رونمایی از نسل جدید مرسدس بنز کلاس G

جمعه 21 اردیبهشت 1397 دسته‌بندی نشده

 

G کلاس، شاسی‌بلند لوکس مرسدس‌بنز است که همیشه با سه قفل دیفرانسیل، شاسی مستقل و بدنه‌ی جعبه‌مانند شناخته می‌شود. در واقع این مدل پرطرفدار، در مقام دوم قدیمی‌ترین محصولات مرسدس‌بنز، پس از خودروهای سنگین یونیماگ (Unimog) قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانیم، تولد G کلاس به بیش از ۳۵ سال قبل، دوران قبل از انقلاب ایران و پیشنهاد تاریخی یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران آن‌ سال‌های مرسدس برمی‌گردد. تا زمان رونمایی از نسل دوم این شاسی‌بلند بی‌نظیر در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸، مدل‌ها، تیپ‌ها و نسخه‌های مختلفی از G کلاس عرضه شد. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی نزدیک به جدیدترین مدل از مرسدس‌بنز G500 که در بازار آمریکا با کد G550 عرضه می‌شود، داشته باشیم.

نسل دوم G کلاس؛ جعبه‌ی اصیل جدید

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس

معمولاً خودروسازان و برخی کارشناسان و نویسندگان دنیای خودرو بیش از اندازه از واژه‌های «مدل جدید» در سخنرانی‌ها و نوشته‌های خود استفاده می‌کنند. اصلاً قصد نداریم از این کلیشه استفاده کنیم، اما توصیف «مدل جدید»، برازنده‌ی مرسدس‌بنز G کلاس ۲۰۱۹ است. فقط پنج قطعه‌ی مدل ۲۰۱۸، شامل پوشش لاستیک یدک، آفتاب‌گیر، آبپاش‌های چراغ‌ها، دستگیره‌های درها و طاقچه‌ی داشبورد در مدل ۲۰۱۹ وجود دارد و غیر از این موارد، همه‌ی بخش‌های مدل ۲۰۱۹ کاملاً جدید است.

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس


مقاله‌های مرتبط:

بدون شک در نگاه اول تفاوت بین دو نسل از G کلاس برای همه‌ی افراد چندان واضح نیست. بدنه‌ی جعبه‌شکل هنوز هم امضای اصلی این مدل است اما در مقایسه با نسل قبل طول، عرض، ارتفاع و فاصله‌ی دو محور نسل جدید به‌ترتیب حدود ۵.۳، ۷.۶، ۰.۷ و ۴ سانتی‌متر افزایش داشته است. با توجه بیشتر می‌توان به انواع تفاوت‌های ریز و درشت بین دو نسل G کلاس پی‌برد. چراغ‌های جدید جلو با طرح هاله‌ی LED و چراغ‌های جدید عقب بخشی از این تغییرات هستند. ویژگی‌های کلاسیک G کلاس مانند نوار طولی کناره‌های سقف، لولاهای بزرگ درها و دستگیره‌های فشاری که کاملاً فیزیکی کار می‌کنند، بدون تغییر وجود دارند.

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس

در بخش مهندسی ساخت و موارد فنی هم G کلاس کاملاً متحول شده است. نکته‌ی مهم تغییرات قابل توجه نسل جدید با رعایت سبک خاص این مدل است. G کلاس هنوز هم یک‌ شاسی‌بلند با شاسی مستقل، فریم نردبانی و اکسل عقب سرسخت است اما در جلو فنربندی مستقل با فرمان میله و چرخ‌دنده‌ی الکترونیکی به‌جای سیستم قدیمی ساچمه چرخان وجود دارد. G کلاس جدید تحت برنامه‌ی خاص کاهش وزن مرسدس نیز قرار گرفته است. به‌لطف استفاده از متریال سبک‌وزن در ساخت گلگیرها، کاپوت و درها، وزن کلی حدود ۱۷۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. هنوز وزن دقیق نسل جدید اعلام نشده اما مدل ۲۰۱۸ G کلاس حدود ۲۶۴۵ کیلوگرم وزن دارد.

کابین G کلاس؛ لوکس، راحت، جادار و جادار

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس

از مهم‌ترین تغییرات نسل جدید G کلاس، فضای بیشتر کابین است. در جلو ۶.۸ سانتی‌متر فضای بیشتر برای استراحت دست سرنشینان مهیا شده است تا کمتر شاهد برخورد دست راننده با سرنشین جلو باشیم. با اینکه فضای پا جلو اصلاً کم نبود، اما این بخش نیز ۳.۸ سانتی‌متر بیشتر شده است. اما این افزایش فضای پای ۱۵ سانتی‌متری سرنشینان ردیف دوم است که جلب توجه می‌کند. البته نباید فضای کابین G کلاس را با S کلاس مقایسه کرد، اما بدون شک در مقایسه با نسل قبل مهندسی این قسمت قابل تحسین است و حتی پنج سرنشین هم به راحتی جای خواهند گرفت.


Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس

طراحی جدید فضای داخلی G کلاس از جادار بودن آن هم بیشتر جلب توجه می‌کند. جالیوانی‌های جدید، کنسول مرکزی فوق‌العاده جذاب و مجهز، متریال‌ بی‌نظیر در کنار نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی، پنل فرمان دیجیتال، فرامین صوتی،  کنترل لمسی و از روی فرمان، G کلاس را مدرن‌تر از همیشه کرده است. طراحی کابین کاملاً توانایی رقابت با E و S کلاس را دارد که قطعاً در مقایسه با نسل گذشته این شاسی‌بلند جهشی برگ خواهد بود.

عملکرد فنی؛ فرمان و فنربندی جدید با پیشرانه‌ی V8

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس

داستان تغییرات قابل توجه بین دو نسل G کلاس در بخش عملکرد فنی نیز تکرار می‌شود. شاسی و فریم ۵۵ درصد سخت‌تر شده‌اند که در کنار فنربندی جدید جلو و فرمان، سواری G کلاس را اعتیادآور نشان می‌دهند. برخلاف نسل گذشته، فرمان G کلاس جدید به‌خصوص در جاده‌های شهری فوق‌العاده دقیق و پاسخگو است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری توربوشارژ (دو توربوشارژ با طرح بای‌توربو) تغییر زیادی نکرده است اما گشتاور ۶۱۰ نیوتن‌متر و قدرت ۴۱۶ اسب بخا که از دور موتور ۲۲۵۰ در دسترس است، نیازی هم به تغییر ندارد.

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس


با اضافه شدن گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و وجود حالت‌های رانندگی نرم، اسپرت یا اسپرت پلاس، تمام نیروی پیشرانه بدون اتلاف وقت به چرخ‌ها می‌رسد. وقتی این موارد را در کنار وزن کمتر قرار می‌دهیم، باید انتظار شکستن زمان ۵.۸ ثانیه‌ی تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسل گذشته را داشته باشیم. علاوه بر این سیستم اگزوز این مدل هم سروصدای مخصوص به‌خود را دارد. با تمام این تفاسیر، G500 یا G550 یک خودروی اسپرت نیست. ارتفاع آن از زمین زیاد بوده و جایگاه راننده هم نسبتاً بالا است؛ به همین خاطر حتی در حالت اسپرت پلاس هم باوجود دمپرهای انطباقی هوشمند، تکان‌های چپ و راست خودرو حس می‌شود. هنوز در مورد مصرف سوخت نسل جدید اطلاعات رسمی منتشر نشده است اما مدل ۲۰۱۸ این شاسی‌بلند لوکس در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه به‌ترتیب ۱۸ و ۱۶.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند.

مسیرهای آف‌رود، زمین‌بازی G کلاس

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس


احتمالاً تعداد مالکان G کلاس که این خودرو را در مسیرهای آف‌رود تست می‌کنند پایین باشد اما با این‌وجود، علی‌رغم بهبودهای نسل جدید در تست جاده، هنوز هم سرسختی آف‌رود این شاسی‌بلند آلمانی حفظ شده است. مصداق این ادعا افزایش ارتفاع G کلاس بوده که حالا به ۲۴ سانتی‌متر رسیده است. زوایه‌ی شکست و خروج از شیب به‌ترتیب از ۲۵ و ۳۰ درجه به ۲۶ و ۳۱ درجه افزایش پیدا کرده است. تمام این اعداد و ارقام به‌معنی کنترل راحت G کلاس در مسیرهای آف‌رود و ناهموار است. در دست‌اندازهای شدید فرمان تکان‌های قابل توجه ندارد و سرنشینان نیز سواری ناراحتی تجربه نمی‌کنند. فعال کردن دنده سنگین و ایجاد چسبندگی بیشتر به راحتی به یک دکمه انجام می‌شود و درصورت فشردن ملایم پدال گاز، رانندگی در شیب ۴۵ درجه نیز ممکن است. در شیب سرپایینی هم نیازی به فشردن پدال ترمز نیست و اصطلاحاً ترمزگیری پیشرانه تمام کار را انجام می‌دهد. عملکرد G کلاس در مسیرهای آف‌رود فراتر از رقبای خود در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس بوده و نکته‌ی جالب توجه خم به ابرو نیاوردن این مدل بی‌نظیر در شرایط سخت است.


Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس

گجت‌ها و تجهیزات مدرن، رانندگی در مسیرهای آف‌رود را بسیار راحت‌تر کرده است. به عنوان مثال، با فشردن دکمه‌ی دنده سنگین و قفل شدن یک دیفرانسیل، حالت رانندگی G Mode که در آن دمپرها نرم‌تر، سیستم کمکی فرمان، گاز و جعبه‌دنده تنظیم می‌شوند، به‌کار می‌افتد. به‌لطف دوربین ۳۶۰ درجه و نمایشگر لمسی بزرگ با قابلیت چرخش تا ۳۵ درجه، می‌توان اطراف خودرو را کاملاً وارسی کرد. یا در هنگام عبور از رودخانه با ارتفاع حداکثر ۷۰ سانتی‌متر، سنسور موجود در سپرجلو دستور بسته شدن ورودی‌های هوا و هشدار حداکثر سرعت مجاز ۱۰ کیلومتر بر ساعت را صادر می‌کند.

G کلاس با تجهیزات ایمنی و رفاهی مدرن

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس


نسل جدید G کلاس به‌صورت استاندارد همراه دکمه‌ی استارت پیشرانه، صندلی‌های چرمی گرم‌شونده، روشنایی کابین با ۶۴ رنگ تنظیم‌شونده، رینگ‌های ۱۹ اینچی، سیستم اطلاعات و سرگرمی Comand به همراه رهیاب ماهواره‌ای و رابط‌های اپل کارپلی و اندرویداتو و سیستم صوتی حرفه‌ای Burmester عرضه می‌شود. از آپشن‌های این مدل می‌توان به سیستم ماساژ صندلی‌های جلو، سیست متعلیق انطباقی، رینگ‌های سفارشی ۱۹ و ۲۰ اینچی و پکیج‌های تزئیناتی اشاره کرد. تجهیزات ایمنی استاندارد شامل ترمز اضطراری، شناسایی تابلوهای راهنمایی و رانندگی، هشداردهنده نقطه کور و جلوگیری از خواب‌آلودی راننده اشاره کرد. به‌لطف سستم فرمان جدید، اضافه کردن ویژگی‌هایی چون پارک خودکار و جلوگیری از انحراف مسیر در G کلاس ممکن شده است.

کلام آخر

Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جی کلاس


G کلاس ویژگی‌هایی دارد که شاید برای برخی افراد قابل تحمل نباشد. این شاسی‌بلند هنوز هم مصرف بالایی دارد، باوجود انحنای شیشه‌ها هنوز هم انعکاس نور آزاردهنده است و دستگیره‌های قدیمی و لولاهای بزرگ، باز و بسته کردن درها را در برابر رقبا مشکل‌تر کرده است. G کلاس مانند رنجرور یا GLS کلاس نیست؛ درواقع می‌توان گفت که همین طبیعت سرسخت و خاص آن، مشتریان همیشگی این مدل را حفظ کرده است. G کلاس باوجود داشتن نواقص، همیشه بخاطر عملکرد قاطع و بی‌رحم در جاده و مسیرهای آف‌رود مورد توجه علاقه‌مندان دنیای خودرو بوده است. نسل جدید G کلاس اما با حفظ اصالت، قدری نرم‌تر و متمدن‌تر شده است. هنوز هم با نشستن در کابین G کلاس، مهندسی ساخت آن را تحسین می‌کنید و البته در نهایت راحتی و خودنمایی در مسیرهای آف‌رود رانندگی می‌کنید.

G کلاس هیچوقت خودروی ارزان‌قیمتی نبوده است. هنوز قیمت رسمی نسل جدید اعلام نشده، اما مدل ۲۰۱۸ این شاسی‌بلند لوکس با قیمت پایه‌ی ۱۲۳ هزار و ۶۰۰ دلار عرضه می‌شود. نسل جدید مرسدس‌بنز G کلاس در اواخر سال ۲۰۱۸ به بازارجهانی عرضه خواهد شد.

منبع : زومیت

رونمایی از نسخه ویژه مرسدس بنز AMG GT 63 S

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری تویوتا برای راو 4

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا