بیماری های لثه

پنج‌شنبه 30 دی 1400 سلامت
بیماری های لثه

بیماری های لثه

هرگونه چرک و التهاب در لثه به معنای عفونت آن است که این عفونت به همراه درد و تورم لثه ها همراه است. این بیماری به علت فغال شدن سیستم ایمنی و پاسخ آن به عوامل عفونت زا است که با متورم شدن لثه و پر خون شدن آن از علائم اولیه است.

 بیماری های لثه

بیماری های لثه

 

جالب است بدانید که عفونت لثه یکی از شایع‌ترین بیماری ‌های دهان و دندان محسوب می‌شود و سالانه میلیون ‌ها نفر به این عارضه مبتلا می گردند. ولی علائم و شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. کنترل و درمان التهاب و عفونت لثه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا ادامه یافتن این بیماری و عدم کنترل آن موجب از بین رفتن استحکام و یکپارچگی بافت لثه خواهد شد و در نهایت خطر افتادن و پوسیدگی دندان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

 

دانشمندان دریافتند که بیماری لثه سرعت زوال عقل را شش برابر افزایش می دهد، بر این اساس برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر به طور منظم مسواک بزنید. بیماری لثه در افراد مسن شایع است و در سالخوردگی بیشتر می شود .گمان می رود، باکتری عامل بیماری لثه سطح التهابات در بدن را بالا می برد، التهابات نیز به نوبه خود با افزایش زوال عقل در مبتلایان به آلزایمر مرتبط است.در مطالعه جدید محققان کالج کینگ لندن و دانشگاه ساوث هامپتون، وضعیت 59 نفر که سطوح جزیی تا متوسط زوال عقل داشتند، به مدت شش ماه رصد شدند و وضعیت لثه های آنها تحت کنترل قرار گرفت.سرعت زوال عقل در افرادی که در ابتدای مطالعه بیماری لثه داشتند، شش برابر سریعتر از گروهی بود که دندان های سالم داشتند.

 بیماری های لثه

بیماری های لثه

 

بیماری لثه از طریق مسواک زدن و دهان شویه ها قابل کنترل است و به گفته محققان، حفظ سلامت دهان و دندان می تواند راه آسانی برای کاهش تاثیر آلزایمر باشد.پروفسور کلایو هولمز نویسنده این مطالعه گفت: این موارد نتایج بسیار جالبی هستند که موید تحقیق قبلی ما در زمینه تاثیر منفی وضعیت های مزمن التهاب آفرین بر پیشرفت بیماری مبتلایان به آلزایمر است.گرچه مطالعه ما از نوع کوچک و برای شش ماه بود، اما اگر رابطه مستقیمی میان بیماری لثه و زوال شناختی وجود داشته باشد، همان طور که مطالعه جدید بیان می کند، در آن صورت معالجه بیماری لثه می تواند یک گزینه درمانی احتمالی برای آلزایمر باشد.

براساس این مطالعه، افرادی که هم آلزایمر و هم بیماری لثه دارند، سریعتر از افرادی که سلامت دهان و دندان دارند، حافظه و قدرت تفکر خود را از دست می دهند. اما هنوز مشخص نیست که بیماری لثه سبب تسریع زوال عقل است و یا برعکس.گزارش این تحقیق در مجله PLOS One منتشر شد.

 بیماری های لثه

بیماری های لثه

علائم اصلی عفونت لثه

علائم عفونت لثه بر اساس شدت و عامل ایجاد کننده ‌ی این بیماری می ‌توانند متفاوت باشند. از جمله مهم ‌ترین علائم التهاب لثه می‌ توان به مواردی همچون:

  1. ایجاد شدن درد در محل التهاب و یا حفره‌ی دهانی
    ورم کردن و قرمزی لثه
    بوی بد دهان
    حساس شدن بیش از حد دندان ‌ها به سردی و گرمی
    متورم شدن غدد لنفاوی ناحیه گردن
    بطور کلی، با افزایش التهاب لثه علائم این بیماری به صورت سیستمیک ظاهر خواهند شد. حتی در موارد شدید‌‌تر مشاهده شده است که ادامه یافتن عفونت لثه موجب بروز مشکلات قلبی مختلفی همچون تب روماتیسمی نیز شده است.
کاهش رشد مو بدن

کاهش رشد مو بدن

عوارض نصف کردن قرص

عوارض نصف کردن قرص

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا