نگهداری از سرخس مارچوبه

دوشنبه 17 بهمن 1401 گل و گیاه
نگهداری از سرخس مارچوبه

معرفی و نحوه نگهداری از سرخس مارچوبه

نام رایج: سرخس مارچوبه

نام علمی: Asparagus Falcatus

نوع گیاه: برگریز چند ساله

زمان گلدهی: بهار تا پاییز

منطقه بومی: آفریقای جنوبی

 

معرفی گیاه سرخس مارچوبه

سرخس مارچوبه در مناطق گرمتر ، به راحتی می تواند با فرهنگ بیرون سازگار شود ، جایی که گاهی اوقات مانند یک خزنده رشد می کند و حتی می تواند به عنوان گونه مهاجم شناخته شود.در داخل خانه ،گیاه سرخس مارچوبه،مقاوم، بوته ای و متراکم است.این گیاه فقط از نظر نام و ظاهر یک سرخس است. در واقع از خانواده Liliaceae است و از خانواده سوسن ها است ،که از گل های دیگر این خانواده می توان لاله ها ، سوسن ، آماریلیس و هوستا رانام برد.

مارچوبه گرده دارای بسیاری از ویژگی های خوب است ، اما با برخی احتیاط های مهم همراه است. در مناطق گرم و مرطوب ، سرخس مارچوبه هنگام کاشت در فضای باز می تواند به سرعت گسترش یابد. در فلوریدا ، تگزاس و هاوایی از گونه های مهاجم محسوب می شود. سرخس مارچوبه همچنین برای انسان و حیوانات خانگی سمی است.

معرفی گیاه سرخس مارچوبه

معرفی گیاه سرخس مارچوبه

خاک مورد نیاز گیاه سرخس مارچوبه

اگر قصد نگهداری و پرورش گیاه سرخس مارچوبه را دارید باید برخی موارد مهم را برای نگهداری از این گیاه توجه کنید. جهت نگهداری سرخس مارچوبه در داخل گلدان بهتر است برای رشد کامل گیاه از خاک متخلخل و زهکشی مناسب استفاده کنید.

کوددهی مناسب سرخس مارچوبه

یکی از موارد مهم در شرایط نگهداری سرخس مارچوبه بدون شک کوددهی مناسب برای این گیاه است. این گیاه نیز مانند سایر گیاهان برای رشد کامل و تقویت به کود نیاز دارد. برای کوددهی همه منظوره از مایع و یا حلال در آب استفاده کنید.

هرس کردن گیاه سرخس مارچوبه

رشد گیاه سرخس بسیار سریع است از همین رو برای داشتن گیاهی با ظاهری آراسته و مرتب باید حتما مراحل هرس کردن را انجام دهید. به طور کلی می توان گفت یکی از مهم ترین موارد در شرایط نگهداری گیاه سرخس مارچوبه بدون شک هرس کردن گیاه است. اگر قصد هرس کردن گیاه سرخس مارچوبه را دارید باید حتما از یک قیچی استریل شده استفاده کنید تا هرس کردن سبب بروز بیماری یا قارچ در گیاه نشود.

خاک مورد نیاز گیاه سرخس مارچوبه

خاک مورد نیاز گیاه سرخس مارچوبه

دمای مناسب نگهداری سرخس مارچوبه

از دیگر موارد مهم نگهداری از سرخس مارچوبه بدون شک دمای مناسب است. بهتر است دمای نگهداری از این گیاه همواره گرم یعنی حدود 20 درجه سانتی گراد باشد. به هیچ عنوان نگذارید برای مدت طولانی دما کمتر از 12 درجه سانتی گراد باشد. اگر در خانه خود گلخانه و یا ایوانی دارید بهتر است گیاهان آپارتمانی از جمله سرخس مارچوبه را به آنجا منتقل کنید. چرا که رشد گیاهان در این محیط ها به حداکثر خود خواهید رسید.

دمای مناسب نگهداری سرخس مارچوبه 

دمای مناسب نگهداری سرخس مارچوبه 

نحوه تکثیر سرخس مارچوبه

آسپارگوس را میتوان از طریق کاشت بذر در بهار، در دمای حدود ۲۱ درجه سانتیگراد در کمپوست مخصوص بذر و قلمه تکثیر کرد. رشد گیاه در این روش بسیار کند است. حتی زمانی که نشاءها جوانه می زنند، میزان رشد گیاه به قدری کند است که برای داشتن گیاهی به اندازه معقول و دلخواه، لازم است چند ماه منتظر بمانید. روش بهتر، برای تکثیر سریعتر گیاه، تقسیم بوته مادری، در اواسط بهار و تابستان است.

ابتدا خاک را مرطوب کرده و گیاه مادری را از گلدان بیرون آورید. ریشه های گیاه را از هم باز کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز، توده ریشه ها را به قسمتهای مساوی و مرتب تقسیم کرده، هر کدام را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید دقت کنید که خاک را همیشه مرطوب نگاه داشته و گیاهان را در محیطی با نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا رشد کنند.

 

نگهداری از گیاه بنجامین

نگهداری از گیاه بنجامین

روش نگهداری از نخل شامادورا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا