عفونت ادراری چیست ؟

دوشنبه 2 اسفند 1400 سلامت
عفونت ادرار

عفونت ادراری چیست ؟

با تجمع باکتری ها قارچ ها یا ویروس ها در دستگاه ادراری باعث آلوده شدن آن میشوند! زمانی که بدن نتوان آنها را دفع کند باعث عفونت ادرار میشود و به این مشکل التهاب مثانه یا «سیستیت» هم می گویند.

 

عفونت مثانه (سیستیت) و کلیه با هم تفاوت دارند؛ عفونت کلیه بسیار جدی تر و خطرناک تر است و به راحتی مثانه درمان نمیشود. معمولا وقتی دچار مشکل در کلیه شده باشید، تب را هم تجربه می کنید، اما عفونت مثانه معمولا علائمی شبیه به تب ندارد.

عفونت ادراری چیست ؟

عفونت ادراری چیست ؟


عفونت ادراری (UTI) عفونی است که می تواند در هر نقطه از دستگاه ادراری رخ دهد. این عفونت تا حد زیادی در مثانه و مجرای ادرار رخ می دهد ، به همین دلیل به عفونت مثانه نیز معروف است. اگرچه زنان به طور کلی مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند ، این عفونت ممکن است در مردان نیز رخ دهد. عفونت ادراری یک عفونت کم خطر محسوب می شود ، اما با انتشار عفونت در کلیه می تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل باید در اسرع وقت رفع شود.


♦ عفونت ادراری نسبتاً سریع قابل درمان است. برای درمان این عفونت داروهای خاصی در بازار موجود است و می توانید آنها را در آسایش منزل خود به آنها تجویز کنید.
 ♦ اگر عفونت شما تمایل به بروز مجدد و دوباره دارد ، پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک خفیف برای کمک به پاک کردن آن یک بار و برای همیشه تجویز کند.
♦ اگر عفونت بعد از یائسگی رخ دهد ، پزشک ممکن است استروژن واژن را به منظور جلوگیری از بروز بیشتر عفونت ها توصیه کند.
♦ اگر از عفونت شدید ادراری رنج می برید ، ممکن است مجبور شوید در بیمارستان بستری شوید. این امر به این دلیل است که پزشک می خواهد داروهای شما را به صورت داخل وریدی به شما بدهد تا عفونت سریعتر پاک شود.

برای تشخیص عفونت ادرار چه کنیم؟

عفونت ادراری با کمک نمونه ادرار تشخیص داده می شود. تجزیه و تحلیل نمونه می تواند شواهد کافی را برای پزشک برای تأیید UTI شما فراهم کند. اگر UTI شما عودکننده باشد ، پزشک ممکن است از یک محدوده استفاده کند تا بتواند داخل مجرای ادرار و مثانه شما را بررسی کند تا علت عود را مشخص کند. سونوگرافی یا MRI نیز می تواند در این مورد کمک کند. اگر UTI شما شدید باشد ، ممکن است یک کشت باکتری در آزمایشگاه پرورش یابد تا پزشک اطلاعات بیشتری در مورد عفونت کسب کند. با این وجود ، بیشتر اوقات ، یک نمونه ادرار کافی خواهد بود.
پس از تایید UTI ، درمان می تواند شروع شود. پزشک برای رفع عفونت ، داروهای مناسب را برای شما تجویز می کند. دوز دقیق بستگی به عفونت شدید یا خفیف دارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که قرص ها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.
برای عفونت های مکرر ، یک دوره آنتی بیوتیکی که می تواند تا 6 ماه یا بیشتر طول بکشد ، تجویز می شود. این امر نه تنها عفونت شما را پاک می کند بلکه از سایر گونه های باکتری باقی مانده یا عفونت های جدید نیز مراقبت می کند تا در طول دوره درمان پیگیری شود.

عفونت ادراری چیست ؟

عفونت ادراری چیست ؟


اگر UTI شما شدید باشد ، ممکن است در بیمارستان بستری شوید. یک کانول به بازو یا مچ دست شما وارد می شود و یک قطره IV به همان متصل می شود. قطره حاوی داروهای آنتی بیوتیکی است که به خلاص شدن از UTI در طی چند روز کمک خواهد کرد.
اگر مبتلا به UTI هستید ، می توانید برای همین روش معالجه کنید. درمان UTI در زنان و مردان در هر سنی قابل استفاده است.
اگر به عفونت کلیه رنج می برید ، ممکن است علائم و علائمی را نشان دهید که می تواند مشابه عفونت مثانه باشد. پس از تشخیص مناسب ، می توانید از آنچه دارید اطمینان داشته باشید. اگر مبتلا به عفونت کلیوی هستید ، پس از آن درمان های UTI به شما کمک نمی کند.
آنتی بیوتیک ها گاهی اوقات می توانند دمای بدن را بالا برده و تب ایجاد کنند. این کاملاً طبیعی است و هیچ چیزی در مورد آن نگران نیست.
برخی از تغییرات سبک زندگی می تواند به شما در جلوگیری از بروز UTI کمک کند. نوشیدن مایعات فراوان می تواند اطمینان حاصل کند که سیستم ادراری شما به طور مرتب برطرف می شود. این امر باعث می شود تمیز و کمتر در معرض عفونت قرار گیرند. peeing بعد از مقاربت همچنین راهی برای اطمینان از گرفتگی سیستم ادراری شما نیست.
برخی افراد UTI مکرر دارند. اگر این مورد باشد ، باید بررسی کنیم که چرا عفونت مجدداً برمی گردد. درمان شرایط اساسی یا برطرف کردن عنصر سبک زندگی که منجر به عود عفونت می شود ، می تواند یک بار برای همیشه به پاک کردن آن کمک کند. اما ، در بیشتر افراد ، نتایج درمان دائمی است.

 

عفونت ادراری زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها، قارچ ها یا ویروس ها بخشی از دستگاه ادراری شما را آلوده کنند. زمانی که سیستم ایمنی بدنتان به هر دلیل ضعیف شده باشد و نتواند عوامل به وجود آورنده این مشکل را از بین ببرد، دستگاه ادراریتان همچنان آلوده شده و دچار عفونت می شود. به این مشکل، التهاب مثانه یا «سیستیت» هم می گویند. در بعضی مواقع این بیماری می تواند تا جایی پیش برود که باعث ایجاد مشکل در کلیه ها شود.

عفونت مثانه (سیستیت) و کلیه با هم تفاوت دارند؛ عفونت کلیهبسیار جدی تر و خطرناک تر است و به راحتی مثانه درمان نمیشود. معمولا وقتی دچار مشکل در کلیه شده باشید، تب را هم تجربه می کنید، اما عفونت مثانه معمولا علائمی شبیه به تب ندارد.

روش خانگی  برای درمان عفونت ادراری

برای درمان عفونت ادراری استفاده از مواد زیر اثر زیادی دارد : آب زغال اخته -سرکه سیب -جوش شیرین -سیر -ماست -گلدن سیل  -روغن درخت چای -اووآ اورسی -ویتامین سی -چای سبز

وزن

علائمی که نشان می دهد وسواس وزن گرفته اید!

خواص نوشیدن آب لیمو اول صبح

خواص نوشیدن آب لیمو اول صبح

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا