای کوچک، کیجیدوشا، در ژاپن را به‌دست آورد.

سوزولایت

استقبال بی‌نظیر

تولید سوزولایت در اکتبر سال ۱۹۵۵ میلادی با تیراژ ۳ تا ۴ خودرو در ماه آغاز شد. اوایل سال ۱۹۵۶، تیراژ تولید این خودرو به ۳۰ دستگاه در ماه افزایش یافت و طی سال‌های بعد نسخه‌های متفاوتی از این خودرو تولید شد که مدل بزرگ‌تر TL در سال ۱۹۵۹ میلادی یکی از آن‌هاست.

طلوعی دلنشین

گفته می‌شود که اکنون تنها ۲ دستگاه از خودروهای سوزولایت در جهان موجود است که یکی از آن‌ها در موزه‌ی سوزوکی پلازا در شهر هاماماتسو ژاپن نگهداری می‌شود. بیش از ۶۰ سال از طلوع بخش تولید خودروی سوزوکی می‌گذرد و همچنان این خودروساز ژاپنی به عنوان پیشگام و متخصص در زمینه‌ی ساخت خودروهای کوچک و خوش‌قیمت شناخته می‌شود که سالانه بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند.


منبع : زومیت

هزینه‌ی ساخت هر دستگاه هوم‌پاد ۲۱۹ دلار تخمین زده می‌شود - فناوری

نگاهی به شبکه‌ های عصبی و طرز کار آنها - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا