زندگینامه الی ویتنی مخترع پنبه پاکن

یکشنبه 13 شهریور 1401 بیوگرافی
زندگینامه الی ویتنی

چکیده ای از زندگینامه الی ویتنی

زندگینامه الی ویتنی: الی ویتنی با اختراع پنبه پاک کن مسیر تاریخ را در جنوب ایالات متحده تغییر داد. این به بسیاری از صاحبان مزارع جنوبی کمک کرد تا از محصولات پنبه خود ثروتمند شوند. با این حال، تقاضا برای افراد برده را نیز افزایش داد.

نام:ایلای ویتنی

شغل: مخترع

متولد: 8 دسامبر 1765 در وستبورو، ماساچوست

درگذشت: 8 ژانویه 1825 در نیوهیون، کانکتیکات

بهترین شناخته شده برای: اختراع پنبه پاک کن

 

بیشتر بخوانید:آشنایی با دانشمندان و مخترعان جهان

 

زندگینامه الی ویتنی

زندگینامه الی ویتنی

ایلای ویتنی کیست؟

ایلای ویتنی مخترع آمریکایی بود. شناخته‌شده‌ترین اختراع او ماشین پنبه پاک‌کن است.

 

الی ویتنی در چه سالی به دنیا آمد؟

الی ویتنی در 8 دسامبر 1765 در وستبورو ماساچوست در خانواده الی و الیزابت ویتنی به دنیا آمد.

 

خانواده الی ویتنی

پدرش، الی ویتنی پدر، یک کشاورز محترم بود که به عنوان قاضی صلح نیز خدمت می کرد. مادرش، الیزابت فی، در سال 1777 درگذشت. ویتنی جوان یک مکانیک متولد شده در نظر گرفته می شد. الی که در مزرعه با دو برادر و یک خواهرش بزرگ شد، از کار در کارگاه پدرش لذت می برد.

الی ویتنی جوان بیشتر به ابزار و ماشین آلات علاقه داشت تا کشاورزی. او دوست داشت بفهمد کارها چگونه کار می کنند. یک روز ساعت با ارزش پدرش را جدا کرد تا ببیند چگونه کار می کند. سپس متوجه شد که باید دوباره آن را جمع و جور کند وگرنه دچار مشکل بزرگی خواهد شد. او با دقت قطعات کوچک را دوباره سرهم کرد و خوشبختانه برای الی، ساعت به خوبی کار کرد.

 

در آغاز کار الی ویتنی

الی ویتنی  پس از دبیرستان، ویتنی به کالج ییل رفت. او در آنجا موضوعات مختلفی از جمله ریاضیات، یونانی، لاتین و فلسفه را مطالعه کرد. پس از فارغ التحصیلی در سال 1792، او امیدوار بود که در رشته حقوق تحصیل کند، اما کمبود پول داشت، بنابراین شغلی به عنوان معلم خصوصی در کشور گرجستان پذیرفت.

الی ویتنی در سفر به جورجیا با خانمی به نام خانم گرین آشنا شد. خانم گرین بیوه ژنرال ناتانیل گرین قهرمان جنگ انقلابی بود. او صاحب یک مزرعه بزرگ به نام Mulberry Grove در جورجیا بود. آن دو با هم دوست شدند و ویتنی تصمیم گرفت شغل معلمی خود را رد کند و در Mulberry Grove بماند.

 

همسر وفرزندان الی ویتنی

الی ویتنی در سال 1817، در سن 52 سالگی، ویتنی زمانی که با هنریتا ادواردز 31 ساله ازدواج کرد، برای بازگرداندن زندگی شخصی خود نقل مکان کرد. هنریتا نوه انجیلی معروف جاناتان ادواردز و دختر پیرپونت ادواردز بود که در آن زمان رئیس حزب دموکراتیک کنتیکت بود. این زوج سه دختر و یک پسر داشتند

 

اختراع پنبه جین

زمانی که الی ویتنی در Mulberry Grove بود، درباره تولید پنبه یاد گرفت. او کشف کرد که بیشتر مزارع فقط می توانند نوعی پنبه به نام پنبه «مستقر کوتاه» را پرورش دهند. با این حال، نظافت پنبه های اصلی کوتاه سخت و گران بود. دانه ها را باید با دست جدا می کرد. به همین دلیل، بسیاری از صاحبان مزارع در جنوب کشت پنبه را متوقف کرده بودند.

الی ویتنی از ساخت ماشین آلات و حل مشکلات لذت می برد. او فکر کرد که می تواند چیزی برای تمیز کردن دانه ها از پنبه بیاورد. در آن زمستان، الی دستگاهی اختراع کرد که آن را پنبه پاک کن نامید. او از یک صفحه سیمی در ترکیب با قلاب های کوچک برای کشیدن الیاف پنبه استفاده کرد. دستگاه جدید او می‌توانست پنبه‌های بیشتری را در چند ساعت تمیز کند تا تعدادی از کارگران در یک روز.

زندگینامه الی ویتنی

زندگینامه الی ویتنی

دعوا بر سر حق ثبت اختراع

الی ویتنی با کمک شرکای تجاری خود حق امتیازی برای اختراع جدید خود گرفت و برنامه هایی برای ثروتمند شدن خود انجام داد. با این حال، همه چیز برای او درست نشد. مردم فقط از دستگاه جدید او کپی کردند و او چیزی به دست نیاورد. او سعی کرد در دادگاه با آنها مبارزه کند، اما پولش تمام شد.

 

تاثیر بر برده داری

اگرچه الی ویتنی با حق ثبت اختراع خود ثروتمند نشد، بسیاری از صاحبان مزارع در جنوب ثروتمند شدند. آنها اکنون با استفاده از پنبه پاک کن می توانستند از محصولات پنبه درآمد زیادی کسب کنند. این نتیجه ناخواسته ای داشت که افراد برده بیشتری برای چیدن پنبه از مزارع مورد نیاز بودند. طی چندین سال بعد، برده‌ها برای صاحبان مزارع اهمیت و ارزش بیشتری پیدا کردند. برخی از مورخان به تأثیر پنبه پاک کن بر برده داری به عنوان یکی از دلایل نهایی جنگ داخلی اشاره می کنند.

 

 مرگ الی ویتنی

اگرچه الی ویتنی با پنبه پاک کن ثروتمند نشد، اما مشهور شد. او از شهرت خود برای پیشبرد ایده قطعات قابل تعویض برای تولید استفاده کرد. او قراردادی با دولت برای تولید تفنگ بستند. او نقش مهمی در پیشبرد ایده تولید انبوه داشت.

الی ویتنی تنها یک ماه پس از تولد 59 سالگی اش در 8 ژانویه 1825 بر اثر سرطان پروستات درگذشت. ویتنی در قبرستان گرو استریت در نیوهیون، کانکتیکات به خاک سپرده شد.

 

حقایق جالب در مورد الی ویتنی

“جین” در “پنبه پاک کن” نسخه کوتاه شده کلمه “موتور” است.

الی ویتنی در کودکی در کارگاه پدرش کمانچه ساخت. صداش عالی بود پس از آن نوازندگان محلی سازهای خود را برای تعمیر به الی می آوردند.

الی ویتنی قبل از رفتن به دانشگاه در دوران جنگ انقلاب در کارگاه پدرش میخ می ساخت.

الی ویتنی در زمان ازدواج بیش از 50 سال داشت، اما قبل از مرگ در 59 سالگی چهار فرزند داشت.

الی ویتنی تنها یک ماه پس از تولد 59 سالگی اش  بر اثر سرطان پروستات درگذشت

الی ویتنی با اختراع جین پنبه مسیر تاریخ را در جنوب ایالات متحده تغییر داد.

 

بیوگرافی علیرضا جهانبخش

بیوگرافی مرجانه گلچین و خانواده اش

زندگینامه مرجانه گلچین

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا