مدیریت نامناسب دیابت

دوشنبه 4 بهمن 1400 سلامت
دیابت بیشتر بدانید

مدیریت نامناسب دیابت

ابتلا به دیابت به معنای آن است که باید هرچه بیشتر از سلامت خود مراقبت کنید. زیر کنترل نگه داشتن سطوح قند خون از اهمیت ویژه ای برای کاهش خطر مواجهه با عوارض منفی مرتبط با دیابت برخوردار است.زبرا با مدیریت نامناسب دیابت با مشکلات زیادی رو برو خواهید شد

 

 

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “مدیسن نت”، دیابت کنترل نشده می تواند به بروز عوارض کوتاه و بلند مدت منجر شود، که هیپوگلیسمی (افت قند خون)، بیماری قلبی، آسیب عصبی، و مشکلات بینایی از آن جمله اند.احساس خستگی بیش از حد، غم یا عصبانیت بین افراد مبتلا به دیابت شایع است، زیرا همواره باید بر قند خون خود نظارت داشته و برای تامین انسولین مورد نیاز بدن از قرص یا تزریق استفاده کنند.بر همین اساس است که افراد بسیاری با گذشت زمان در برنامه مدیریت دیابت خود دچار مشکل می شوند. ناامیدکننده‌تر این که برخی افراد ممکن است حتی پس از مصرف به موقع دارو و انسولین نیز همچنان با سطوح بالای قند خون مواجه باشند.قند خون بالا می تواند موجب تغییراتی در بدن انسان شود. از این رو، شما باید از نشانه های سطوح کنترل نشده آن آگاه باشید. زیر نظر داشتن این نشانه ها به اتخاذ اقدامات ضروری و پیشگیری از عوارض کمک خواهد کرد. در ادامه با برخی از این علائم بیشتر آشنا می شویم.

تشنگی مداوم

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

یکی از نشانه های شایع قند خون بالا افزایش احساس تشنگی است. در همین راستا، ممکن است متوجه شوید که به ناگاه بیش از حد معمول آب می نوشید.فزونی ادرار دلیل اصلی احساس تشنگی به واسطه قند خون بالا است. زمانی که سطوح قند خون بالاست، کلیه ها نمی توانند به درستی عمل کنند و در نهایت برای خلاص شدن از گلوکز اضافی که توانایی جذب آن را ندارند، ادرار بیشتری تولید می کنند. این شرایط موجب کم آبی بدن می شود و بیمار برای مقابله با آن نیاز به نوشیدن آب بیشتر را احساس می کند.پس اگر با احساس تشنگی غیر طبیعی مواجه هستید و نوشیدن آب تشنگی شما را برطرف نمی کند، سطوح قند خون خود را آزمایش کنید. اگر به رغم استفاده از انسولین سطوح آن بالاست با پزشک خود مشورت کنید.

دفع ادرار مکرر

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

اگر به رغم مصرف دارو یا انسولین با افزایش نیاز به دفع ادرار مواجه شده اید، این می تواند نشانه ای آشکار از سطوح قند خون کنترل نشده باشد.برای افراد مبتلا به دیابت تکرر ادرار زمانی رخ می دهد که میزان قند در خون بیش از اندازه افزایش یافته است. در حقیقت، این نشانه ای کلاسیک از سطوح قند خون بالا محسوب می شود.نیاز به دفع ادرار مکرر به طور مستقیم با احساس تشنگی مداوم پیوند خورده است. از آنجایی که کلیه ها قادر به پردازش قند اضافی نیستند، تلاش می کنند از طریق ادرار آن را دفع کنند. از این رو، بیمار با تکرر ادرار، به ویژه هنگام شب، مواجه می شود.

خستگی بیش از اندازه

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

اگر روال عادی زندگی خود را دنبال می کنید، اما نسبت به گذشته به راحتی و سریع‌تر احساس خستگی می کنید، با یکی دیگر از نشانه های آشکار زیر کنترل نبودن سطوح قند خون مواجه هستید.خستگی بیش از حد با قند خون کنترل نشده پیوند خورده است. زمانی که بدن انسان انسولین را به درستی پردازش نمی کند، قند به جای این که توسط سلول ها به عنوان سوخت استفاده شود، در جریان خون باقی می ماند. افزون بر این، کلیه ها قادر به جذب گلوکز و تولید انرژی نیستند که این شرایط در نهایت به احساس ضعف و خستگی منجر می شود.اگر به رغم غذا خوردن مناسب و خواب کافی همچنان احساس خستگی را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کرده و قند خون را بررسی کنید.

روند کند بهبودی زخم 

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

بریدگی ها، خراش ها، کبودی ها و هر جراحت شایع دیگر اغلب به سرعت بهبود می یابند. اما روند بهبودی بریدگی ها و خراش ها در افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم کندتر است.با این وجود، اگر به دیابت مبتلا هستید و بهبودی زخم ها بیشتر از حد معمول طول می کشد، این می تواند به واسطه قند خون کنترل نشده شکل گرفته باشد.سطوح کنترل نشده قند خون می تواند موجب آسیب عصبی شده و گردش خون را به ویژه در پاها تحت تاثیر قرار دهد. روند کند بهبودی می تواند حتی زخم های کوچک و جزئی را نیز هرچه بیشتر مستعد عفونت ها سازد، که به شکل گیری شرایطی جدی منجر می شود.در صورت مشاهده چنین شرایطی هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

قند خون کنترل نشده می تواند موجب بروز آسیب عصبی به نام نوروپاتی شود. این شرایط به دلیل آن رخ می دهد که جریان خون به اندام های انتهایی به واسطه سطوح بالای قند خون محدود می شود، که آسیب دیدن فیبرهای عصبی را در پی دارد.نوروپاتی می تواند موجب علائمی مانند احساس سوزن سوزن شدن یا حتی بی حسی در دست ها و پاها شود. در برخی موارد، عضلات در پاها ممکن است ضعیف شده و ناپایداری در انسان شکل بگیرد.

تاری دید

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

اگر به ناگاه با مشکلات بینایی مواجه شده اید، ممکن است این نشانه ای از مدیریت ضعیف دیابت باشد. قند خون بالا می تواند به برخی درجات رتینوپاتی یا آسیب دیدگی بافت حساس به نور در پشت چشم منجر شود. قند خون بالا می تواند به رگ های خونی ظریف چشم آسیب وارد کند که ناتوانی در فوکوس و تاری دید را به همراه دارد.افزون بر این، نوسان در سطوح قند خون می تواند موجب نازکی یا تورم عدسی چشم ها شود که این شرایط نیز تاری دید را در پی دارد.

مشکلات دهان و دندان

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

اگر به رغم حفظ بهداشت دهان و دندان لثه های شما خونریزی می کنند، شرایط قند خون را بررسی کنید. سطوح بالای قند خون می تواند موجب مشکلات مختلف دهان و دندان شود که خونریزی لثه ها یکی از این موارد محسوب می شود.سطوح بالای قند خون می تواند به رشد باکتری ها کمک کند که این شرایط می تواند بروز یک عفونت را در پی داشته باشد. بر همین اساس، شما می توانید با لثه هایی قرمز، دردناک و متورم مواجه شوید که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند.سطوح بالای قند خون می تواند نیروهای شما برای مبارزه با میکروب های دهان را تضعیف کند. افزون بر این، قند خون بالا می تواند رطوبت دهان را از بین ببرد که در شکل گیری درد، زخم، عفونت و پوسیدگی دندان نقش دارد.

پوست فوق العاده خشک

 مدیریت نامناسب دیابت

مدیریت نامناسب دیابت

اگر پوست شما فوق العاده خشک است، گاهی اوقات سطوح قند خون ممکن است از عوامل موثر در این زمینه باشد. سطوح بالای قند خون می تواند موجب آسیب عصبی شود که خشکی پوست را به همراه دارد.همچنین، سطوح بالای قند خون موجب می شود تا بدن سریع‌تر مایعات خود را از دست بدهد، در نتیجه پوست قادر نیست برای مدتی طولانی رطوبت خود را حفظ کند و با خشکی و خارش آن مواجه می شوید. در کنار خشکی پوست، ممکن است وصله های پوستی تیره در اطراف زیر بغل، گردن و کشاله ران شکل بگیرند.

 

 

جوراب های الکترونیکی برای دیابتی ها

عوارض مصرف بیش از حد ضد اسیدها

عوارض مصرف بیش از حد ضد اسیدها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا