مزایا و عوارض جانبی آی یو دی

دوشنبه 11 بهمن 1400 سلامت
مزایا و عوارض جانبی آی یو دی چیست؟

مزایا و عوارض جانبی آی یو دی

روش های جلوگیری زیادی برای بارداری وجود دارد. اما خانم ها ترجیح می دهند از روش های مطمئن، بدون عوراض جانبی خاص و همچنین برگشت پذیر استفاده کنند. آی یو دی یکی از روش های امن برای مقابله با بارداری است. در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد که آی یو دی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد.

مزایا و عوارض جانبی آی یو دی

آی یو دی چیست؟

واژه IUD به صورت مخفف به معنای Intra uterine Device و یا اصطلاحا دستگاهی است که درون رحم کار گذاشته می‌شود. ایودی از یک میله T. شکل تشکیل شده است که درون رحم قرار می‌گیرد و با تغییر عملکرد دستگاه تناسلی مانع تشکیل سلول تخم می‌شود. آی یو دی را می‌توان با کمک پزشک زنان داخل رحم جاسازی کرد و در صورت لزوم و جهت اقدام به بارداری آن را به راحتی خارج نمود. در ادامه با نحوه عملکرد آی یو دی آشنا خواهید شد.

انواع آی یو دی و نحوه عمل آن‌ها

در حال حاضر دو نوع آی یو دی در بازار موجود است. نوع هورمونی و نوع فلزی که از جنس فلز مس است.
ایودی هورمونی: انواع آی یو دی های هورمونی در واقع دارای ناحیه‌ای هورمونی بوده که به ترشح هورمون‌های جنسی و به خصوص پروژسترون پرداخته و بدین ترتیب محیط داخل رحم را مخاطی کرده و باعث تشکیل لایه‌ای ضخیم در ورودی رحم می‌شود. این ضخامت مانع ورود اسپرم به محیط داخل رحمی شده و بنابراین از رسیدن اسپرم‌ها به سلول تخمک جلوگیری می‌کند و مانع بارداری می‌شود. پروژسترون بالا درون رحم همچنین جداره داخلی رحم را نازک کرده و از اتصال تخمک لقاح یافته و لانه گزینی آن در بافت دیواره رحم و در نتیجه تشکیل جنین پیشگیری می‌کند.
آی یو دی فلزی: همان طور که پیش از این گفتیم آی یو دی های فلزی از جنس فلز مس هستند. ناحیه فلزی موجود در آی یو دی با آزاد کردن یون‌های مس محیط داخل رحم را برای رشد و بقای اسپرم نامناسب کرده و در واقع مانع حرکت اسپرم و لقاح تخمک با اسپرم شده و به این ترتیب از بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند.

تاثیر‌ آی یو دی در جلوگیری از بارداری

طبق تحقیقات انجام شده‌، آی یو دی یکی از روش‌های امن پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود. مطابق با آمار‌های منتشر شده درصد عدم موفقیت آی یو دی بین ۰.۲ تا ۰.۸ درصد است. اگر بخواهیم این میزان را با سایر روش‌های مورد قبول دیگر مقایسه کنیم، باید اشاره کنیم میزان عدم موفقیت در قرص‌های ضد بارداری ۹ درصد و در موارد استفاده از کاندوم ۱۸ درصد بوده است.

طول عمر آی یو دی

آیودی می‌تواند طول عمری در حدود ۳ الی ۱۰ سال داشته باشد. با این حال این میزان بسته به نوع آی یو دی و برندی که استفاده می‌کنید می‌تواند متغیر باشد. در این‌باره و درباره نحوه انتخاب بهترین نوع ایودی مناسب برای شرایط خود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مزایای استفاده از آی یو دی

  • از جمله مزایای ایودی نسبت به سایر روش‌های پیشگیری می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این روش یک روش تقریبا دائمی محسوب می‌شود و نیاز به استفاده موردی قبل از برقراری رابطه جنسی ندارد؛ بنابراین اختلالات و وقفه‌ای که برای مثال کاندوم می‌تواند در طول رابطه جنسی ایجاد کند و از لذت آن بکاهد نخواهد داشت.
  • همچنین این روش غیر از چکاپ‌های موردی نیاز به پیگیری دائم ندارد و در صورتی که ممکن است شما با فراموش کردن خوردن قرص‌های ضدبارداری ریسک بارداری را افزایش دهید این روش چنین ریسک‌هایی به همراه ندارد.‌
  • آی یو دی یک روش برگشت پذیر است. به این معنی که در هر زمان که برای بارداری اراده کنید می‌توانید با خارج کردن آن اقدام به بارداری کنید. بر خلاف روش‌هایی مانند استفاده از قرص‌ها که می‌توانند پس از ترک مصرف بارداری را به تاخیر اندازند، تاخیری در بارداری ایجاد نمی‌کند و برخلاف بسیاری از روش‌های توبکتومی و … دائمی نمی‌باشد.

نحوه کارگذاری‌ آی یو دی داخل رحم

برای کارگذاری‌ای یو دی درون رحم باید به پزشک زنان مراجعه کنید. پزشک شما پس از انجام آزمایش در رابطه با عدم بارداری و انجام معاینات کلی اقدام به کارگذاری ایودی خواهد کرد. پزشک ابتدا دهانه رحم را باز کرده و به کمک گیره‌هایی آن را باز نگه می‌دارد. سپس از وسیله‌ای باریک برای اندازه گیری عمق رحم استفاده می‌کند تا بتواند محل دقیق ایودی را مشخص کند. پس از آن ابتدا بازو‌های T. شکل ایودی را جمع کرده تا به راحتی‌ای یو دی وارد رحم شود و پس از رسیدن به نقطه مورد نظر آن را رها کرده تا بازو‌ها باز شوند و درون رحم قرار گیرند. این پروسه نیاز به هیچ گونه داروی بی حسی موضعی نداشته و در عرض چند دقیقه به راحتی انجام می‌شود. در ادامه مطلب می‌توانید پاسخ سوالات احتمالی خود در رابطه با کارگذاری‌ آی یو دی را مطالعه کنید.

 

پرسش‌های معمول در رابطه با کارگذاری آی یو دی

۱- آیا کارگذاری آی یو دی درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: عموما کارگذاری آیودی دردناک نیست، اما ممکن است اندکی درد در برخی افراد ایجاد کند. میزان و شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد ممکن است در دقایق اولیه پس از کاشت ایودی احساس گرفتگی رحمی کنند و دردی مانند درد قاعدگی را تجربه کنند. اما این نوع درد‌ها معمولا چند دقیقه بیشتر دوام نداشته و به مرور کاملا از بین می‌روند.

۲- آیا اسفتاده از آی یو دی عوارض دارد؟

آی یو دی عموما عوراض خاصی ندارد، اما در برخی افراد ممکن است باعث درد شکمی و لکه بینی شود. معمولا این عوارض با گذشت زمان از بین می‌روند. غیر از موارد گفته شده از عوارض آی یو دی می‌توان گفت که این ابزار، دارای یک نخ در انتهای آن جهت خارج کردن آن از داخل رحم است که ممکن است برای برخی افراد احساس ناخوشایندی ایجاد کند.

۳- آیا آی یو دی باعث تغییر قاعدگی می‌شود؟

در ماه‌های اولیه استفاده از آی یو دی بسته به نوع آن، ممکن است تغییراتی در قاعدگی رخ دهد. از جمله آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در صورت استفاده از‌ آی یو دی فلزی، برخی افراد ممکن است افزایش میزان خونریزی در دوران قاعدگی را تجربه کنند که این موضوع با گذشت زمان برطرف می‌شود. همچنین در این زمان ممکن است افراد درد قاعدگی بیشتری را نیز تجربه کنند.
در صورت استفاده از ایودی‌های هورمونی به علت ضخیم شدن جداره بیرونی رحم ممکن است میزان خونریزی‌های قاعدگی کاهش یابد که این امر نیز با مرور زمان رفع می‌شود.

۴- چه مدت زمان طول می‌کشد تا‌ آی یو دی تاثیر خود را بگذارد؟

اگر شما از ایودی مسی استفاده کنید منعی برای برقراری رابطه جنسی نخواهید داشت و می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که باردار نخواهید شد. اما در صورتی که از‌ ای یو دی‌های هورمونی استفاده می‌کنید باید تقریبا یک هفته از روش‌های مراقبتی دیگر مانند کاندوم نیز استفاده کنید تا به تدریج بر ترشح هورمون پروژسترون و ضخیم شدن دیواره رحم بیافزاید.

۵- آیا آی یو دی تاثیری بر کیفیت رابطه جنسی دارد؟

از آنجا که آی یو دی درون رحم قرار می‌گیرد، هنگام برقراری رابطه جنسی احساس نخواهد شد. هم چنین تاثیری بر کاهش و یا افزایش میل جنسی نخواهد گذاشت. در برخی زوجین ممکن است نخی که به ایودی متصل است و خارج از رحم قرار دارد حس ناخوشایندی هنگام برقراری رابطه جنسی ایجاد کند که در این مواقع می‌توان مورد را با پزشک در میان گذاشت و آن را به کمک پزشک رفع کرد.

۶- آیا امکان بارداری در صورت استفاده از آی یو دی وجود دارد؟

احتمال باردار شدن هنگام استفاده از‌ آی یو دی بسیار کم است با این حال توصیه می‌شود همواره چکاپ‌ها دوره‌ای را انجام دهید تا از نحوه قرار گیری صحیح آن داخل رحم و کارکرد صحیح آن اطمینان داشته باشید و مشکلات احتمالی را رفع کنید.

۷- چه مدت پس از خارج کردن آی یو دی می‌توان بچه دار شد؟

در صورت استفاده از ایودی‌های فلزی (مسی) می‌توان پس از خارج کردن آن بدون وقفه خاصی اقدام به بارداری کرد. در صورت استفاده از‌ ای یو دی‌های هورمونی نیز تقریبا پس از گذشت شش الی هفت هفته از خروج می‌توان شاهد بارداری بود.

۸- آیا احتمال خروج ناخواسته ایودی وجود دارد؟

معمولا خارج شدن ایودی خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و میزان وقوع آن تقریبا ۰.۰۵ درصد است. به هر صورت با خروج ایودی شخص می‌تواند متوجه آن شود و اقدامات لازم را انجام دهد. جهت اطمینان از وجود آی یو دی نیز می‌توان نخ متصل به آن را به راحتی به صورت شخصی و بدون نیاز به مراجعه به پزشک بررسی کرد.

 

مزایا و عوارض جانبی آی یو دی

پیشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان

خواص میوه پاپایا

خواص میوه پاپایا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا