محصولی جدید برای رفع انواع لک‌های پوستی

پنج‌شنبه 23 فروردین 1397 سلامت

 

از کرم سیستئامین برای روشن کردن کلی پوست استفاده کرد. کرم سیستئامین در تیوب‌های 50 گرمی به فروش می‌رسد.

کرم سیستئامین 5 درصد، یک روشن کننده پوستی، ساخت شرکت ساینتیس فارما و محصول کشور سوئیس است. این کرم برای درمان محصولی جدید برای رفع انواع لک‌های پوستیلک‌های تیره مانند ملاسما، لک‌های ایجاد شده بعد از التهاب پوست (PIH) و لک‌های پیری استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای روشن کردن کلی پوست استفاده کرد. کرم سیستئامین در تیوب‌های 50 گرمی به فروش می‌رسد.

یک آزمایش بالینی جامع، با استفاده از دارونما در گروه کنترل، تاثیر کرم سیستئامین را در درمان ملاسما تایید کرده است.

معرفی ماده سیستئامین

سیستئامین به طور فیزیولوژیک در بدن انسان وجود دارد. سیستئامین ترکیبی طبیعی از آمینواسید ضروری ال سیستئین است. این آمینواسید از شکستن کوآنزیم آ بدست می‌آید. امروزه از سیستئامین در داروها استفاده می‌شود. اولین بار این ماده به عنوان محافظ در برابر پرتو معرفی شد. زیرا سیستئامین می‌تواند از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. با گذشت زمان، برای درمان بیماری‌های مختلفی از سیستئامین استفاده شد. یکی از موارد مصرف آن، مربوط به بیماری سیستینوزیس می‌شود. این بیماری در اثر انباشت سیستین در لیزوزوم و اختلال در انتقال آن در بدن رخ می‌دهد. یک کاربرد مهم دیگر سیستئامین، استفاده از آن در درمان هایپرپیگمنتیشن، لک‌های قهوه‌ای و ملاسما است.

عملکرد کرم سیستئامین چگونه است؟

این کرم حاوی هیدروکلراید سیستئامین است. هیدروکلراید سیستئامین نوعی ترکیب سلولی طبیعی حاصل از سوخت و ساز ال سیستئین است. سیستئامین تولید ملانین را مهار می‌کند اما این ماده دارای بوی ناخوشایند گوگرد است. سازندگان کرم سیستئامین ادعا می‌کنند توانسته‌اند با تکنولوژی‌های نوین، بوی بد این ماده را کاهش دهند. کرم سیستئامین از طریق چهار عملکرد زیر لک پوستی را کاهش می‌دهد:

· مهار پروتئین‌های تیروزیناز و پراکسیداز؛ مواد اصلی در سنتز ملانین

· مهار دوپاکینون

· تشکیل لیگاند با یون‌های آهن و مس

· افزایش گلوتاتیون در داخل سلول؛ گلوتاتیون یک آنتی‌‌اکسیدان است که برای سفید کردن یا روشن کردن پوست در برخی داروها نیز به کار می‌رود.

مزایا و معایب سیستئامین

همانطور که مشاهده می‌شود در میان درمان‌های متداول برای رفع لک صورت، نسبت مزایا به معایب کرم سیستئامین قابل توجه است. از آنجا که این ماده به طور طبیعی در سلول‌های پستانداران تولید می‌شود، ملاحظه چنین نسبتی برای آن، زیاد دور از ذهن نیست.

مواد دیگری که برای رفع لک پوست از مهار تیروزیناز بهره می‌برند عبارتند از اسید آزلائیک، هیدروکینون، اسید کوجیک و اسید رتینوئیک. سیستئامین نسبت به این مواد، ویژگی‌های متمایزی دارد.

از آنجا که سیستئامین به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، کرم سیستئامین سازگاری بالایی با بدن دارد. این کرم از نظر سمی بودن، ایجاد جهش و سرطان‌زایی بی‌خطر و مطمئن است.

کرم سیستئامین ، بی‌خطر و ایمن

ترکیبات مختلفی برای جلوگیری از تولید رنگدانه در پوست وجود دارد. هیدروکینون و مشتقاتش یکی از معروف‌ترین آن‌ها هستند. هیدروکینون سبب بروز برخی عوارض جانبی موضعی مانند حساسیت یا از بین رفتن دائمی رنگدانه پوست می‌شود. ولی برخی خواص جهش زایی و سرطان‌زایی نیز در آن دیده شده است. اسید کوجیک، ضد لک دیگری است که نسبت به هیدروکینون، خطر و کارایی کمتری دارد. عوارضی چون درماتیت، حساسیت و اریتما در اثر استفاده از اسید کوجیک دیده شده‌اند. همچنین در آزمایش روی حیوانات، برخی اثرات سرطان‌زایی نیز در آن مشاهده شده است.

سیستئامین ترکیب متعادلی است. خواص سمی آن به دوز و روش مصرف دارو بستگی دارد. طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، بوی بد پوست، بدن و عرق شایع‌ترین عارضه ناشی از کرم سیستئامین است.

مطالعات بسیاری ثابت کرده‌اند که سیستئامین سبب ایجاد جهش و بروز سرطان نمی‌شود. بلکه می‌تواند خواص جهش‌زایی ناشی از عوامل دیگر را خنثی کند. مدل‌های درون تنی نشان داده‌اند که سیستئامین می‌تواند در بسیاری از سرطان‌ها مانند ملانوما، نقش ضد سرطان ایفا کند.

منبع : آفتاب

آیا با غذا خوردن می‌توان لاغر شد؟

آیا می دانید رژیم غذایی متناسب با ویژگی های خودتان کدام است

آیا می دانید رژیم غذایی متناسب با ویژگی های خودتان کدام است

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا