هفته هجدهم بارداری

دوشنبه 15 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته هجدهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفدهمین هفته از بارداری، طول جنین حدود ۱۴ سانتی‌متر است، به اندازه یک سیب‌زمینی بزرگ. وزن جنین در این هفته حدود ۲۲۰ گرم است. جنین در این هفته، دست‌ها و پاهای خود را خم کرده و شما به‌تدریج این حرکات را بیشتر و بیشتر احساس خواهید کرد. رگ‌های خونی او در زیرپوست نازک و شفافش قابل مشاهده هستند و گوش‌های او به شکل نهایی خود قرار گرفته‌اند و بخش‌های بیرونی گوش‌های او نیز قابل رویت هستند.

در این هفته، دور اعصاب جنین با پوشش محافظ از جنس چربی به نام میلین، پوشیده می‌شود و این فرآیند تا یک سال پس از تولد ادامه خواهد داشت. اگر کودک شما دختر باشد، رحم ولوله‌های فالوپ او شکل‌گرفته و در محل نهایی خود قرار دارند. اگر کودک شما پسر باشد، اندام‌های جنسی او قابل رویت هستند، اگرچه ممکن است در سونوگرافی دیده نشوند.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در دوران بارداری، پوشیدن لباس‌های گشادتر و راحت‌تر با افزایش اشتها و اندازه دور کمر شما ضروری است. نیازی به هزینه زیادی برای خرید لباس‌های حاملگی نیست، می‌توانید از دوستان و اقوام به امانت بگیرید یا لباسی را انتخاب کنید که تا آخر بارداری و حتی مدتی بعد از آن قابل‌استفاده باشد.

پیشنهاد می‌شود در 6 ماه آخر حاملگی به‌طرف چپ بخوابید، زیرا این باعث کاهش فشار رحم بر روی استخوان لگنی و سیاهرگ بزرگ تحتانی می‌شود. همچنین، در صورتی‌که در حالت خوابیده یا نشسته قرار دارید، به‌سرعت بلند نشوید تا از سرگیجه جلوگیری شود.

آزمایش سونوگرافی در این سه‌ماهه کمک می‌کند تا پزشک شما وضعیت رشد کودک، تعداد جنین‌ها و تاریخ تولد کودک شما را بررسی کند. در آزمایش سونوگرافی، ممکن است کودک خود را در صفحه مخصوص سونوگرافی در حال حرکت یا مکیدن انگشت ببینید.

فعالیت‌های هفته هجدهم بارداری

با انجام ثبت‌نام در یکی از کلاس‌های مربوط به آموزش‌های دوران بارداری و تمرینات زایمان، می‌توانید به خودتان کمک کنید تا برای زایمان آماده شوید. اما در ایران، این کلاس‌ها به‌صورت منسجم و همگانی ارائه نمی‌شوند، بنابراین برای شرکت در این کلاس‌ها باید به دنبال آنها بگردید.

ممکن است بیمارستانی که در آن برنامه‌ریزی شده است که زایمان شما در آنجا انجام شود، کلاس‌هایی برگزار کند. همچنین، می‌توانید به توصیه‌های پزشک، ماما و یا دوستان خود توجه کنید. شرکت در این کلاس‌ها، در زمان زایمان به شما کمک می‌کند تا آمادگی لازم را داشته باشید و ارزش صرف وقت و هزینه خود را به دست آورید.

فعالیت‌های هفته هجدهم بارداری

فعالیت‌های هفته هجدهم بارداری

رژیم غذایی

اگرچه مقادیر بسیار کم ید برای بدن لازم است، اما همین مقدار کم برای حفظ سلامتی مادر و کودک ضروری است. برای تامین ید لازم بدن، می‌توان غذاهای دریایی را دو بار در هفته یا نمک یددار مصرف کرد.در برخی از مناطق که آب و خاک آن‌ها ید کافی را ندارند، پزشک ممکن است مقادیر کمی ید را به خانم‌های باردار تجویز کند. اما باید توجه داشت که مصرف ید به دوران بارداری حساس است و تنها باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.همچنین، باید به خاطر داشت که مصرف اضافی ید می‌تواند منجر به گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید جنین شود، بنابراین نباید دوز ید بیش از حد مورد نیاز را مصرف کرد.

نگران نباشید

در دوران بارداری، تپش قلب ناگهانی نیز اغلب رخ می‌دهد. اما نگران نباشید، زیرا این امر بسیار رایج است. افزایش حجم خون تا 40 درصد در دوران بارداری، باعث می‌شود که قلب بیشتر تلاش کند تا اکسیژن بیشتری به جنین رسانده و این باعث تپش قلب بیشتر می‌شود.مصرف کافئین نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود، بنابراین اگر کافئین زیادی مصرف می‌کنید، می‌توانید میزان مصرف آن را کاهش یا حذف کنید.

همچنین، تپش قلب می‌تواند یکی از علائم فعالیت بیش از حد غده تیروئید باشد. لذا در معاینات پزشکی، هرگونه علائم تیروئید را به پزشک خود بگویید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی

توصیه‌های مذهبی

در هفدهمین هفته بارداری، جنین علاوه بر حرکت ظاهری، می‌تواند انگشتانش را هم حرکت دهد. همچنین، او می‌تواند به صداهای بلند گوش دهد و واکنش نشان دهد.یکی از آداب معروف در دوران بارداری، پس از هر نماز دست را روی تربت بکشید و آن را بر روی شکم خود بگذارید. همچنین، خواندن سوره “انبیا” در این دوران برای صالح شدن فرزند بسیار موثر است. بهتر است تلاوت این سوره را در حدی که قادر هستید انجام دهید.همچنین، خوردن خربزه در این دوران می‌تواند باعث خوش‌رو و خوش‌خلق شدن فرزند شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

بایدهای هفته هجدهم بارداری

برای تقویت خود و بازیابی انرژی، می‌توانید غذاهایی با پروتئین بالا مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات مصرف کنید. همچنین، ترکیبات کربوهیدرات مانند بیسکوئیت‌های سبوس‌دار با کره بادام‌زمینی و یا یک‌کاسه برشتوک و شیر نیز می‌تواند به بازیابی انرژی کمک کند.مصرف پروتئین باعث راه انداختن سیستم عصبی مغز می‌شود و ترکیبات کربوهیدرات نیز باعث آرامش و پیوستگی در انتقال انرژی به بدن می‌شود و به حفظ سطح انرژی کمک می‌کند.

همچنین، پیاده‌روی هم با افزایش پمپاژ خون به انواع اعضای بدن، به حفظ و بازیابی انرژی کمک می‌کند. پس سعی کنید به میزان کافی پیاده‌روی کنید و فعالیت بدنی روزانه را در برنامه‌های خود قرار دهید.

بایدهای هفته هجدهم بارداری

بایدهای هفته هجدهم بارداری

نبایدهای هفته 18 حاملگی

در دوران بارداری، به دلیل اینکه جنین این کار را برای شما انجام می‌دهد، لزومی به تقویت عضلات رحم نیست.از انجام ورزش‌های کششی نیز باید پرهیز کنید، زیرا ممکن است باعث باز شدن بیش‌ازحد شکاف ماهیچه‌ای شود. ورزش‌های کششی رحمی را بهتر است پس از تولد نوزاد انجام دهید.همچنین، بهتر است از نوشیدنی‌های انرژی‌زا به جای وعده‌های غذایی استفاده نکنید، زیرا جایگزین مناسبی برای وعده‌های غذایی نیستند و معمولا شامل شکر و کالری زیادی هستند. بهتر است به جای آن‌ها از مواد غذایی مغذی و سالم مثل میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین‌های کم چرب استفاده کنید.

بارداری

هفته نوزدهم بارداری

بارداری

هفته هفدهم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا