فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان-سلامت

پنج‌شنبه 28 دی 1396 سلامت

توت ها سرشار از آنتوسیانین ها هستند. این رنگدانه های گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشند.

آنچه در رژیم غذایی شما جای دارد و مصرف می کنید اثر قاب توجهی بر بسیاری جنبه های سلامت، از جمله ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان دارد.

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث لاین”، نتایج مطالعات مختلف بر این مساله تاکید دارند که رژیم غذایی اثر چشمگیری بر احتمال ابتلا به سرطان دارد.

بسیاری از مواد غذایی دارای ترکیباتی مفید هستند که می توانند به کند کردن آهنگ رشد سرطان کمک کنند. همچنین، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف برخی مواد غذایی می تواند با کاهش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط باشد.

در ادامه با 13 ماده غذایی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند بیشتر آشنا می شویم.

بروکلی

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

بروکلی حاوی سولفورفان است. این ترکیب گیاهی که در سبزیجات چلیپایی یافت می شود ممکن است دارای خواص ضد سرطانی قوی باشد.

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که سولفورفان اندازه و تعداد سلول های سرطان پستان را تا 75 درصد کاهش داده است.

مطالعه ای دیگر روی حیوانات نیز نشان داد که سولفورفان به کشتن سلول های سرطان پروستات و کاهش حجم تومور به میزان بیش از 50 درصد در موش های تحت درمان کمک کرده است.

برخی مطالعات نیز نشان داده اند که افزایش مصرف سبزیجات چلیپایی، مانند بروکلی، ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پیوند خورده باشد.

چند وعده بروکلی را می توانید به رژیم غذایی هفتگی خود اضافه کنید تا از فواید ضد سرطان آن بهره‌مند شوید.

هویج

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

چندین مطالعه نشان داده اند که افزایش مصرف هویج با کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان مرتبط است. به عنوان مثال، یک تجزیه و تحلیل درباره نتایج پنج مطالعه نشان داد که مصرف هویج ممکن است خطر سرطان معده را تا 26 درصد کاهش دهد.

مطالعه ای دیگر نشان داد که مصرف هرچه بیشتر هویج با کاهش 18 درصدی احتمال ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بوده است.

نتایج مطالعه ای دیگر با حضور 1,266 شرکت کننده، شامل افراد سالم و مبتلا به سرطان ریه، نشان داد که افراد سیگاری که هویج مصرف نمی کردند، در مقایسه با افرادی که بیش از یک بار در هفته این ماده غذایی را مصرف می کردند، سه برابر احتمال بیشتری داشت به سرطان ریه مبتلا شوند.

هویج را می توانید به عنوان یک میان وعده یا غذای جانبی سالم و خوشمزه به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با مصرف چند وعده از آن در هفته خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

لوبیا

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

لوبیا سرشار از فیبر است که برخی مطالعات نشان داده اند ممکن است به پیشگیری از سرطان کولورکتال کمک کند. در حقیقت، چندین مطالعه نشان داده اند که افزایش مصرف لوبیا ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

بنابر نتایج مطالعات موجود مصرف چند وعده لوبیا در هفته می تواند به افزایش مصرف فیبر کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

توت ها

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

توت ها سرشار از آنتوسیانین ها هستند. این رنگدانه های گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشند.

مطالعه ای کوچک با حضور 25 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال نشان داد که مصرف عصاره بیل‌بری به مدت یک هفته خطر رشد سلول های سرطانی را به میزان هفت درصد کاهش داده است.

در یک مطالعه کوچک دیگر بیماران مبتلا به سرطان دهان با تمشک سیاه تغذیه شدند و کاهش برخی نشانگرهای مرتبط با پیشرفت سرطان مشاهده شد.

مطالعه ای روی حیوانات نیز نشان داد که تغذیه موش ها با تمشک سیاه احتمال شکل گیری تومور مری را تا 54 درصد و تعداد تومورها را تا 62 درصد کاهش داده است.

بر اساس نتایج مطالعات موجود، مصرف دو وعده از توت ها در روز ممکن است به مهار رشد سرطان کمک کند.

دارچین

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

دارچین به واسطه فواید سلامت خود، از جمله توانایی کاهش قند خون و التهاب شناخته شده است. افزون بر این، برخی مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده اند که دارچین ممکن است به توقف گسترش سرطان کمک کند.

شما می توانید دو تا چهار گرم دارچین را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا از فواید پیشگیری از سرطان و همچنین موارد دیگر مانند کاهش قند خون و التهاب بهره‌مند شوید.

مغزهای خوراکی

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف مغزهای خوراکی ممکن است با کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان مرتبط باشد.

به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه که به بررسی رژیم غذایی 19,386 نفر اقدام کرد، نشان داد که مصرف هرچه بیشتر مغزهای خوراکی با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط بوده است.

مطالعه ای دیگر که رژیم غذایی 30,708 شرکت کننده را طی یک بازه زمانی 30 ساله دنبال کرد، نشان داد که مصرف منظم مغزهای خوراکی با کاهش خطر ابتلا به سرطان های کولورکتال، لوزالمعده و اندومتریال مرتبط بوده است.

برخی مطالعات نشان داده اند که انواع خاصی از مغزهای خوراکی ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده باشند. به عنوان مثال، آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم است که ممکن است به پیشگیری از سرطان ریه در افرادی که با کمبود این ماده مغذی روبرو هستند، کمک کند.

نتایج مطالعات موجود نشان می دهند که افزودن یک وعده از مغزهای خوراکی به رژیم غذایی روزانه ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در آینده کاهش دهد.

روغن زیتون

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

روغن زیتون فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند. از این رو، جای شگفتی نیست که یکی از اجزا جدایی ناپذیر رژیم غذایی مدیترانه ای محسوب می شود.

چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف هرچه بیشتر روغن زیتون ممکن است در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.

نتایج یک بررسی بزرگ متشکل از 19 مطالعه نشان داد، خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان دستگاه گوارش در افرادی که بیشترین میزان روغن زیتون را مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که کمترین میزان مصرف را داشتند، کمتر بوده است.

مطالعه ای دیگر که نرخ های ابتلا به سرطان در 28 کشور جهان را مورد بررسی قرار داد، نشان داد نرخ ابتلا به سرطان کولورکتال در مناطقی که مردم بیشترین میزان مصرف روغن زیتون را دارند، کمتر است.

شما می توانید روغن زیتون را به راحتی در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید و از آن به همراه سالادها و سبزیجات پخته استفاده کرده و گوشت قرمز، ماهی یا ماکیان را با آن مزه‌دار کنید.

زردچوبه

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

زردچوبه به واسطه ویژگی های تقویت کننده سلامت خود ادویه ای شناخته شده است. کورکومین، ترکیب فعال زردچوبه، ماده شیمیایی با خواص ضد التهاب، آنتی اکسیدانی و حتی ضد سرطان است.

نتایج یک پژوهش آزمایشگاهی نشان داد که کورکومین با هدف قرار دادن یک آنزیم خاص مرتبط با رشد سرطان گسترش سلول های سرطانی را می دهد.

مطالعه ای دیگر نشان داد که کورکومین به کشتن سلول های سرطان سر و گردن کمک کرده است.

کورکومین اثرگذاری خود در کند کردن رشد سلول های سرطانی ریه، پستان و پروستات را نیز در مطالعات آزمایشگاهی دیگر نشان داده است.

برای کسب بهترین نتیجه می توانید مصرف حداقل یک تا سه گرم زردچوبه در روز را مد نظر قرار دهید. از این ادویه می توانید برای بهبود عطر و طعم غذاهای خود استفاده کنید و ترکیب آن با فلفل سیاه بهبود جذبش را در پی دارد.

میوه های خانواده مرکبات

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

مصرف میوه های خانواده مرکبات مانند لیمو، لیمو ترش، گریپ فروت، و پرتقال با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

نتایج یک مطالعه بزرگ نشان داد که خطر ابتلا به سرطان های گوارشی و قسمت بالایی دستگاه تنفسی برای شرکت کنندگانی با بیشترین میزان مصرف میوه های مرکباتی کمتر بوده است.

نتایج یک بررسی متشکل از نه مطالعه نیز نشان داد که مصرف هرچه بیشتر میوه های خانواده مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده پیوند خورده است.

طی یک بررسی دیگر متشکل از 14 مطالعه نیز مشخص شد که مصرف زیاد، یا حداقل سه وعده در هفته، میوه های خانواده مرکبات با کاهش 28 درصدی خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط بوده است.

بذر کتان

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

بذر کتان سرشار از فیبر و چربی های دوستدار قلب است و می تواند یک افزودنی سالم به رژیم غذایی شما باشد.

برخی پژوهش ها نشان داده اند که بذر کتان ممکن است در کاهش خطر رشد سرطان و کمک به نابودی سلول های سرطانی نقش داشته باشد.

طی یک مطالعه 32 زن مبتلا به سرطان پستان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه مافین های تهیه شده از بذر کتان را مصرف کرده و گروه دیگر دارونما دریافت می کردند. در پایان این مطالعه یک ماهه، گروه بذر کتان کاهش سطوح برخی نشانگرها که رشد تومور را اندازه گیری می کنند و همچنین افزایش مرگ سلول های سرطان را تجربه کردند.

در مطالعه ای دیگر 161 مرد مبتلا به سرطان پروستات با بذر کتان تغذیه شدند که مشخص شد رشد و گسترش سلول های سرطانی کاهش داشته است.

برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که محتوای فیبر بذر کتان اثر محافظتی در برابر سرطان کولورکتال دارد.

افزودن یک قاشق غذاخوری (10 گرم) پودر بذر کتان به رژیم غذایی روزانه خود را مد نظر قرار دهید. شما می توانید به راحتی آن را به اسموتی ها، غلات صبحانه، ماست یا غذاهای پخته مورد علاقه خود اضافه کنید.

گوجه فرنگی

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

لیکوپن یکی از ترکیب های مفید موجود در گوجه فرنگی است که عامل رنگ قرمز و همچنین خواص ضد سرطانی آن نیز محسوب می شود.

چندین مطالعه نشان داده اند که افزایش مصرف لیکوپن و گوجه فرنگی می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات منتج شود.

برای کمک به افزایش مصرف این ماده غذایی می توانید یک یا دو وعده گوجه فرنگی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این کار به راحتی و از طریق افزودن گوجه فرنگی به ساندویچ ها، سالادها، سس ها یا پاستاها امکان پذیر است.

سیر

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

آلیسین ترکیب فعال موجود در سیر است که توانایی خود برای نابودی سلول های سرطانی را در مطالعات مختلف نشان داده است.

چندین مطالعه ارتباط بین مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را نشان داده اند.

یک مطالعه با حضور 543,220 شرکت کننده نشان داد آنهایی که به میزان فراوان سیر مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که کمترین میزان مصرف را داشتند، با خطر کمتر ابتلا به سرطان معده مواجه بودند.

مطالعه ای دیگر با حضور 471 مرد پیوند بین مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را نشان داد.

مطالعه ای دیگر نشان داد افرادی که به میزان زیاد سیر، میوه، سبزیجات زرد رنگ، سبزیجات برگدار تیره، و پیاز مصرف می کردند، احتمال کمتری داشت به تومورهای کولورکتال مبتلا شوند. این مطالعه اثرات سیر را جدا نکرده بود.

شما می توانید دو تا پنج گرم (یک تا دو جبه) سیر را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا از فواید تقویت کننده سلامت آن بهره‌مند شوید.

ماهی های چرب

فرمول غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان 

برخی پژوهش ها نشان داده اند که افزودن چند وعده ماهی به رژیم غذایی هفتگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه بزرگ نشان داد که مصرف ماهی به میزان زیاد با کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش مرتبط بوده است.

مطالعه ای دیگر که رژیم غذایی 478,040 بزرگسال را دنبال می کرد، نشان داد که مصرف هرچه بیشتر ماهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال مرتبط بوده است، در شرایطی که گوشت های قرمز و فرآوری شده این خطر را افزایش داده بودند.

به طور خاص، ماهی های چرب مانند سالمون، خال مخالی، و کولی حاوی مواد مغذی مهمی از قبیل ویتامین D و اسیدهای چرب امگا-3 هستند که با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند.

به عنوان مثال، سطوح کافی از ویتامین D به نظر می رسد به پیشگری و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. افزون بر این، اسیدهای چرب امگا-3 می توانند رشد این بیماری را متوقف کنند.

مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته را برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین D و به حداکثر رساندن فواید سلامت بالقوه این مواد مغذی مد نظر قرار دهید.

منبع : عصر ایران

معاون وزیر بهداشت: فروش مواد مخدر و تریاک در هیچ داروخانه‌ای صحت ندارد/ بهزیستی: سن اعتیاد در حال رسیدن به 15 سال است-سلامت

مراجعه به بیمارستان خصوصی سختگیرانه می‌شود-سلامت

مراجعه به بیمارستان خصوصی سختگیرانه می‌شود-سلامت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا