درمان کیست مچ دست

یکشنبه 15 اسفند 1400 سلامت
درمان کیست مچ دست

درمان کیست مچ دست

کیست گانگلیون ممکن است ناگهانی و یا طی یک دوره چند ماهه یا حتی چند ساله در مچ دست تشکیل شود و ایجاد آن در زنان ۲۰ تا ۴۰ سال شایع است. تومور یا ورم  بر محل مفصل یا تاندون را کیست گانگلیون یا کیست مچ دست می گویند که شبیه به کیسه مدور و پر از مایع  است و درون آن ماده ژلاتینی مانند بدون رنگ، شفاف، چسبنده و سفتی قرار  دارد. بروز کیست مچ دست در اطراف تاندون‌ها و مفاصلی که قبلا آسیب دیده‌اند، بسیار بیشتر است.

 

درمان کیست مچ دست

درمان کیست مچ دست

پیشنهاد می‌شود  در صورت بروز علائم  کیست برای معاینه به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.  البته معاینه بالینی اصولا” برای تشخیص کیست مچ دست کافی است.پزشک گاهی برای اطمینان بیشتر با سرنگ یا اولتراسوند مقداری از مایع داخل کیست را خارج می‌کند.یا با انجام   سونوگرافی  مشخص می‌شود که آیا برجستگی کیستیک (مملو از مایع) است یا جامد و یکپارچه است. همچنین پزشک به کمک اولتراسوند تشخیص می‌دهد که آیا رگ خونی یا شاهرگ عامل ایجاد توده است یا خیر.در گذشته استفاده از ضمادهای مختلف تهیه شده از تخم پرندگان و گرم نگه داشتن مچ دست را شامل می‌شد. بیماران حتی یک کتاب سنگین را برای از بین بردن کیست روی آن می‌گذاشتند.یا با بستن یک سکه در محل کیست برای از بین بردن آن اقدام می کردند اما این نوع درمان‌ها دیگر پیشنهاد نمی‌شود، چون نه تنها به بهبود آن کمک نمی کند بلکه آسیب بیشتری را در پی دارند.

 

درمان کیست مچ دست

درمان کیست مچ دست

1- ماساژ دادن: در برخی موارد با مالش مدام و آرام به صورت مدور  می‌تواند به خارج شدن مایع از درون کیست کمک کند.

2-تجویز داروهای ضد التهاب:داروها ضد دردو التهاب  باعث کاهش درد و التهاب ناحیه اطراف کیست می شود .

تزریق هیدروکورتیزون در مفصل دارو‌های کورتیکاستروئید معمولا برای درمان التهاب ناشی از بیماری‌هایی مانند روماتیسم یا کیست گانگلیون تجویز می‌شوند. دارو‌های کورتیکاستروئیدی که اغلب در این موارد تجویز می‌شوند، عبارتند از: دگزامتازون، هیدروکورتیزون و پردنیزون.

درمان کیست مچ دست

درمان کیست مچ دست

3-بی حرکت نگه داشتن : کارکردن با دست آسیب دیده و فشار آوردن و حرکت دادن باعث بزرگ تر شدن کیست مچ دست می شود پس پزشکان بی حرکت نگه داشتن دست را به بیمار پیشنهاد می دهند زیرا استراحت توده را کوچکتر می‌کند . کیست بزرگ و برآمده جدا از داشتن ظاهر ناخوشایند، فشار روی عصب‌های اطراف کیست را افزایش می‌دهد و باعث بروز درد می‌شود. بنابراین با بستن مچ بندهای  طبی یا آتل می‌توان کیست را کوچکتر کرد.

4-تخلیه مایع کیست : پزشک با بی حس کردن اطراف کیست مایع داخل آنرا با سوزن خارج می‌کند. این عمل درد را کاهش می‌دهد و محدودیت دامنه حرکتی را تا حدی برطرف می‌کند، بااین حال این راهکار  دائمی نیست، چون “ریشه” اتصال دهنده کیست به مفصل یا تاندون زیر کیست برداشته نمی‌شود.

درمان کیست مچ دست

درمان کیست مچ دست

5- فیزیوتراپی: در بعضی موارد توده تشکیل شده در مچ دست با انجام فیزیوتراپی و حرکت های مچ دست که زیر نظر فیزیوتراپ انجام می گیرد، توده کوچک می شود و ازدرد و التهاب آن کاسته می شود

6-جراحی : اگر راهکارهای ارائه شده از درد و اندازه کیست کم نکند و در صورت دردناک بودن، مختل شدن عملکرد مچ دست،  یا باعث بی‌حسی یا گزگز شدن دست یا انگشتان شود پزشک معالج  با جراحی و برداشتن کیست این مشکل را حل می کند.

کدو تنبل

دانه‌های کدو تنبل که با سرطان و بی خوابی مبارزه می‌کنند!

داروی هیوسین

داروی هیوسین

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا