معرفی گیاه سرخس پنجه خرس

دوشنبه 15 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات کلی سرخس پنجه خرس

نام علمی: Phlebodium aureum

خانواده: بَسپایَکیان

بومی: آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، جنگل‌های کارائیب

نام‌های مرسوم: سرخس پنجه خرس، سرخس ستاره آبی، سرخس پا طلایی

 

معرفی سرخس پنجه خرس

سرخس‌‌ها جزء گیاهان محبوب آپارتمانی هستند. یکی از اعضای جذاب این خانواده سرخس پنجه خرس با برگ‌هایی خوش‌رنگ و سبز آبی است که به خاطر برگ‌هایش به سرخس ستاره آبی هم مشهور شده است. نگهداری سرخس پنجه خرس آسان است و برای محیط‌هایی که نور کمی دریافت می‌کنند نیز مناسب است. این سرخس یک گیاه هوازی است؛ به‌عبارت دیگر در طبیعت اصلی خود به جای اینکه درون خاک، آب یا سنگ رشد کند ترجیح می‌دهد روی تنه درختان دیگر رشد کند.

معرفی سرخس پنجه خرس

معرفی سرخس پنجه خرس

نور مورد نیاز برای نگهداری سرخس پنجه خرس

از آنجایی که سرخس پنجه خرس در طبیعت معمولا روی درختان دیگر رشد می‌کند نور زیادی را نمی‌تواند دریافت کند. بنابراین برای نگهداری در داخل خانه نیز به نور زیادی نیاز ندارد، ازاین‌رو باید آن را در قسمتی از خانه قرار دهید که نور متوسط و غیرمستقیم دریافت کند. گفتنی است این گیاه می‌تواند کمی بیشتر از سایر سرخس‌ها نور مستقیم را تحمل کند ولی نور بیش از حد و زیاد می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود. بنابراین اگر در محیطی نورگیر نیز قرار بگیرد می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد، به‎شرطی که در معرض نور غیرمستقیم قرار بگیرد.

دمای مناسب برای نگهداری سرخس پنجه خرس

سرخس پنجه خرس دوست دارد در محیطی با دمای معمول و استاندارد زندگی کند. باتوجه به این موضوع دمای مناسب برای نگهداری سرخس پنجه خرس همان دمای معمولی اتاق است و چیز بیشتری نمی‌خواهد. در مورد سرخس پنجه خرس درنظر داشته باشید که مقاومت این گیاه نسبت به گرما، بیشتز ار سرما است. بنابراین در طول فصل‌های سرد گیاه را از سوز سرما محافظت کنید، اما در طول تابستان می‌توانید حتی گلدان گیاه را به بیرون از خانه ببرید تا کمی در هوای آزاد استراحت کند. فقط تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که محیط نگهداری از سرخس پنجه خرس در بیرون از خانه در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

دمای مناسب برای نگهداری سرخس پنجه خرس

دمای مناسب برای نگهداری سرخس پنجه خرس

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس پنجه خرس

همان‌طور که گفتیم سرخس پنجه خرس اهل جنگل‌های نیمه گرمسیری است. بنابراین رابطه خوبی با رطوبت بالا دارد. برای تامین رطوبت این گیاه می‌تواند آن را در یک سرویس بهداشتی، حمام و یا آشپزخانه نورگیر قرار دهید. همچنین می‌توانید از روش های تامین رطوبت گیاهان خانگی مثل دستگاه بخور، قرار دادن ظرف آب در اطراف گیاه یا کنار هم گذاشتن چند گیاه نیز استفاده کنید.

در طول نگهداری از سرخس پنجه خرس در فصل زمستان بهتر است تا جای ممکن این گیاه را از وسایل گرمایشی دور نگه دارید، چراکه این وسایل هوای اطراف خود را خشک می‌کنند؛ دقیقا چیزی که باعث آسیب دیدن گیاه می‌شود.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس پنجه خرس

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس پنجه خرس

خاک مناسب سرخس پنجه خرس

همان‌طور که متوجه شدید سرخس پنجه خرس یک اپیفیت یا گیاه هوازی است و درون خاک یا آب رشد نمی‌کند. بنابراین خاک معمول گلدان برای این گیاه چندان مناسب نیست و بهتر است برای آن به دنبال خاکی سبک‌تر و متخلخل‌تر بود. باتوجه به این موضوع بهترین نوع خاک برای سرخس پنجه خرس تکه‌های کوچک چوب است، اما اگر دسترسی به این مورد ندارید می‌توانید از خاک مخصوص ارکیده استفاده کنید. این نوع خاک حاوی تکه‌های درشتی است که فضای کافی برای گردش هوا و قدرت مافی برای جذب رطوبت را تامین می‌کند.

هرس کردن سرخس پنجه خرس

سرخس به سرعت رشد می‌کند و باید مرتبا هرس شود. تمام برگ های ناسالم و مشکوک را از گیاه جدا کنید!

هرس کردن سرخس پنجه خرس

هرس کردن سرخس پنجه خرس

آفات سرخس پنجه خرس

زرد شدن برگ ها : علت ایجاد این مشکل که با توقف رشد گیاه هم همراه است ،هوای بسیار خشک محیط است.برای رفع این مشکل میتوانید رطوبت محیط را به کمک آب پاشی بالا ببرید و یا زیر گلدانی بزرگی در زیر گیاه قرار دهید و ریگ درشت داخل آن بریزید و سپس تا سطح سنگ ریزه ها را از آب پر کنیدو گلدان را بر روی آن قرار دهید.

رنگ پریدگی برگ ها : دلیل ایجاد این مشکل زیاد بودن نور محیط است. گیاه را به مکانی منتقل کنید که در سایه ی بیشتری قرار داشته باشد.

زرد شدن و ریزش برگ ها از قسمت پایینی گیاه: هوای گرم و آبیاری نامنظم میتوانند از دلایل ایجاد این مشکل باشند.آبیاری را منظم کرده و محیط را با غبار پاشی خنک تر کنید.

بی رنگ شدن برگ ها و توقف یا کندی رشد: این مشکل به این دلیل ایجاد میشود که مواد مغذی مورد نیاز گیاه به آن نمیرسد.برای رفع آن طبق دستور اقدام به کود دهی کنید.

خشک شدن برگ ها : علت خشک شدن گیاه سرخس خشکی خاک و هواست و را حل این مشکل آبیاری خوب و مناسب و تامین رطوبت مورد نیاز گیاه به خصوص در فصل تابستان است.

نگهداری و مراقبت گیاهان آپارتمانی

شرایط نگهداری و مراقبت گیاهان آپارتمانی

گل ورزیا

گل ورزیا و شرایط درست نگهداری ورزیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا