عمل بای پس

یکشنبه 28 آذر 1400 سلامت
عمل بای پس

عمل بای پس

عمل بای پس، که برای بعضی از افراد مبتلا به چاقی تجویز می شود، در واقع ترکیبی از کاهش حجم معده و ایجاد اختلال در عملکرد جذب مواد غذایی است. در جراحی‌های بای پس، معده دو قسمت می‌شود و کیسه کوچکی که از معده ساخته می‌شود، در فواصل متغیر اما معین، به روده بیمار متصل می‌شود. این روش به ویژه برای افرادی که مقادیر زیادی شیرینی و کربوهیدرات‌های ساده مصرف می کنند و بدنشان به حلقه گذاری جواب نمی‌دهد، به کار برده می‌شود.به گفته متخصصان این نوع عمل ساختار معده را تغییر می‌دهد، در نتیجه معده حتی غذاهای سالم را به سختی تحمل می کند.

فهرست غذاهای ممنوع برای همه یکسان نیست و درحالی‌که برخی از مردم با خوردن مواد غذایی مانند هندوانه، مشکلی پیدا نمی کنند، برخی ممکن است دچار معده درد شوند.بنابراین جراحان از بیماران می‌خواهند تا در خوردن مواد غذایی دقت کنند.

طی دو هفته پس از عمل بای پس: خودداری از مصرف خوراکی های جامد

پس ازعمل جراحی، معده به طرز باورنکردنی آسیب‌پذیر است. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند، بیماران حداقل 2 تا 3 هفته به‌طور کامل رژیم غذایی مایع داشته باشند. یعنی خوردن موادی مثل پنیر، ماست، سوپ و… یا هر آنچه نیاز به جویدن نداشته باشد. هدف اولیه استراحت دادن به معده است.

مایعات به‌سرعت از سیستم گوارش دفع می‌شود، درحالی‌که غذاهای جامد برای مدتی در معده می‌ماند و قبل از این که بخیه التیام پیدا کند، دچار پارگی می‌شود. این یعنی ایجاد یک سوراخ در شکم و این‌که هر آنچه در معده است به نقاطی که نباید، نشت پیدا می‌کند.

طی سه هفته پس از عمل بای پس: از خوردن نان، مغز میوه، میوه با فیبر زیاد و سبزی‌ها خودداری کنید

بعد از مرحله رژیم غذایی مایع، به مرحله مصرف غذاهای نرم شده می‌رسیم، ازجمله سالاد، تخم‌مرغ، ماهی تن، گوشت طیور بدون چربی، میوه و سبزی پخته یا کنسرو شده.

در این مرحله، از مصرف هر نوع ماده غذایی چسبناک مانند نان، کره، مغز میوه‌ها، مواد غذایی فیبردار مانند مغز میوه ، میوه و سبزی‌های خام پرهیز شود. این نوع مواد غذایی به معده می‌چسبد و خوردن را سخت می‌کند. در واقع غذا برای مدت طولانی‌تر در معده می‌ماند و هضم کردن آن سخت‌تر می‌شود. از آن جا که معده در این مرحله کوچک‌تر است، پزشک توصیه می‌کند از غذایی که برای مدت طولانی‌تری در معده می‌ماند و جای بیشتری می‌گیرد و نسبت به غذاهای دیگر چسبناک‌تر است، هر 20 دقیقه تنها 2 لقمه میل کنید.

برای طولانی‌مدت پس از عمل بای پس

از مصرف ذرت بوداده، خوردن آب بلافاصله قبل و بعد از غذا، سبزی‌های خام و میوه با پوست و گوشت قرمز خودداری کنید. در درازمدت غذایی نیست که فردی که تحت این عمل قرارگرفته است، باید از مصرف آن پرهیز کند. اما پیشنهاد متخصصان، پرهیز از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده وخوراکی حاوی مقدار زیاد شکر است.غذاهایی هم وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی از بیماران شود از جمله ذرت بوداده که می‌تواند باعث گشادشدن معده شود، زیرا معده نسبت به قبل از عمل کوچک‌تر است.

گوشت قرمز و گوشت مرغ که زیاد پخته‌شده و بدون چربی است، میوه‌ها و سبزی‌ها الیافی دار که سخت هضم است، حتی برای معده ای که عمل نشده سنگین است و احساس سیری ایجاد می‌کند.

عمل بای پس

عمل بای پس

گیاهان مفید برای مغز

گیاهان مفید برای مغز

مشاوره قبل از بارداری

مشاوره قبل از بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا