فواید پروبیوتیک ها

چهارشنبه 1 دی 1400 سلامت
پروبیوتیک ها

فواید پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در دستگاه گوارش زندگی می کنند. دستگاه گوارش از روده کوچک، روده بزرگ و روده بزرگ تشکیل شده است. این قسمت از بدن تریلیون‌ها میکروب یا میکروبیوتای روده را در خود جای داده است که نقش مهمی در تنظیم سلامت دارند.

 

اهمیت مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها از جهت بسیاری از باکتری های “خوب” تشکیل شده اند. برخی از سویه های رایج عبارتند از لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریوم و ساکارومایسس.

پروبیوتیک‌ها به عنوان غذای کاربردی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا مزایای سلامتی بیشتری نسبت به مواد مغذی اساسی دارند. دو راه برای گنجاندن پروبیوتیک ها در رژیم غذایی وجود دارد: از طریق غذا یا به شکل مکمل.

 

فواید پروبیوتیک ها

فواید پروبیوتیک ها

غذاهای غنی از پروبیوتیک عبارتند از:

پروبیوتیک ها غذاهای کاربردی هستند که علاوه بر مواد مغذی اساسی، فواید سلامتی نیز دارند. بسیاری از سویه های پروبیوتیک در غذاهای سالم یافت می شوند. خوردن غذاهای مغذی بهترین راه برای دریافت پروبیوتیک ها برای حمایت از میکروبیوتای روده شماست.

آنچه مهم است این است که شما از یک رژیم غذایی متنوع و سالم استفاده می کنید که حاوی انواع غذاها است. اگر رژیم غذایی شما سرشار از مواد مغذی ضروری برای ارتقاء سلامت باشد، ممکن است نیازی به مصرف مکمل پروبیوتیک نداشته باشید.

پروبیوتیک ها در بسیاری از غذاهای سالم یافت می شوند. برخی از غذاهای غنی از پروبیوتیک عبارتند از:

-ماست

-کومبوچا

-کفیر

کلم ترش

-ترشی

-کیمچی

-میسوخمیر سویا

-تمپه( فراورده‌های سنتی سویا )

-مقداری پنیر

-آبجو

-شراب

پروبیوتیک ها معمولا در غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، کومبوچا و میسو یافت می شوند.

تخمیر مواد غذایی را با ماندگاری طولانی‌تر حفظ می‌کند و همچنین به غذا بو و طعم خاصی می‌دهد که ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

 

فواید پروبیوتیک ها

فواید پروبیوتیک ها

مزایای سلامتی مصرف پروبیوتیک ها

میکروبیوتای روده بر سلامت کل بدن تأثیر می گذارد. پروبیوتیک ها نقش مهمی در متابولیسم، فیزیولوژی و توسعه و عملکرد سیستم ایمنی دارند که بر سلامت کلی تأثیر می گذارد از جمله

.

1. از سلامت گوارش حمایت کنید

پروبیوتیک ها به طور گسترده در مورد بیماری های گوارشی مورد مطالعه قرار گرفته اند و نشان داده اند که درد شکم و علائم سندرم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشند.

 

 

2. پیشگیری و درمان اسهال

پروبیوتیک‌ها برای درمان اسهال عفونی حاد ناشی از باکتری‌ها مؤثرتر هستند،

ثابت شده است که پروبیوتیک ها برای اسهال، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر و یبوست موثر هستند. مصرف پروبیوتیک ها می تواند ترکیب میکروبیوتای روده را متعادل کند و به کاهش این علائم کمک کند.

3. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

پروبیوتیک ها در کاهش وزن نقش دارند، یک متاآنالیز نشان داد که استفاده از پروبیوتیک ها در ترکیب با پری بیوتیک ها یک اثر همزیستی ایجاد می کند که باعث کاهش دور کمر، شاخص توده بدنی (BMI)، نواحی چربی احشایی و دور باسن در افراد دارای اضافه وزن یا چاق می شود.

 

4. کاهش التهاب

آزمایش‌های بالینی نشان داد که پروبیوتیک‌ها بر بیومارکرهای رایج التهاب و همچنین علائم و نشانه‌های بیماری التهابی مزمن تأثیر می‌گذارند.

 

5. از سلامت ایمنی حمایت کنید

نشان داده شده است که پروبیوتیک ها پاسخ ایمنی را به صورت موضعی در داخل روده و به طور سیستماتیک در سراسر بدن افزایش می دهند. آنها همچنین پاسخ ایمنی را برای برخی از آلرژن ها تعدیل می کنند.

 

فواید پروبیوتیک ها

فواید پروبیوتیک ها

 

نقش پروبیوتیک ها در بهبود سلامت روده

از هر پنج نفر یک نفر برای سلامت دستگاه گوارش خود پروبیوتیک مصرف می کند. میکروارگانیسم هایی که روده را اشغال می کنند نقش مهمی در سلامت دارند و تحت تأثیر عوامل خارجی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند.

این میکروارگانیسم ها برای هموستاز یا تعادل تلاش می کنند. هنگامی که میکروبیوتای روده نامتعادل می شود، سلامت دستگاه گوارش تحت تأثیر قرار می گیرد.

 

پری بیوتیک ها چیست؟

پری بیوتیک ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند که باعث رشد باکتری ها در میکروبیوتای روده می شوند. آنها می توانند در صورت مصرف فواید سلامتی داشته باشند. نقش پری بیوتیک ها تقویت رشد و سلامت باکتری های خوب در روده است.

اکثر پری بیوتیک ها کربوهیدرات هایی هستند که معمولاً به صورت انسولین، فروکتو-الیگوساکاریدها و گالاکتو-الیگوساکاریدها دیده می شوند. پری بیوتیک ها در بسیاری از غذاهای رایج مانند مارچوبه، سیر، کاسنی، پیاز، عسل، موز، گوجه فرنگی، غلات کامل و لوبیا یافت می شوند.

 

فواید پروبیوتیک ها

فواید پروبیوتیک ها

تفاوت بین پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها

پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها معمولاً با هم مرتبط هستند زیرا یک رابطه هم افزایی در بدن دارند. این بدان معناست که آنها برای حمایت از سلامت با هم همکاری می کنند.

تفاوت این است که پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که “فرهنگ های زنده” در بدن هستند، در حالی که پری بیوتیک ها باعث رشد این باکتری های خوب می شوند. پری بیوتیک ها مانند غذای پروبیوتیک ها عمل می کنند و این دو با هم برای حمایت از محیط روده سالم کار می کنند.

 

فواید پروبیوتیک ها

فواید پروبیوتیک ها

عوارض مصرف پروبیوتیک ها

به طور کلی، پروبیوتیک ها برای مصرف کودکان، بزرگسالان و افراد مسن بی خطر هستند. اکثر گونه های پروبیوتیک توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان “به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS)” برای مصرف مردم شناخته شده اند.

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی گوارشی مانند نفخ، گرفتگی شکم، مدفوع نرم و نفخ را تجربه کنند.

با این حال، توصیه می شود افرادی که دچار نقص ایمنی هستند باید در مصرف پروبیوتیک ها محتاط باشند و قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنند.

 

 

روغن های معطر

فواید روغن زیتون

ایمپلنت

ایمپلنت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا