نشانه ی مشکل در ریه ها

یکشنبه 24 بهمن 1400 سلامت
نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

بیماری‎‌های ریوی جزو شایع‌ترین بیماری‌هاست که افراد زیادی از آن رنج می برند؛ درگیری از  نشانه ی مشکل در ریه ها می توان به درگیری مجاری تنفسی، بافت ریه یا عروق خونی اشاره کرد.

 

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

 ریه های انسان نقشی کلیدی درحفظ عملکرد درست اندام های دیگر بدن ایفا می کنند. از آنجایی که انسان برای ادامهبقا به تنفس وابسته است، ریه ها در هر ثانیه مشغول فعالیت هستند و بر همین اساس،حفظ سلامت آنها اهمیت ویژه ای دارد. به گزارش گروه سلامت عصر ایرانبه نقل از “دیلی هلث”، هنگام انجام عمل دم، ریه های سالم اکسیژن رادریافت کرده و آن را به جریان خون منتقل می کنند تا اکسیژن از طریق خون به اندامها و سلول های سراسر بدن ارسال شود. هنگام انجام عمل بازدم، ریه های سالم دی اکسیدکربن را از بدن خارج می کنند.اما افراد بسیاری در سراسرجهان از مشکلات ریوی رنج می برند. میلیون ها نفر در سراسر جهان به بیماری مزمنانسدادی ریه (COPD) مبتلا هستند، که به عنوانگروهی از بیماری های ریوی تعریف می شودکه به واسطه باریک شدن مسیرهای هوایی تخلیه هوا از ریه ها را دشوار می سازند. ایندر شرایطی است که افراد بسیاری نیز ممکن است از بیماری خود آگاه نباشند. در کنار بیماری مزمن انسدادیریه، از دیگر بیماری های شایع این اندام می توان به آسم، برونشیت، سل، آمفیزم، وفیبروز سیستیک اشاره کرد. افرادی که سیگار می کشند یاقبلا سیگاری بوده اند و افرادی که به طور مکرر با عوامل تحریک کننده تماس دارند،در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری ریوی قرار دارند. از دیگر عواملی که ریه هایانسان را در معرض خطر قرار می دهند می توان به عفونت ها و قرار گرفتن در معرض موادآلرژی‌زا (مانند پوست حیوانات خانگی و گرد و غبار)، دود سیگار، آلودگی هوا، آلودگیهای فضای کار، و خاک اره اشاره کرد. برای سالم نگه داشتن ریه ها،شما باید از نشانه هایی که به بروز مشکل در این اندام ها اشاره دارند، آگاه باشید.هرچه زودتر به آنها رسیدگی کنید می توانید ریه های خود را از آسیب شدیدتر محافظتکرده و خطر بیماری مزمن ریوی و همچنین سرطان ریه را کاهش دهید. در ادامه با برخی از ایننشانه بیشتر آشنا می شویم.

سرفه مداوم

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

سرفه به محافظت از مسیرهایهوایی در برابر تحریک کننده های استنشاقی کمک می کند و همچنین در از بین بردن خلط(مخاط) در گذرگاه های تنفسی نقش دارد. اما سرفه مداوم نشانه ای ازعملکرد نادرست و غیر عادی ریه ها است. در حقیقت، یکی از نخستین نشانه های ریه هایناسالم سرفه مداوم است که حتی پس از مصرف دارو نیز بهبود نمی یابد. همچنین، هنگام سرفه کردن شماممکن است درد در قفسه سینه را تجربه کنید، که به شانه یا به سمت دست توسعه مییابد. اگر بدون دلیل مشخص با سرفهمداوم مواجه شده یا بیشتر از گذشته سرفه می کنید، به پزشک مراجعه کنید. اگر مخاطبیش از اندازه مشکل آفرین شده است، با نوشیدن آب و مایعات دیگر بدن خود را هیدارتهنگه دارید زیرا این کار به رقیق شدن مخاط کمک می کند و بدن می تواند از شر آن خلاصشود.

تنگی نفس

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

اگر حتی هنگام انجام وظایفعادی روزانه با دشواری در تنفس مواجه می شوید، این نشانه روشن دیگری از بروز مشکلدر ریه ها است. تنگی نفس زمانی رخ می دهد کهریه ها باید سخت‌تر از حالت معمول کار کنند تا هوا را به داخل و خارج انتقال دهند.این شرایط می تواند به واسطه انسداد در مسیر هوایی شکل بگیرد. تنگی نفس را نادیده نگیرید وبه عنوان مثال، افزایش سن را مقصر این شرایط ندانید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن برایبررسی دقیق‌تر شرایط با پزشک خود مشورت کنید. اگر با مشکلی پزشکی کهنیازمند درمان باشد، مواجه نیستید، ورزش روزانه می تواند به افزایش قدرت و استقامتشما کمک کند. همچنین، تمرینات تنفس عمیق را برای تسکین تنگی نفس انجام دهید.

افزایش مخاط

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

سرفه به طور معمول با تولیدمخاط یا خلط مرتبط است. مخاط از گیر افتادن میکروب ها، گرد و غبار، گرده و باکتریها در ریه ها جلوگیری می کند. اما هنگامی که تولید مخاط در نتیجه سرماخوردگی یابیماری های شایع دیگر شکل نگرفته باشد، نشانه خوبی محسوب نمی شود. همچنین، ممکن است متوجهتغییر در رنگ، غلظت، مقدار یا حتی بوی مخاط شوید. در حقیقت، اگر مخاط از حالت شفافبه زرد یا سبز تغییر رنگ دهد یا حاوی خون باشد، نشانه ای روشن از وجود مشکل در ریهها است. خون در مخاط می تواند نشانهای از سرطان ریه، برونشیت مزمن، یا آمفیزم باشد. با پزشک خود درباره علائمی کهدارید صحبت کنید تا دلیل دقیق آنها مشخص شود.

خس خس مداوم

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

صدای خس خس نشانه ای ازباریک شدن مسیرهای هوایی است. به واسطه محدود شدن مسیرهای هوایی، هوا با سرعت لازمجریان پیدا نمی کند. این شرایط به شکل گیری صدای خس خس هنگام تنفس منجر می شود. صدای خس خس مداوم می تواندنشان دهنده ابتلا به آسم یا آمفیزم باشد. همچنین، این شرایط می تواند نشانه ای ازسرطان ریه باشد. بدون در نظر گرفتن دلیل، شماباید به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به بیماری جدی ریوی یا آسیب شدید ریهبررسی شود.

تورم در قسمت پایین بدن

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد،اما تورم، درد و حساسیت در پاها می تواند نشان دهنده وجود مشکل در ریه ها باشد.هنگامی که ریه ها عملکرد درستی ندارند، سیستم گردش خون اکسیژن مورد نیاز خود برایحفظ سلامت و به گردش درآوردن مایعات در سراسر بدن را به طور کامل دریافت نمی کند.این شرایط می تواند موجب تجمع مایع و شکل گیری تورم در پاها شود. همچنین، به واسطه عملکردضعیف ریه ها، قلب نمی تواند به میزان کافی خون مورد نیاز کبد و کلیه های را پمپاژکند. این به معنای آن است که این اندام ها قادر نیستند به طور موثر سموم و موادزائد را پالایش کنند. این شرایط نیز به ایجاد تورم در بدن منجر می شود. برای کاهش تورم در پاها،آنها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. اگر با گذشت زمان تورم شرایط وخیم‌تری پیداکرد به پزشک مراجعه کنید.

سردردهای صبحگاهی

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

اگر پس از بیدار شدن از خواببا سردرد یا سرگیجه مواجه می شوید باید به پزشک مراجعه کنید. یک مشکل ریوی مانند بیماریمزمن انسدادی ریه می تواند دلیل سردردهای صبحگاهی باشد. این شرایط به دلیل تنفسعمیق ناکافی هنگام خواب شکل می گیرد، که به تجمع دی اکسید کربن در بدن منجر میشود. تجمع دی اکسید کربن گشاد شدنرگ های خونی در مغز را به همراه دارد، که به شکل گیری سردرد منجر می شود.

خستگی

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

احساس خستگی یا خستگی بیش ازاندازه حتی پس از خواب کافی یکی دیگر از نشانه های بروز مشکل در بدن است. چنین علائمیمی توانند نشان دهنده یک مشکل ریوی باشند. هنگامی که ریه ها عملکرددرستی ندارند، شما ممکن است راحت‌تر از گذشته خسته شوید. همچنین، به نظر نمی رسدحتی با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم قدرت و انرژی خود را باز یابید. اگر ریه ها به میزان کافیاکسیژن در اختیار بدن قرار ندهند، سیستم های دیگر بدن نیز از این شرایط رنج میبرند و کل این شرایط می تواند به قیمت افت سطح انرژی تمام شود. سطوح پایین انرژی یک چرخهمعیوب را شکل می دهند. خستگی شما را از ورزش کردن دور می کند و ورزش نکردن رویاستقامت بدن تاثیرگذار است.

مشکلات خواب

نشانه ی مشکل در ریه ها

نشانه ی مشکل در ریه ها

اگر به واسطه مشکلات تنفسیدر به خواب رفتن مشکل دارید یا خوابیدن روی یک صندلی برای شما راحت‌تر است، این میتواند نشانه ای از وجود مشکل در ریه ها باشد. دراز کشیدن روی تختخواب میتواند موجب سخت‌تر کار کردن ریه ها شود. این می تواند روی کیفیت خواب شماتاثیرگذار باشد. همچنین، سرفه کردن طی شب در خواب عمیق اختلال ایجاد می کند. حتی یک شب بی خوابی اثر منفیروی سلامت جسمانی و روانی انسان دارد. پس تصور این که بی خوابی های مداوم چه نتیجهای در پی خواهند داشت چندان دشوار نیست. اگر به طور مرتب شب ها ازخواب بیدار می شوید و در تنفس با مشکل مواجه هستید یا سرفه می کنید به پزشک مراجعهکنید.                                      

 

دلایل شمارش پایین سلول‌های خون

دلایل شمارش پایین سلول‌های خون

افزایش خطر سکته مغزی

افزایش خطر سکته مغزی

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا