پیوند مدفوع چیست ؟

سه‌شنبه 27 خرداد 1399 سلامت
پیوند مدفوع چیست

 از میان انواع عمل‌های پیوند که در حال حاضر صورت می گیرد  پیوند مدفوع عجیب‌ترین پیوندی است که یک بیمار می‌تواند دریافت کند. اما در واقع این پیوند می‌تواند یکی از اصلی ترین  اقدامات درمانی بیمار باشد چرا که به عنوان راه‌حلی مناسب برای مشکل مقاومت دارویی که شاخه‌های مختلف پزشکی را تحت تأثیر قرار داده، مطرح است.

پیوند مدفوع نوعی  درمان به نام باکتری‌درمانی است که در آن از باکتری‌های بی‌ضرر برای حذف باکتری‌های بیماری‌زا در بدن بیمار استفاده می‌شود. پیوند مدفوع در حقیقت قرار دادن مدفوع صاف و رقیق‌شده فردی با روده سالم در روده بزرگ فرد بیمار می باشد . باکتری‌درمانی یا همان پیوند مدفوع علاوه بر درمان عفونت، از به هم خوردن ترکیب باکتری‌های مفید حاضر در بدن بیمار جلوگیری می‌کند، کاری که آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به انجام آن نیستند.

پیوند مدفوع از کجا آغاز شد ؟

استفاده از مدفوع در درمان بیماری‌ها ریشه عمیقی در گذشته پزشکی دارد و به عنوان روشی کارساز از قرن چهارم تا حال حاضر شناخته و مورد استفاده می باشد .

نخستین پیوند مدفوع را می‌توان درکشور چین که یه  قرن چهارم میلادی بر می گردد که نوشته های آن زمان به استفاده از پیوند مدفوع در درمان مسمومیت غذایی و اسهال اشاره می‌کنند .

در قرن شانزدهم، لی شیزن گیاه‌شناس معروف بیماری‌های گوارشی را با استفاده از دارویی به نام «سوپ زرد» یا «شربت طلایی» درمان می‌کرد. این دارو حاوی مدفوع تازه یا  خشک شده و یا تخمیر شده بود.

در دامپزشکی قرن شانزدهم، روشی درمانی روی چهارپایان نشخوارکننده انجام می‌شد که امروزه همچنین از آن استفاده می‌شود. در این روش میکروارگانیسم‌ها از روده  حیوانات سالم به حیوانات بیمار منتقل می‌شوند.

در جنگ جهانی دوم، سربازان آلمانی گزارش کردند که برای درمان اسهال خونی باکتریایی، به طور مؤثر از مدفوع تازه شتر استفاده می‌کردند.

چگونه سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم؟ | سایت خبری ثلاث

نحوه انجام پیوند مدفوع

در حال حاضر پیوند مدفوع یک پیوند نسبتا ساده می باشد کهدر  این روش   دهنده سالم   نمونه مدفوع خود را جهت استفاده اهداء می‌کند. سپس نمونه مدفوع با محلول خاصی تر کیب شده و  صاف می‌شود و سپس به بدن بیمار از راه های : تنقیه، آندوسکوپ، کولونوسکوپ و یا سیگمویدسکوپ منتقل می گردد . تعیین روش مورد استفاده همه یک کار را انجام می دهند و پزشک معالج تصمیم گیر نده نحوه انتقال است .

در چه افرادی پیوند مدفوع صورت می گیرد

استفاده از پیوند مدفوع برای معالجه بیمارانی که از عفونت با کلستریدیوم دیفیسیل رنج می‌برند مرسوم است. این عفونت بر اثر کمبود باکتری‌های مفید و طبیعی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود و به غشای  روده حمله می‌کند. علائمی که توسط کلستریدیوم دیفیسیل ایجاد می‌شود شامل اسهال و درد شکم است.

رژیم کانادایی

رژیم لاغری سریع‌ و کاهش وزن ۱۰ کیلوگرمی در یك ماه

علت سوزش و داغی کف پا و درمان خانگی آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا