سپاس که «شازده کوچولو» را آفریدی

شنبه 9 تیر 1397 گوناگون

سپاس که «شازده کوچولو» را آفریدی

شازده کوچولو,آنتوان دوسنت,نویسنده کتاب شازده کوچولو

 تاریخ، روزهای زیادی را در میان صفحه های خود ثبت و ضبط می کند، روزهای رفت و آمد انسان ها به این دنیا و آن دنیا. دیروز ۲۹ژوئن، روز تولد آنتوان دوسنت اگزوپری بود؛ خالق کتاب محبوب «شازده کوچولو» برای همه آدم های روی زمین. سرنوشت برای سومین فرزند کنت ژان دوسنت اگزوپری، اشراف زاده فرانسوی این طور رقم زد تا در لیون فرانسه به دنیا بیاید با این که خانواده اش اهل آن جا نبودند.

 

آنتوان، عاشق پرواز بود و همین موضوع باعث شد تا دیپلم پرواز بگیرد و به اصرار یکی از فرماندهان ارتش، خلبان پروازهای ارتش فرانسه شود. او «شازده کوچولو» را مدیون یکی از همین پروازها و فرود اجباری اش در دل شن های داغ صحرای موریتانی آفریقاست. مدیون پسربچه ای که سوال ها و نگاهش با همه آدم هایی که تا به حال دیده است، تفاوت دارد. شاید آنتوان، زمانی که خود را در یک بوم نقاشی پهناور مثل صحرای موریتانی دید تصویر سازی های ذهنی اش را ساخت و نگاه و بیان لطیفی را که گاهی تا عمق سخت ترین فلسفه های زندگی نفوذ می کند جایگزین پاسخ های تکراری کرد تا هر خواننده ای از عمق دل و جان بپذیرد، بله! شازده کوچولو واقعا از سیاره دیگری آمده است.

 

اصلا به همین دلیل است که او سرشار از سوال هایی است که برای آدم ها بدیهی اند. به هر حال آنتوان، خلبان بود و کسی که اهل پرواز است می تواند در خیالش، به سفرهای دور و دراز دیگری هم برود. اگزوپری، جایی در کتابش، در میان گفت و گوی شازده کوچولو و روباه می آورد که: «شازده کوچولو پرسید: «اهلی کردن» یعنی چه؟ روباه گفت: تو اهل این جا نیستی. پی چه می گردی؟ شازده کوچولو گفت: من پی آدم ها می گردم. «اهلی کردن» یعنی چه؟

 

روباه گفت:«اهلی کردن» چیز بسیار فراموش شده ای است، یعنی ایجاد علاقه کردن. شازده کوچولو گفت: کم کم دارم می فهمم. گلی هست… و من گمان می کنم که آن گل مرا اهلی کرده است. روباه گفت: آدم ها این حقیقت را فراموش کرده اند، ولی تو نباید فراموش کنی. تو هرچه را اهلی کنی، همیشه مسئول آن خواهی بود. تو مسئول گل خود هستی…» .

 

هنوز هم که هنوز است آدم هایی که طبع لطیفی دارند وقتی می خواهند از رابطه علاقه و مسئولیت داشتن در برابر آن حرف بزنند به شازده کوچولو رجوع می کنند و می گویند نشان به این نشان. آقای آنتوان دوسنت اگزوپری! هرچند در آن پرواز راز آلود و سهمگین در سال ۱۹۴۴ سقوط کردی و دیگر دست به قلم نبردی اما قلمت سقوط نکرد. تو توانستی آدم های روی زمین را اهلی شازده کوچولو کنی و رفت و آمد ۴۴ ساله ات به این دنیا از چشم آدم ها پوشیده نماند.

 

 حالا «شازده کوچولو» یت سومین کتاب پرخواننده قرن است و محبوب بیشتر آدم هایِ جهان.

 

اکرم انتصاری

 

khorasanne​ws.‎​com

مرجع : سرپوش

پدر بمب هسته‌ای پاکستان

پدر بمب هسته‌ای پاکستان

علایم و راه‌های انتقال «بلاستومیکوز» بیماری قارچی ریه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا