5 علت درد مچ دست

چهارشنبه 1 بهمن 1399 سلامت
علت درد مچ دست

درد مچ دست

مفاصل مچ دست از حساس ترین و پر کاربرد ترین مفاصل بدن به شمار می آید و هر گونه درد در این نقطه باعث مختل شدن کارها می شود درد در مچ دست علل زیادی اما یکی از شایع‌ترین دلایل وجود درد در مچ دستان، سندروم تونل کارپ یا کارپال است،

اما وجود درد در مچ دست می تواند  عللی دیگر نیز داشته باشد  مانند رماتیس و التهاب مفصل، بیماری نقرس، آسیب استخوانی و بافت نرم اطراف مفصل هم در ابتلا به این عارضه نقش دارند.

5 بیماری که باعث درد مچ دست می شود

فهرست مطالب :

1- بیماری سندروم تونل کارپال چیست ؟

2- بیماری کیست گانگلیون چیست ؟

3- بیماری آرتریت روماتوئید چیست ؟

4-بیماری آرتروز چیست ؟

5- بیماری دِکوروان چیست ؟

6-دمان درد مچ دست

از علل درد مچ دست

آسیب به هر قسمت از مچ دست می تواند منجر به درد مچ دست شود و توانایی شما در استفاده از دست و مچ دست را تحت تأثیر قرار دهد.

1-سندروم تونل کارپال

انجام حرکات مکرر در مچ دست مثل خیاطی، نقاشی و تایپ در ایجاد التهاب در مچ دست و فشار بر عصب مدیان که از تونل کارپ عبور می‌کند، دخالت دارد، این عصب حس انگشتان شست، دوم و سوم و بخشی از انگشت چهارم و حرکت عضلات ناحیه کف دست در سمت انگشت شست را تامین می‌کند.

در واقع گیر افتادگی و فشرده شدن عصب در داخل تونل کارپ می باشد. این سندروم همچنین به سندروم تایپیست هانیز  معروف است! این مشکل امروزه به دلیل استفاده زیاد از گوشی و لپ تاپ بسیار شایع شده است.

طب هومیوپاتی و درمان سندرم تونل کارپال CTS.دکتر جلال میرعبداله.عضو ممتاز انجمن هومیوپاتی

این عصب حس انگشت شست، انگشت اشاره، وسط و بخشی از انگشت حلقه را فراهم می کند. همچنین حرکت عضلاتی که به انگشت شست می روند را نیز امکان پذیر می کند. سندروم تونل کارپال می تواند در هر دو دست اتفاق بیوفتد.

ورم یا التهاب در محل مچ دست باعث فشردگی این عصب می شود و تونل کارپال را ایجاد می کند. این فشردگی می تواند منجر به حس گز گز، ضعف و بی حسی در سمت انگشت شست بشود.

از دیگر عوامل ایجاد کننده سندروم تونل کارپ می‌توان به چاقی، بارداری، نزدیک شدن به دوران یائسگی، دیابت، کم‌کاری‌تیروئید و التهاب مفصلی اشاره کرد.

2-کیست گانگلیون

ایجاد تومور یا ورم روی مفصل یا پوشش تاندون را کیست گانگلیون یا کیست مچ دست گویند که بیشتر شبیه به کیسه مملو از مایع است.

این نوع کیست خطرناک نیست و تقریباً نیمی از تمام تومورهای بافتی نرم از این نوع هستند.

گانگلیون چیست؟

ایجاد این نوع کیست ها در میان زنان شیوع بیشتری دارد و 70 درصد بیماران 20 تا 40 ساله درگیر می شوند.

اکثر کیست‌های مچ دست با قدری درد همراه هستند که معمولاً پس از آسیب دیدگی حاد می‌شود.

درد بروز یافته معمولاً مزمن است و با حرکت دادن مفصل تشدید می‌شود.

چه عواملی باعث درد مچ دست شما می شود؟

3– آرتریت روماتوئید

 آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی  از یک اختلال در سیستم ایمنی بدن به وجود می آید که در پی آن باعث التهاب مفاصل میشود. بافت بدن به اشتباه توسط سیستم ایمنی خوده بدن مورد حمله قرار میگیرد.

آرتریت روماتوئید و علل ابتلا و درمان آن | دکتر ذاکری

آرتریت روماتوئید حتی میتواند روی پوست، چشم، ریه ها، قلب، خون و اعصاب تاثیر بگذارد .از علائم آرتریت روماتوئید میتوان به : التهاب مفصل  همراه با درد، گرمی و تورم  اشاره کرد .

البته این التهاب معمولا متقارن است و در هر دوطرف بدن در یک زمان اتفاق می افتد  مثلا” مچ دستها  ،دستها و پاها

4– آرتروز

  اگرچه این وضعیت در مچ دست بسیار نادر است ، اما در افرادی که در گذشته از ناحیه مچ دست آسیب دیده اند ، بروز می کند. آرتروز سبب تجزیه این غضروف می‌شود و باعث می شود استخوان‌های مفصل به هم ساییده شوند. این مسئله می‌تواند باعث درد، سفتی و سایر علائم شود.

آرتروز مچ دست|کلینیک پیشگام|دکتر سپهریان

5– بیماری دِکوروان

این بیماری باعث می‌شود تا تاندون‌ها و مچ دست در ناحیه‌ی پوشش اطراف شست  متورم و ملتهب شود. علت دقیق بیماری دکوروان مشخص نیست،

در بیماری دکرون غلاف بعضی تاندون‌های اطراف مچ دست دچار التهاب شده و درنتیجه حرکات مچ دست دردناک می‌شود. این بیماری با درد و تورم در ناحیه مچ دست همراه است.

درمان بیماری دکرون(سندرم دکرون) با کاهش درد و التهاب تاندون مچ دست | متخصص درد تهران دکتر محمد پیریایی -

اما در بیشتر موارد به‌خاطر کار کردن زیاد با دست یا صدمه و ضربه دیدن ایجاد می‌شود. از علائم آن می‌توان به صدای مفاصل در قسمت داخل مچ اشاره کرد. تورم و ضعف در مچ، ساعد و شست نیز از سایر نشانه‌ها است

درمان درد مچ دست

1- استراحت

2- تعدیل و اصلاح حرکت دست

3- استفاده از حرارت و یخ

4- مصرف داروهای ضدالتهاب

5- استفاده از مچ‌بند های طبی

mask javan knande post

ماسک جوان کننده پوست /5 ماسک شگفت انگیز برای جوانسازی پوست

6 ویتامین ضروری برای رشد و سلامت نوجوانان

6 ویتامین ضروری برای رشد نوجوانان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا