نحوه رشد و مراقبت از گیاه چدنی

پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 گل و گیاه
گیاه چدنی

مشخصات گیاه چدن

نام:گیاه چدنی

نام گیاه شناسی Aspidistra elatior

خانواده Asparagaceae

نوع گیاه چند ساله، علفی

زمان شکوفه بهار، تابستان

رنگ گل سفید/بنفش

مناطق پرورش:چین و ژاپن

گیاه چدنی

گیاه چدنی

گیاه چدنی (Aspidistra elatior)

گیاه چدنی (Aspidistra elatior) شهرت خود را به عنوان یک گیاه آپارتمانی سخت به کشتن می دهد و همچنین یک گیاه شاخ و برگ زیبا در فضای باز در مناطق رشد خود است. این گیاه می تواند در بسیاری از شرایط بی توجهی و رشد زنده بماند که باعث از بین رفتن بسیاری از گیاهان دیگر مانند شرایط نور کم می شود.

دارای برگ های قوسی، نیزه ای شکل، سبز تیره و براق است که می تواند به طول حدود 2 فوت و عرض 4 اینچ برسد. هنگامی که در فضای باز رشد می کند، گاهی اوقات گل های خامه ای و بنفش ناچیزی در نزدیکی پایه گیاه تولید می کند، اما شکوفه ها معمولاً زمانی که گیاه در داخل خانه رشد می کنند ظاهر نمی شوند. گیاه چدنی سرعت رشد نسبتاً آهسته ای دارد و بهار عموماً بهترین زمان برای کاشت آن است.

انواع گیاهان چدنی

انواع مختلفی از گیاهان چدنی وجود دارد، از جمله:

‘Variegata’: این رقم دارای برگهای سبز با نوارهای سفید است.
‘آساهی’: برگهای سبز این رقم در حین رشد، نوک سفیدی پیدا می کند.
“Hoshi-zora”: نام این گیاه به آسمان پرستاره ترجمه می شود و برگ های سبز آن با نقاط زرد تا سفید خالدار است.
“آهنگ لنون”: برگ های این واریته دارای نوارهای سبز روشن یا زرد هستند.

گیاه چدنی

گیاه چدنی

مراقبت از گیاهان چدنی

آبیاری:

گیاهان چدنی نیاز به نگهداری بسیار ساده ای دارند: آبیاری زمانی که خاک خشک می شود و کود دهی برای بخشی از سال. بیشتر اشتباهاتی که در مورد این گیاهان رخ می دهد شامل آبیاری بیش از حد (آنها خاک غرقابی را دوست ندارند) یا قرار دادن آنها در زیر نور مستقیم خورشید است. در مورد گیاهان چدنی، معمولاً یک رویکرد نسبتاً دستی بهترین است.

نور :

گیاهان چدنی را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید، زیرا می تواند برگ ها را سفید کند و بسوزاند. اگر یکی از آنها را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنید، یک پنجره رو به شمال ایده آل است. آن را کمی به عقب از پنجره هایی که نور قوی دریافت می کنند قرار دهید تا از آفتاب مستقیم جلوگیری کنید. هنگامی که گیاهان چدنی را در فضای باز پرورش می دهید، آنها را در یک منطقه سایه با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

خاک:

گیاهان چدنی طیف وسیعی از خاک ها را تحمل می کنند، تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشند. آنها خاک غنی از نظر ارگانیک با pH خاک کمی اسیدی تا خنثی را ترجیح می دهند. در فضای باز، آنها می توانند در خاک های شنی، لومی و حتی رسی رشد کنند. برای گیاهان کانتینری، به سادگی از مخلوط گلدانی با کیفیت استاندارد استفاده کنید.

اب:

در حالی که این گیاهان تا حدی به خشکی تحمل می کنند، مقدار متوسطی از رطوبت خاک را دوست دارند. گیاهان چدنی جوان را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک کمی مرطوب اما خیس بماند. خاکی که برای مدت طولانی مرطوب بماند می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. گیاهان را عمیقاً قرار دهید و سپس قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک چند اینچ خشک شود. یک قانون کلی خوب این است که زمانی آبیاری کنید که بتوانید انگشت خود را در خاک فرو کنید و رطوبت را احساس نکنید.

دما و رطوبت:

گیاهان چدنی دمای بین 60 تا 75 درجه فارنهایت را ترجیح می دهند. آنها در برابر سرما مقاوم نیستند و دمای زیر 50 درجه فارنهایت می تواند به آنها آسیب برساند یا از بین ببرد. بنابراین اگر گیاه خود را در ظرفی در فضای باز پرورش می دهید، حتماً قبل از تهدید یخبندان آن را داخل آن ببرید. علاوه بر این، گیاهان چدنی سطح رطوبت متوسطی را دوست دارند، اما برای رشد سالم ضروری نیست.

کود:

گیاه چدنی خود را ماهی یک بار با کود مایع همه منظوره در طول ماه های بهار و تابستان، پیروی از دستورالعمل های برچسب، تغذیه کنید یا در بهار از کودهای آهسته رهش استفاده کنید. کوددهی در پاییز و زمستان ضروری نیست. فقط بعد از آبیاری گیاه کود بدهید تا ریشه گیاه نسوزد.

تکثیر کردن:

گیاهان چدنی را می توان از طریق تقسیم تکثیر کرد. این نه تنها به شما یک گیاه جدید را با قیمتی کمتر از هزینه یک نهالستان می دهد، بلکه تقسیم بندی نیز از شلوغ شدن گیاهان بالغ جلوگیری می کند.

برای شروع یک گیاه جدید، یک تکه از ریزوم (ساقه زیرزمینی) که حداقل دو برگ را شامل می شود، بردارید. این قطعه را یا در گلدانی با مخلوط گلدان تازه یا مستقیماً در زمین بکارید. خاک را کمی مرطوب نگه دارید، اما مطمئن شوید که زهکشی خوبی دارد. همچنین مطمئن شوید که گیاه جدید گرم بماند اما در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. هنگامی که رشد شاخه های جدید را مشاهده کردید، متوجه خواهید شد که گیاه چدنی جدید شما سیستم ریشه و سختی خود را توسعه داده است. سپس، می توانید با آن مانند یک گیاه جا افتاده رفتار کنید.

گیاه چدنی

گیاه چدنی

گل حسن یوسف

شرایط نگهداری از گل حسن یوسف

گیاه سینگونیوم

نحوه رشد و مراقبت از گیاه سینگونیوم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا