شربت لوراتادین و درمان حساسیت ها

چهارشنبه 6 بهمن 1400 سلامت
شربت لوراتادین و درمان حساسیت ها

شربت لوراتادین و درمان حساسیت ها

شربت لوراتادین (Loratadine) نوعی آنتی‌هیستامین است که می‌تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را کاهش دهد. این دارو عواضی مانند سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، اختلال بینایی و عصبانیت را به دنبال دارد از این دارو برای برطرف شدن خارش ناشی از مشکلات پوستی مثل کهیر هم استفاده می‌شود

 

شربت لوراتادین و درمان حساسیت ها

آلرژی یا حساسیت از مشکلاتی است که در هر زمان و سنی ممکن است به سراغ انسان بیاید. گاه حساسیت‌ها به صورت روتین تکرار شده و ممکن است هر ساله در یک زمان خاصی در فرد ایجاد شود. معمولا به این گونه حساسیت‌ها آلرژی فصلی گفته می‌شود. استنشاق یک بوی خاص، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، قرار گرفتن در یک محیط آلوده یا پر از گرد و غبار و… همگی می‌توانند به زمنیه‌های بروز حساسیت در یک فرد دامن بزنند. حساسیت‌ها معمولا به دنبال خود عطسه و آبریزش بینی دارند. معمولا برای رهایی از این علائم که گاه بسیار هم کلافه‌کننده می‌شود از داروهای آنتی‌هیستامین یا ضد حساسیت استفاده می‌شود. شربت لوراتادینیکی از این داروهاست که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

 

شربت لوراتادین چیست؟

شربت لوراتادین (Loratadine) نوعی آنتیهیستامین است که می‌تواند علائمی مثل عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را کاهش دهد. لوراتادین همچنین برای درمان زخم‌های پوستی و خارش در افراد مبتلا به برخیحساسیت‌های پوستی نظیر کهیر هم استفاده می‌شود. این دارو بر خلاف سایر داروهای آنتی‌هیستامین ایجاد خواب‌آلودگی نمی‌نماید. توجه داشته باشید که لوراتادین بیماری شما را درمان نمی‌کند و فقط علائم شما را بهبود می‌بخشد.

 

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری Alavert, Claritin, Claritin Reditab, Clear-Atadine, Dimetapp ND, ohm Allergy Relief, QlearQuil All Day & Night, Tavist ND, Wal-itin
 موارد مصرف درمان حساسیت یا آلرژی
 عوارض سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، اختلال بینایی، ضعف عضلانی یا خستگی غیرمعمول، تپش قلب، احساس گرفتگی در سینه، اشکال در دفع ادرار، کهیر، عصبانیت، افزایش حساسیت به نور آفتاب، خشکی دهان و درد معده
 اختلال دارویی داروهای مهاركننده متابولیسم كبدی، داروهای سیستم عصبی و یا فرآورده‌های حاوی الکل

مقدار و نحوه مصرف شربت لوراتادین

میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. لوراتادین معمولا یک بار در روز مصرف می‌شود.

توجه: مصرف این دارو برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.

 

شربت لوراتادین و درمان حساسیت ها


نکاتی که در ارتباط با مصرف شربت لوراتادین باید بدانید

  1. در صورت حساسیت به لوراتادین این دارو را نباید مصرف کنید.
  2. اگر مبتلا به آسم و یا مشکلات کبدی یا کلیوی هستید قبل از اقدام به مصرف شربت لوراتادین باید با پزشک مشورت کنید.
  3. برای اطمینان بیشتر از اینکه این دارو به جنین آسیبی نمی‌رساند اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود بگویید.
  4. لوراتادین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک آسیب برساند. در صورتی که در دوران شیردهی هستید، به پزشک خود بگویید.
  5. داروهای ضد حساسیت معمولا برای مدت کوتاهی تجویز می‌شوند. بهتر است خودسرانه از آن استفاده نشود.
  6. دارو را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید.
  7. چنانچه با مصرف این دارو علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  8. به دستورالعمل‌های پزشک خود در مورد هر گونه محدودیت مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها توجه کنید.
  9. قبل از انجام هر گونه آزمایش‌های پوستی پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
  10. دارو را با معده خالی حداقل دو ساعت بعد از غذا مصرف كرده و تا حداقل یک ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن غذا پرهیز كنید.
  11. در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، به محض به خاطر آوردن دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
  12. توصیه می‌شود لوراتادین را با آب پرتقال، آب گریپ فروت یا آب سیب مصرف نکنید.
  13. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قصد انجام این آزمایش را دارید، با پزشک خود مشورت نمایید؛ چرا که ممکن است این دارو روی نتایج آزمایش قند خون تاثیر بگذارد.
  14. در صورتیکه با مصرف شربت لوراتادین دچار مشکلاتی مثل سردرد، احساس سرگیجه و یا ضربان شدید قلب شدید به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر لوراتادین داروهای دیگری تحت عنوان قرص ضدحساسیت در داروخانه ها موجود است که می توانید با برخی از آن ها در لینک زیر آشنا شوید.

 

شربت لوراتادین و درمان حساسیت ها

شربت لوراتادین و درمان حساسیت ها

خواص پوست پیاز

خواص پوست پیاز

علائم و راه‌های درمان کزاز

علائم و راه‌های درمان کزاز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا