مصاحبه جذاب با منوچهر هادی کارگردان آینه بغل

یکشنبه 5 فروردین 1397 سینما
مصاحبه جذاب با منوچهر هادی کارگردان آینه بغل
منوچهر هادی

منوچهر هادی که این روزها برای فیلم آینه بغل نزدیک به 16 میلیارد فروش داشته درباره راز و رمز موفقیتش در گیشه این روزهای سینما می گوید.

راز موفقیت منوچهر هادی در گیشه از زبان خودش؛ از این کارگردان پرسیدیم فرمول ترکاندن گیشه چیست؛ چطور در کمتر از سه سال دو فیلمش وارد باشگاه 10 میلیاردی ها شده است.

دو فیلم بیش از 35 میلیارد تومان. رقم چشمگیری است نه؟ منوچهر هادی سال 95 با «من سالوادور نیستم» وارد باشگاه 10 میلیاردی های سینمای ایرانی شد و سال 96 با «آینه بغل»> اولی 15 میلیارد و 706 میلیون تومان فروخت و در رتبه دوم جدول فروش ایستاد و دومی 18 میلیارد و 780 میلیون تومان فروش داشته و در جایگاه سوم جدول قرار گرفته است. منوچهر هادی امسال «کارگر ساده نیازمندیم» را هم روی پرده داشت که جزء کم فروش های سال لقب گرفت. با او در این باره و همچنین راز موفقیت فیلم هایش در گیشه پرسیدیم.
آینه بغل منوچهر هادی

آینه بغل منوچهر هادی

فیلم موفق از نظر شما چه فیلمی است؟
فیلم چه هنری باشد و برای فستیوال ساخته شده باشد و چه کمدی و تجاری باشد باید مبتنی بر اندیشه باشد، مخاطب را در نظر بگیرد و سرگرمی ایجاد کند.
فیلم های زیادی از این ویژگی ها برخوردار هستند اما همه آن ها در گیشه موفق نیستند. فرمول ساخت فیلم 10 میلیاردی چیست؟
فیلم هنری و فیلم تجاری، هرکدام فاکتورهایی دارند و مهم این است که مجموعه فاکتورها درست کنار هم چیده شوند. کارگردان باید توانایی انتخاب های هوشمندانه داشته باشد. انتخاب فیلمبردار، انتخاب قصه و انتخاب بازیگر مجموعه ای است که باعث می شود یک فیلم موفق شود.
در 10 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، دو فیلم «من سالوادور نیستم» در سال 95 و «آینه بغل» در سال 96 را شما ساخته اید. سهم اصلی موفقیتشان کدام فاکتورهایی است که نام بردید؟
هر دوی این فیلم ها فیلم تجاری هستند و چیزی که در یک فیلم تجاری مهم است اول از همه یک فیلمنامه درست است و بعد کارگردانی که بتواند آن فیلم کمدی یا فضایی که مبتنی بر طنازی کاراکترها، دیالوگ ها و بخش های مختلف فیلم است را هدایت کند.
اما در موفقیت فیلم های شما حضور پررنگ سوپراستارها را نمی توان نادیده گرفت.
سوپراستارها را چه کسی انتخاب می کند؟ این انتخاب های دست کارگردان است که فیلم را در مسیر درست پیش می برد. مثلا در «من سالوادور نیستم» شرط من با تهیه کننده حضور رضا عطاران بود. هر کارگردانی باشد ممکن است سهم خودش را بیشتر کند و بگوید نه، رضا عطاران فیلم «آبنبات چوبی»اش یک میلیارد و 500 فروخت.
«دراکولایش» که خودش نویسنده، کارگردان و بازیگر بود 4 میلیارد فروخت ولی فیلم من بالای 16 میلیارد فروخت.
در اصل انتخاب رضا عطاران برای موفقیت موثر بود. من در «سالوادور نیستم» کارگردانی ام را انجام دادم؛ همان کاری که در «کارگر ساده نیازمندیم» انجام دادم. شاید کارم در «سالوادور» خیلی هم ساده تر بود اما آن را برای مخاطب عام ساخته بودم و کارگر ساده را در بخش هنری و برای حظور در فستیوال های داخلی و خارجی می خواستم.
سوپراستاری چون محمدرضا گلزار با همین نگاه برای آینه بغل انتخاب شد؟
در «آینه بغل» ترکیب رضا گلزار و جواد عزتی واقعا برایم مهم بود و رویش اصرار داشتم. جواد عزتی هم زمان سر فیلم «هزارپا» بود و اساسا ما نمی توانستیم او را در این فیلم داشته باشیم اما سکانس ها و آفیش های روز و شب مان را براساس برنامه جواد عزتی تنظیم کردیم. ترکیب رضا گلزار و جواد عزتی خیلی به فروش فیلم کمک می کرد. با وجود این که حساسیت های را روی قصه و فیلمبرداری و… داشتیم انتخاب بازیگرها برایم در درجه بالایی از اهمیت قرار داشت.
این حساسیت را روی فیلم کارگر ساده نداشتید؟
راستش از جنس آن فیلم بیش از آنچه فروختیم انتظاری هم نداشتیم. کل فروشمان از آن فیلم حدود 500 میلیون تومان بود. یعنی فروش یک روز «آینه بغل». «کارگر ساده نیازمندیم» یک فیلم شخصی بود که درونش دغدغه ها و مسائل اجتماعی را هم مطرح می کرد. برای فروشش آنچنان خوشبین نبودیم اما فکر جایزه جشنواره ها را می کردیم که البته این اتفاق هم نیفتاد.
به طور کلی مجموعه ای از عوامل مثل حضور سوپراستارها، قصه، کارگردانی، و ژانر فیلم در فروش فیلم ها تاثیرگذار است. شما سهم هر یک از این ها را چقدر می دانید؟
وقتی اساسا بخواهیم کار تجاری و کمدی بسازیم که از ابتدا به فروش و تعداد مخاطبانش فکر می کنید قطعا حضور سوپراستار مهم است اما باز هم سهم الو مختص فیلمنامه و متن است. فیلمنامه خوب و حضور سوپراستار هم قطعا نصیب کارگردانی می شود که کارش را بلد است. سوپراستارها در اصل با هر کارگردانی کار نمی کنند. این افراد هفته ای سه- چهار پیشنهاد کاری دارند اما در طول سال سه یا نهایت چهار فیلم زا آن ها دیده می شود. می توان گفت برای آن ها هم هیچ چیز به اندازه فیلمنامه و بعد کارگردان مهم نیست. برایشان مهم است با کی دارند کار می کنند. بنابراین نقش کارگردان هم در یک فیلم بسیار مهم است. کارگردانی که موقعیت ها را خوب بفهمند، بازیگران مناسبی انتخاب کند و اگر در مرحله فیلمنامه تغییری لازم است، تغییر را اعمال کند.
در فیلم های قبلی تر تان مثل زندگی جای دیگری است یا یکی می خواهد باهات حرف بزنه، گیشه برایتان مطرح نبود؟
چرا مطرح بود اما هیچ وقت آن کار را با فیلم های تجاری آن زمان مقایسه نمیکردم. معمولا مخاطب عام حوصله فیلم هنری ندارد. مخاطب عام می خواهد فیلم ببیند که سرگرم شود. مخاطب امروز فیلمی می خواهد که لحظات شادی برایش رقم بخورد. این کار را فیلم کمدی انجام می دهد. ما در آن فیلم ها هم قطعا به گیشه فکر می کردیم ولی اساسا مافیای پخش و سینمادارها که ترجیحشان فیلم های کمدی است تا هنری هم در فروش کم بی تاثیر نبودند. البته سینمادارها حق دارند چون فیلم کمدی مخاطب بیشتری دارد.
منوچهر هادی و همسر و دخترش

منوچهر هادی و همسر و دخترش سوفیا

فیلم “زندگی جای دیگری است”

ولی خیلی از تهیه کننده و کارگردان ها به اکران آینه بغل معترض بودند و می گفتند فیلم خارج از نوبت اکران شده.
فیلم آینه بغل در پنج یا شش هفته اول 180 سالن داشت. بدون هیچ پارتی بازی و مافیا. فیلم می فروخت و سینماداران خودشان می خواستند آینه بغل روی پرده باشد. خیلی از شهرستان ها فقط یک سینما دارند و آن سینمادار ترجیحش این است که فیلم بفروش اکران کند.
فکر می کنید بتوانید فیلم اجتماعی بسازید که همپای آینه بغل بفروشد؟
الان اگر قرار باشد فیلم اجتماعی بسازم مطمئنا فیلمی می سازم که فروش بالایی داشته باشد. دیگر تقریبا فاکتورهایی که برای فروش فیلم اجتماعی لازم است دستم آمده. مثلا ابد و یک روز هم بار اجتماعی و هم جنبه های سرگرمی را که مخاطب عام می خواهد دارد. به همین دلیل موفق است و فروش بالایی دارد.

همسر  منوچهر هادی

منوچهر هادی و همسرش یکتا ناصر
منوچهر هادی متولد 28 مرداد 1351در تهران کارگردان و فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون ایران است.
منوچهر هادی همسر یکتا ناصر، بازیگر ایرانی است. وی پس از گرفتن دیپلم وارد عرصه هنر شد و کارهای متنوعی همچون بازیگری، دستیاری کارگردان و تدارکات را آزمود. در سال 1385، اولین فیلمش، «تلاطم» را ساخت و در همین سال موفق شد 4 تله فیلم دیگر با نام های «آخرین روز ماه»، «تصادف»، «فرصت های فردا» و «کوچه محجوب» را بسازد که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آن ها را نیز عهده دار بوده است. از جمله سوابق هنری وی می توان به کارگردانی فیلم هایی نظیر «قرنطینه» (1386) و «یکی می خواد باهات حرف بزنه» (1390)، اشاره کرد. منوچهر هادی در 20 اسفنده ماه سال 1394 با یکتا ناصر ازدواج کرد.
منبع:نمناک
مهمان امشب برنامه دورهمی مهدی سلطانی وگروه پازل بند

مهمان امشب برنامه دورهمی مهدی سلطانی وگروه پازل بند

بیوگرافی محمد سلوکی مجری تلویزیون

بیوگرافی محمد سلوکی مجری تلویزیون

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا