پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

یکشنبه 14 آبان 1396 سینما
پیشنهاد آخر هفته سینما

پیشنهاد آخر هفته سینما

 

 داستان «آزاد به قید شرط» درباره کمالی (امیر جعفری) است که 10 سال قبل به جرم مشارکت در سرقت مسلحانه به 20 سال زندان محکوم و به تازگی از زندان آزاد شده است. کمالی 10 سال زودتر از موعد از زندان آزاد شده و دیونی داشته که پس از پرداخت این دیون به قید شرط از زندان آزاد شده است. همسر کمالی، ناهید (شقایق فراهانی) زمانی که کمالی در زندان بود از او جدا شده و به عقد مرد دیگری درآمده است و…

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

از حسین شهابی کارگردان فیلم پیش از این اثار شاخصی ندیده ایم. تمایل او به ارائه مضامین جسورانه البته که قابل ستایش است اما حداقل در این اثر شهابی نتوانسته به موقع و به اندازه خرده روایت هایی جاندار برای زمان طولانی فیلم و داستان کم جانش ارائه کند. از همین جهت داستان خسته کننده می شود و چون پرداخت کار شبیه آثار تلویزیونی است به نوعی فلسفه ی این که چنین اثری را در سینما ببینیم پوچ به نظر می رسد. «آزاد به قید شرط» یکی از اجتماعی هایی پر شمار این سال هاست که البته یک بازی خیلی خوب دارد و فقط و فقط همین.

تماشاخانه: در خلاصه داستان نمایش «پا برهنه در پارک» آمده است: پل و کوری براتر زوج جوانی هستند که پس از گذراندن ماه عسل به آپارتمان کوچک، سرد و خالی‌شان در طبقه پنجم ساختمانی قدیمی می‌روند. ماجراجویی و پرشر و شور بودن کوری مقابل آرامش و خونسردی پل که وکیل دعاوی تازه‌کار است به همراه شرایط نامساعد خانه، همسایه‌های عجیب‌ و غریب و … به دعوایی سخت و رفتن شوهر از خانه منجر می‌شود …

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

اگر طالب دیدن نمایشی هستید که با زبانی مفرح مسائلی در باب روابط، خصوصا روابط زناشویی عنوان می کند، «پابرهنه در پارک» انتخاب مناسبی است. مریم باقری در این نمایش با استفاده از متن پر و پیمان نیل سایمون و همنشینی آن با طراحی صحنه رئالیستی که فقط در خدمت روایت است و پیچیدگی خاصی ندارد، فضای راحتی برای دو بازیگر کار فراهم کرده، دو بازیگری که اتفاقا زن و شوهر (رامبد شکرابی و حدیث فولادوند) هم هستند در قالب نمایش راحت تر رفتار می کنند و همین مساله باعث ایجاد حواشی بسیاری شده!



نمایش خانگی:
«نقطه کور»؛ خسرو ( محمدرضا فروتن ) که به دلیل کار سختش به عنوان جوشکار در منطقه ای دور از خانواده، مدتهاست همسر و فرزندش را ندیده، بالاخره به منزل بر می گردد اما زمانی که پسر خانواده از حضور مرد غریبه ای در خانه سخن می گوید، خسرو به همسرش ( هانیه توسلی ) مشکوک می شود و …

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

یک فیلم دیگر در مورد شک و خیانت و یک فیلم دیگر در فضای آپارتمانی، داستانی که گره کورش را می تواند همان ابتدا باز کند اما بی دلیل و بدون هیچ منطقی ادامه پیدا می کند و شخصیت های فرعی می آیند و می روند بدون آن که به روند داستان کمک خاصی بکنند. بازیهای فیلم که همه در قالب های کلیشه ای است از محمدرضا فروتن بگیرید تا هانیه توسلی به هر حال چنین فیلمی شاید ارزش تماشا در منزل را داشته باشد، سینما که هرگز.

کیوسک: «قلم یاران» که شماره‌ی ششم اش روی کیوسک ها آمده، نوشته شده ماهنامه اما به نظر دو ماهنامه می آید، با قیمت هشت هزار تومان که به نسبت محتوایش بسیار ناچیز است. در این شماره مطالبی درباره انقلاب اکتبر در روسیه و نسبت روشنفکران و سیاست به قلم افرادی نظیر احمد نقیب زاده می خوانید. مقاله ای مفصل و خواندنی که جواد طباطبایی درباره انقلاب فرانسه نوشته از خوب های این شماره است.

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

پرونده ای در مورد مفهوم سیاسی ملت و حقوق اقوام در بخش اندیشه و حکمت که نگاهی بی طرفانه و دقیق دارد.هم خوب و خواندنی است. چند فرهنگ گرایی در قسمت جامعه سوژه شده است به تفصیل. نقش روانشناسان در نظام آموزشی و اندیشه سیاسی در تاریخ ایران باستان و در آخر پرونده ای مفصل و به غایت خواندنی در مورد شاملو در قسمت ادبیات، مجموعه ای مطالب خواندنی را در «قلم یاران» گرد هم آورده است.


خورجین: غالبا در این بخش فیلم معرفی می کردم و این بار اما سنت شکنی می کنیم و سریال تازه جناب فینچر را پیشنهاد خواهیم کرد؛ «شکارچی ذهن». مثل تمام کارهای فینچر ابعاد روانشناسی پیچیده ای دارد و البته پر از دیالوگ است. در «شکارچی ذهن» با یک لایه رویی مواجهیم که کارگاهی به دنبال اسرار قاتل های زنجیره ای است و داستان و روایت قاتل ها نمای جذابی برای پیگیری روند داستان طی می کند و به قولی مخاطب عام جذب کار می شود. در لایه زیرین کار اما مسائل مربوط به روانشناسی و حتی ارجاعاتی به تئوری های یونگ و فروید برای مخاطب پیگیرتر جذاب می شود در واقع مثل تمام کارهای فینچر این جا هم مسائلی به ظاهر سطحی بهانه ای برای واکاوی مسائلی عمیق تر می شود.

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

کتاب: کیوان مهرگان روزنامه نگار بوده است پیش از این، او سه مجموعه شعر دارد؛ «دهانم بوی مریم می دهد» ، «من سکوت انسانم» و «عاشق لو رفته». خوانش شعرهای او شاید دریچه خیلی جدید و بکری را روی ذهن مخاطب باز نکند اما حداقل لحظات خوشی می سازد.هر کدام که از آثارش را تجربه کنید ضرر نخواهید کرد، خصوصا این که از لحاظ اقتصادی کتاب های شعر عموما خیلی گران بها نیستند.
آنگاه که انتظارت پایان می یابد، نرو، وفا، از اینجا آغاز می شود …

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

منبع : برترینها

تهمینه میلانی

تهمینه میلانی: با ازدواج سفید موافق نیستم

بیوگرافی رویوین لی

ویوین لی؛ ستاره‌ای که بر باد رفت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا