سوتی فیلم «در مدت معلوم»

شنبه 7 مهر 1397 سینما

سوتی فیلم «در مدت معلوم»

فیلم در مدت معلوم,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

فیلم سینمایی «در مدت معلوم» که به کارگردانی «وحید امیر خانی» و نویسندگی «محمد علی میرزایی» در سینماهای کشور اکران شد در تیتراژ ابتدایی و پایانی و همچنین پوسترهای آن بر سر دَر سینماها و فضاهای تبلیغی شهری، اشتباه آشکاری وجود داشت.

 

موضوعیت «ازدواج موقت» در فیلم مزبور موجب استفاده از بخشی از «صیغه عقد موقت» در نامگذاری فیلم شده بود به خصوص آن که کارگردان یا نویسنده اصرار فراوانی به عربی نوشتن آن بخش در تیتراژها و پوسترها داشتند و آن بخش این عبارت بود:«فی المدت المعلوم»

 

این عبارت «فی المدت المعلوم» از نظر ادبیات عرب نادرست است و اگر قرار است برای حل مشکلات جوانان، فیلم یا کار فرهنگی انجام دهیم باید اصولی و دقیق باشد نه این که بخشی مهمی از متن صیغه عقد موقت را اشتباه بنویسیم و با افتخار نیز در معرض دید عموم قرار دهیم.

 

صحیح و درست عبارت «فی المدت المعلوم» در اصل«فِي المُدَّةِ المَعْلُومَة» است که بازه زمانی عقد موقت را برای طرفین مشخص و معلوم می کند.

 

با این بیان در تیتراژها و پوسترهای فیلم یاد شده دو اشتباه آشکار وجود دارند:

یکی آن که «اَلمُدَّة» را « المدت» نوشته اند یعنی با حرف«تاء مفتوحه» در حالی که صحیح آن اگر قرار است عربی بنویسند و چنین قرار و اصراری هم بوده باید با «تاء مربوطه» و به اصطلاح «تاء گِرد» نوشته شود.

 

دوم آن که در زبان و لغت عربی صفت باید از موصوف تبعیت کند اگر موصوف مذکر است صفت هم مذکر و اگر موصوف مونث است صفت هم باید به تبع آن مونث شود ولی در تیتراژها و پوسترهای این فیلم که با نظارت مستقیم کارگردان و نویسنده انجام شده به جای تبعیت کردن صفت « معلوم» از «اَلمُدَّة» – در مقام موصوف مونث- و تبدیل صفت به «المَعْلُومَة»، به شکل نادرست و به صورت مذکر « المعلوم» نگاشته شده است.

 

وقتی کارشناس مذهبی در فیلم هایمان نداشته باشیم یا اگر هم داشته باشیم صوری و فرمایشی است همه کارهای فرهنگی ما که مرتبط با دین و مذهب است از عیار پایینی بر خوردار خواهند بود.

 

واقعا چه طور تهیه کنندگان این فیلم که در جهت فرهنگ سازی برای جوانان در این زمینه کوشیده اند از الفبای این موضوع اطلاع ندارند.این مساله مِثل این می ماند که شما در مورد تاریخ کشور فرانسه تحقیق کنید ولی ندانید که فرانسه در کجای جهان اعم از آسیا،اروپا،آمریکا و آفریقا واقع شده است.

 

سید مرتضی میرسراجی

 

tabn​akbato.‎​ir

مرجع : سرپوش

کریس کوپر به جمع بازیگران «زنان کوچک» پیوست

حاجی زینل:جشنواره فجر برای هر بازیگری جذاب است/ سلبریتی ها به جوانان اجازه نفس کشیدن بدهند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا