فیلم سینمایی علفزار برگرفته از یک پرونده‌ی واقعی

دوشنبه 22 خرداد 1402 معرفی فیلم
فیلم سینمایی علفزار

قسمتی از فیلم سینمایی علفزار:

عوامل فیلم سینمایی علفزار

نام فیلم:فیلم سینمایی علفزار

کارگردان:کاظم دانشی

تهیه‌کننده:بهرام رادان

نویسنده:کاظم دانشی

موسیقی:بهزاد عبدی

فیلم‌بردار:هادی بهروز

تدوین‌گر:حمید نجفی‌راد

توزیع‌کننده :خانه فیلم

 

درباره فیلم سینمایی علفزار:

ژانر:درام جنایی

محصول: سال ۱۴۰۰

کشور:ایران

زبان:زبان فارسی

فروش گیشه: ۲۲٬۱۱۲٬۸۳۲٬۰۰۰ تومان

 

فیلم سینمایی علفزار

فیلم سینمایی علفزار

فیلم سینمایی علفزار:

علف‌زار فیلمی ایرانی در ژانر درام جنایی به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان محصول سال ۱۴۰۰ است.این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت
علف‌زار فیلمی در ژانر جنایی_اجتماعی، برگرفته از یک پرونده‌ی واقعی است.فیلم سینمایی علفزار در جدول رده بندی نشریه فیلم که هر سال پس از اتمام جشنواره فیلم فجر اجرا می گردد، بعنوان برترین فیلم انتخاب شد.

 

بازیگران اصلی فیلم علفزار

پژمان جمشیدی در نقش امیرحسین بازپرس قضایی

سارا بهرامی در نقش سارا عروس خانواده، خواهر شبنم

ترلان پروانه در نقش الهام دختر خانواده

ستاره پسیانی در نقش شبنم خواهر سارا

رویا جاوید نیا در نقش همسر شهردار

مائده طهماسبی در نقش مادر متجاوزین

صدف اسپبدی در نقش فریبا

فرخ نعمتی در نقش شهردار

دیگر بازیگران فیلم علفزار

عرفان ناصری، بنیامین نوروزی، یسنا میرطهماسب، مهدی زمین پرداز، الهه اذکاری، ستایش رجایی نیا، محمد معتضدی، متین حیدری نیا، آدرینا توشه، سپهر گندمی، ارشیا توکلی، مهران امام بخش، علی امیر خلیلی، رزاق رادان، محمد مهدی احدی، بنیامین نوروزی اشاره داشت.

 

فیلم سینمایی علفزار

فیلم سینمایی علفزار

خلاصه فیلم سینمایی علفزار:

این فیلم در مورد یک تجاوز گروهی است؛ در شهر اصفهان خمینی شهر (سده) در این پرونده ۶ مرد به صورت غیرقانونی وارد یک مراسم خانوادگی در باغی می‌شوند و پس از حبس کردن مردان به زنان تجاوز می‌کنند. بازپرس که قصد رسیدگی عادلانه به ماجرا را دارد با ممانعت دادستان به سفارش شهرداری مواجه می‌شود که اعضای خانواده‌اش در این ماجرا مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و از ترس از دست دادن موقعیت خود اعضای خانواده‌اش را مجبور به رضایت می‌نماید.

در این میان تنها عروس خانواده که همسرش پس از حادثه در کما به سر می‌برد پیگیر شکایت خود می‌شود و به هر قیمتی به دنبال قصاص مجرمان است. بازپرس با وجود تهدیدات شکایت را تنظیم و به دادگاه ارجاع می‌دهد. پس از مدتی دادستان به دلیل تبانی با شهرداری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و از رتبه خود عزل شد.
این فیلم بر اساس یک داستان واقعی که در یکی از شهرهای ایران اتفاق افتاده ساخته شده‌است.

 

داستان فیلم «علفزار» کاملا واقعی است! / فاجعه باغ خمینی شهر :

ماجرای واقعی و تکان‌دهنده‌ی تجاوز گروهی در خمینی‌شهر اصفهان در سال ۱۳۹۰ را به‌عنوان یکی از منابع الهام پیرنگ اصلی‌اش برگزیده، و برای شکل‌گیری تجربه‌ی پرتنش و ملتهب اثرش روی ماهیت جنجال‌برانگیز سوژه‌ی محوری‌اش حساب ویژه‌ای کرده است.ماجرای اصلی فاجعه باغ خمینیش هر در عصر روز سوم خرداد اتفاق می‌افتد. ” دو زوج و دو برادر به همراه خواهرهایشان به همراه جمعی از دوستان که جمعا 14 نفر” بوده‌اند یعنی شامل 6 خانم و 8 آقا که میانگین سنی آنها 23 تا 29 سال بوده به قصد برگزاری برنامه‌ای تفریحی و با گرفتن باغ یکی از دوستانشان عازم خمینی شهر می‌شوند.
پس از گذشت مدت زمانی و با بالا رفتن صدای این افراد ، توجه جوانانی حاضر در باغ مجاور محل جلب شده و به دنبال آن با تماس با سایر افراد، 12 نفر دیگر نیز به جمع متخلفان اضافه شده‌است.

این جمع پس از حدود 10 ساعت زیر نظر داشتن این خانواده به فکر اقدامی جنایتکارانه افتاده و درست ساعت 12 با پوشاندن صورتهای خودشان و با دردست داشتن سلاح سرد و با ایجاد رعب و وحشت وارد باغ شده و اقدام به ضرب و شتم حاضرین می‌کنند و این افراد نیز با سواستفاده از وضعیت موجود و ترساندن حاضرین، مردها را در اتاقی حبس کرده و سپس به سرعت خانمها را بوسیله خودرو از محل خارج کرده و به نقطه ای در همان نزدیکی منتقل و در شرایطی بسیار فاجعه‌آمیز دست به تجاوز و تعرض به زنان می‌زنند و پس از قرار گرفتن در شرایطی خطرناک نیز آنها را در محل رها کرده و از صحنه می‌گریزند.

ر همین زمان و توسط یکی از افراد حاضر مراتب به پلیس 110 اطلاع داده می‌شود و فورا ماموران به محل اعزام و با گزارش قضیه به بازپرس کشیک دادسرای خمینی شهر، دستورات لازم صادر و تمامی واحدهای پلیس بسیج و با انسداد مسیرها تجسس صورت گرفته و محل گرفتار شدن بانوان کشف و تمامی افراد در شرایطی حفاظت شده قرار می گیرند.

پس از آن با برگزاری جلسات متعدد دادگاه و بررسی‌های متوالی پلیس در نهایت برای متجاوزات حکم اعدام صادر شد که همان سال در ملاعام صورت گرفت.

 

فیلم سینمایی علفزار

فیلم سینمایی علفزار

جوایز و افتخارات فیلم سینمایی علفزار:

جایزهردهنامزدنتیجه
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجربهترین چهره‌پردازیمونا جعفرینامزدشده
بهترین صداگذاریعلیرضا علویانبرنده
بهترین موسیقی متنبهزاد عبدیدیپلم افتخار
بهترین تدوینحمید نجفی‌رادبرنده
بهترین فیلمبرداریهادی بهروزنامزدشده
بهترین نقش مکمل مردمهدی زمین‌پردازنامزدشده
بهترین نقش مکمل زنصدف اسپهبدیبرنده
بهترین نقش اول مردپژمان جمشیدینامزدشده
بهترین نقش اول زنسارا بهرامینامزدشده
بهترین فیلمنامهکاظم دانشیبرنده
بهترین فیلم اولنامزدشده
بهترین کارگردانینامزدشده
بهترین فیلمبهرام راداننامزدشده

سریال ترکی شربت زغال اخته

فیلم ملاقات خصوصی

فیلم ملاقات خصوصی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا