رابطه ویتامین D با سندرم روده تحریک پذیر

سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 سلامت

رابطه ویتامین D با سندرم روده تحریک پذیر

ارتباط کمبود ویتامین D با بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های خودایمنی، سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی است. در حالی که بسیاری از افراد با سندرم روده تحریک پذیر آشنایی ندارند، این بیماری یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه گوارش در سراسر جهان است. با این حال، به دلیل علائم و نشانه‌های ناخوشایند و شرم آوری که آن را همراه می‌کند، بسیاری از ما علاقه‌ای به صحبت درباره این بیماری نداریم.

خواص ویتامین دی

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین‌ها برای سلامتی بدن است. برخلاف بسیاری از ویتامین‌ها که تنها از طریق مصرف غذاهای حاوی آن‌ها به بدن وارد می‌شوند، ویتامین D می‌تواند توسط بدن تولید شود. این ویتامین به دلیل نقش مهمی که در جذب کلسیم و فسفر دارد، برای سلامت استخوان‌ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین، ویتامین D نقش مهمی در سلامت قلب، سیستم ایمنی، مغز و عصب‌ها، عضلات و حتی کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن دارد.

برخلاف بسیاری از ویتامین‌ها که به طور معمول در غذاهای خاصی یافت می‌شوند، ویتامین D در غذاهای مختلف به صورت محدود وجود دارد. به عنوان مثال، روغن ماهی، تخم مرغ، شیر و جوانه گندم منابع خوبی از ویتامین D هستند. با این حال، تولید ویتامین D توسط بدن نیاز به نور خورشید دارد. بنابراین، در برخی مناطق جغرافیایی و در فصل‌هایی از سال که نور خورشید کمتر است، کمبود ویتامین D رایج است.

خواص ویتامین دی

خواص ویتامین دی

معده درد، نفخ، اسهال، و یبوست، علائم ناخوشایند سندرم روده تحریک پذیر

اگرچه سندرم روده تحریک پذیر به اندازه برخی بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D جدی نیست، اما ناراحتی فرد و اختلال در شرایط سلامت مطلوب را به همراه دارد. بر همین اساس، غلبه بر این شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن هدف هر فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر محسوب می شود.اما مشکل این است که همانند بسیاری از بیماری های دیگر نظر قطعی درباره این که دلیل شکل گیری سندرم روده تحریک پذیر چیست و این که چگونه درمان می شود، وجود ندارد. با این وجود، اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، راه حل غلبه بر آن ممکن است به راحتی مصرف مکمل ویتامین D باشد.

ویتامین D و سندرم روده تحریک پذیر

مطالعه ای جدید در دانشگاه شفیلد در انگلستان با بررسی شرایط بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان داده است که این افراد در مقایسه با افراد سالم احتمال بیشتری دارد کمبود ویتامین D نیز داشته باشند. همچنین، پژوهشگران دریافتند که مصرف مکمل ویتامین D می تواند به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر به طور قابل توجهی احتمال بیشتری دارند با کمبود ویتامین D نیز مواجه باشند. در حقیقت، 82 درصد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر دارای سطوح کم ویتامین D هستند. بنابراین، برای کنترل علائم این بیماری، بررسی سطوح ویتامین D بدن و در صورت کمبود، مصرف مکمل ویتامین D به عنوان یک راهکار موثر در نظر گرفته شود.

همچنین، پژوهشگران به این نکته اشاره داشته اند که مصرف مکمل ویتامین D علائم سندرم روده تحریک پذیر، مانند درد شکمی، نفخ، اسهال، و یبوست را بهبود می بخشد. از آنجایی که بیشتر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در پی روش درمانی موفق برای بهبود مشکل خود هستند، این خبر خوبی برای آنها محسوب می شود، زیرا یک مکمل با قابلیت دسترسی ساده می تواند راه حل مشکل باشد.

ویتامین D و سندرم روده تحریک پذیر

ویتامین D و سندرم روده تحریک پذیر

 

درمان سندرم روده تحریک پذیر با ویتامین D

اگر شما نیز با سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، بهتر است سطوح ویتامین D بدن خود را آزمایش کرده و در صورت کمبود، مصرف مکمل را به عنوان یک راهکار موثر در کنترل علائم در نظر بگیرید. با این حال، برای درمان سندرم روده تحریک پذیر با مصرف مکمل، احتمالا نیاز به دوزهای بسیار بیشتر از میزان مصرف توصیه شده روزانه وجود دارد. در حال حاضر، میزان مصرف توصیه شده برای ویتامین D برابر با 600 تا 800 واحد بین المللی است.

نتایج یک مطالعه نشان داده است، افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که به مدت شش ماه هر دو هفته 50,000 واحد بین المللی ویتامین D3 دریافت کرده بودند، بهبود علائم بیماری را تجربه کردند. به طور میانگین، این چیزی حدود 3,500 واحد بین المللی از ویتامین D3 در روز می شود.

از این رو، مصرف 3,000 تا 3,500 واحد بین المللی از ویتامین D در روز باید مد نظر قرار بگیرد. مسمومیت با ویتامین D مساله ای نیست که نگران آن باشید، مگر این که 40,000 واحد بین المللی از این ماده را هر روز و برای دو ماه یا بیشتر دریافت کنید.

 

آنتی بیوتیک ها

حین و پس از مصرف آنتی بیوتیک چه غذاهایی بخوریم؟

علائم بیماری سوزاک چیست؟راه های درمان خانگی سوزاک

بیماری سوزاک چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا