حلقه محاصره "دنا پلاس" تنگ‌تر می‌شود-فناوری

چهارشنبه 1 شهریور 1396 فناوری

چری بهترین خودروی گروه است اما قیمت بالایی دارد و سقوط می کند، ام جی خودروی خوبی است ولی ظاهر مناسبی ندارد، دنا اگر ایرادات کیفی خود را برطرف کند شایسته انتخاب به عنوان بهترین عضو این گروه است و در عین حال دانگ فنگ اس30 کراس بدترین عضو گروه است. یک نکته مهم اما خیز چینی ها برای بلعیدن بازار ایران است.در واقع حتی اگر فعلا پیروزی متعلق به سازندگان سرزمین اژدها نباشد، به نظر می‌رسد چینی‌ها حساب ویژه‌ای روی آینده این بخش از بازار باز کرده‌اند

فرادید| انتخاب خودرویی مناسب در بازار سدان های ارزان قیمت کار سختی است. با وجود تنوع محصولات چینی و نیز تولیدات اخیر ایرانی به نظر می رسد چینی ها بیش از هر زمان دیگر به قبضه بازار ایران نزدیک هستند. به غیر از سه مدل ام وی ام 550، جک جی5 و لیفان 620 که یا از بازار حذف شده اند و یا در دوره آخر فروش خود به سر می برند، چینی ها حالا با محصولاتی از شش برند جدید شامل برلیانس، دانگ فنگ، ام جی سایک، بی وای دی، چری و فاو در کنار مجموعه ای کامل از طرح ها، امکانات و اقدامات سعی در حذف تنها خودروهای ایرانی در این بخش از بازار کشور دارند و در این بخش به طور ویژه دنا پلاس محصول جدید ایران خودرو را هدف قرار داده اند. در واقع وضعیت فعلی را چیزی جز شورش چینی علیه دنا نباید تفسیر کرد.

حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود
به گزارش فرادید، نکته آزاردهنده حمایت گرایی شدید و بی حاصلی است که از صنعت خودروی داخلی صورت گرفته و آن را از مقابله با چینی ها عاجز نموده است. نکته ای که در این بخش از بازار کاملا ملموس است. درواقع گروه صنعتی ایران‌خودرو با رونمایی از دنا پلاس که نمونه فیس‌لیفت و آپشنال سدان پرچم‌دار دنا است، با رقبای چینی وارد بازی جدیدی شده که انتهای آن مشخص نیست. در واقع چینی ها حمله را با هدف دستیابی به سهم بازار 20 تا 30 هزار دستگاهی این خودرو آغاز کرده و در یک تلاش دسته‌جمعی در کنار سه خودروی قبلی، سه خودروی جدید معرفی کرده‌اند. اینجا نگاهی داریم به ویژگی های هر یک از این هفت خودرو تا ببینیم کدامیک بهترین انتخاب ممکن با معقول ترین پرداخت است.

دانگ فنگ اس30

قیمت مدل پایه: 46 میلیون تومان

ارزان ترین خودروی گروه محصولی قدیمی از همکار چینی پژو است که با طرحی نه چندان جدید سعی دارد سهم مناسبی از فروش را در بازار ایران به دست آورد. طراحی محصولات دانگ‌فنگ چندان به‌روز نیست و بیشتر این خودروها از ظاهری قدیمی و ساده برخوردار هستند. مدل اس30 نیز همانند استیشن کراس اچ‌۳۰ ظاهر ساده‌ای داشته و بعد از مدتی چهره آن تکراری و خسته کننده خواهد شد. در عین حال فضای اتاق نیز چندان مدرن نیست. این خودرو که از موتوری مشابه موتور پژو 206 سود می برد، عملکرد نرم و پایدار را در فضای شهری به ثبت رسانده و خودرویی با عملکرد متوسط در جاده های بین شهری است.

حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود 

 

برلیانس 330

قیمت مدل فول: 57 میلیون تومان 

با اینکه مدت زیادی از حضورش در ایران نمی گذرد اما به لطف یک طرح بدنه مناسب و نیز فقدان رقبای قدرتمند ایرانی، 330 توانسته فروشی بالا و دور از انتظار را رقم بزند. این شرکت برخلاف تبلیغات عمومی در خصوص شراکت با برند ب.ام.و، جزو مجموعه آلیانس قرار داشته که تحت مالکیت رنو نیسان است و جزو ضعیف ترین خودروسازان چین در بخش فروش به شمار می آید. برلیانس فعلا به لطف آپشن و ظاهری مدرن توانسته بهتر از هم وطنان خود ظاهر شود گرچه به نظر نمی رسد این شرایط باز هم ادامه یابد. موتور این خودرو ضعیف تر از کل رقبای این گروه است در حالی که با طول 52/4 متر، جزو کوچک ترین محصولات این رده از بازار ایران است.

 

 حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود

 

ام‌جی360

قیمت مدل فول: 65 میلیون تومان

هرچه زمان تولید 360 به عقب می‌افتد رقبا تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهند و شانس فرزند کوچک ام‌جی سایک را برای موفقیت کاهش می‌دهند. این خودرو با وجود امکانات خوب و ظاهر جالب، همچنان از چرخه تولید دور مانده اما اگر به صورتی گسترده وارد بازار شود می‌تواند رقیبی سرسخت برای دنا پلاس باشد. یک موتور 110 اسبی 1500سی‌سی، 4کیسه هوا، سانروف و دی‌لایت، جعبه‌دنده 4 سرعته اتومات و صفحه نمایش لمسی 8 اینچی بخشی از امکانات این خودروی جدید هستند که قرار است در دو نمونه دستی و اتومات با قیمتی 56 و 65 میلیونی راهی بازار شود.

 

حلقه محاصره تنگ تر می شود

بی‌وای‌دی اف3

قیمت مدل پایه: 50 میلیون تومان

اف3 شباهت بی‌حد وحصری به محصولات تویوتا دارد و این موضوع را اصلا انکار نمی‌کند. روی پلتفورم کورولای نسل قبل ساخته شده که نکته مثبتی است. در کنار این اف3 از یک موتور نسبتا قدیمی ژاپنی مونتاژ چین سود می‌برد که 107 اسب بخار قدرت داشته و مصرف سوختی حدودا 6 لیتری دارد. نکته بارز و قابل توجه در مورد اف3 اتومات، گیربکس6سرعته دی‌سی‌تی یا دوکلاچه آن است که نسبت به رقبای این گزارش عملکرد بهتری دارد. در عین حال این خودرو در مقایسه با بسترن بی30 و ام‌جی 360 ظاهر این خودرو زیباتر و موجه‌تر است و اعتبار برندش بالاتر از دو چینی دیگر این گزارش است.

 

حلقه محاصره تنگ تر می شود

دنا پلاس

قیمت مدل پایه: 48 میلیون تومان

دنا واقعا خودروی خوبی است و با رفع ایرادات کیفی نمونه‌های نخست خود به جرات بهترین انتخاب در این رنج با قیمتی کمتر از 48 میلیون تومان است.این تعارف یا یک ادعای صرفا گزاف نیست. با اینکه کوچک‌ترین طول بدنه را دارد اما بزرگ‌ترین اتاق را با فضای 67/2 از آن خود کرده است. در عین حال دنای پلاس به لحاظ ظاهری از هر سه محصول چینی این رنج قیمتی ظاهر بهتری و اسپورت‌تری دارد، قیمتی کمتر از 50 میلیون دارد، قطعات ارزان‌تر و خدمات پس از فروش گسترده‌تری دارد (حالا با کیفیت متوسط) و البته در زمینه تجهیزات هیچ کم و کاستی در مقابل سه رقیب دیگر خود ندارد. در عین حال نتایج اولیه تست ایمنی این خودرو در کره نشان می‌دهد به لطف تقویت بدنه و نصب 4 کیسه‌هوای ایمنی، دنا از همیشه اتاق امن‌تری دارد. موتور خودرو نیز برخلاف دوستان چینی یک نمونه دسته دوم و قدیمی نیست و با تکنولوژی آلمانی، در نمونه ساده 117 اسب بخار و در نمونه توربو 160 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود

 

بسترن فاو بی30

قیمت مدل پایه: 58 میلیون تومان

با اینکه بزرگترین بدنه را در این رنج دارد و فضای اتاقش به اندازه کافی بزرگ نیست و مشکل ساختاری این خودرو رد زمینه طراحی باعث شده تا تعادلی میان جلو و عقب بدنه ایجاد نگردد. همین عامل باعث شده تا صندوق بار نیز چندان بزرگ از آب درنیاید و از هر سه عضو دیگر این گروه گنجایش کمتری داشته باشد. اوضاع فنی بسترن بی30 هم چندان خوب نیست چرا که فاو خودروسازی با تکنولوژی قدیمی است و اینجا نیز بی30 را با یک موتور 109 اسبی 1600 سی‌سی در ایران عرضه کرده که در کنار دو نوع جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتومات چندان قدرتمند ظاهر نمی‌شود.   حلقه محاصره تنگ تر می شود

 

چری آریزو5

قیمت مدل پایه: 68 میلیون تومان

حتی بدون داشتن جعبه دنده اتوماتیک هم این تازه وارد چینی گران ترین خودروی گروه است و با قیمت 65 میلیون و 290 هزار تومان، به آخرین متد طراحی شرکت چینی چری مجهز است. خودرو آشکارا راه محصولاتی مثل فورد فوکوس سدان و کیا ریو سدان را می رود و حتی در طراحی داشبورد، اتاق و چراغ ها نیز این مورد به خوبی واضح و عیان است. با این حال نمی توان انکار کرد که آریزو 5 برخلاف باقی سدان های چینی این رده از بازار شما را اغوا نمی کند. هرچه دیگر رقبا محصولاتی قدیمی و نه چندان به روز به نظر می رسند آریزو5 محصولی مدرن و با طراوت نشان می دهد و سعی دارد راهی متفاوت از بقیه را طی کند. فروش این خودرو هم گرچه خوب بوده اما به اذعان مقامات چری در ایران، انتظارات را برآورده نکرده است.

حلقه محاصره تنگ تر می شود

نتیجه کلی
این شش سدان چینی همگی ویژگی هایی نزدیک به هم دارند امابه دلیل قیمت کمتر فعلا شرایط بازار به نفع دنا پلاس است. البته رقابت بسیار شدید می‌شود چرا که به این گروه حضور جیلی جی‌سی6 هم می تواند به تغییر مسیر خریداران در بازار منجر شود. چری بهترین خودروی گروه است اما قیمت بالایی دارد و سقوط می کند، ام جی خودروی خوبی است ولی ظاهر مناسبی ندارد، دنا اگر ایرادات کیفی خود را برطرف کند شایسته انتخاب به عنوان بهترین عضو این گروه است و در عین حال دانگ فنگ اس30 کراس بدترین عضو گروه است. یک نکته مهم اما خیز چینی ها برای بلعیدن بازار ایران است.در واقع حتی اگر فعلا پیروزی متعلق به سازندگان سرزمین اژدها نباشد، به نظر می‌رسد چینی‌ها حساب ویژه‌ای روی آینده این بخش از بازار باز کرده‌اند. هیچ بعید نیست در یک دهه آینده چیزی به اسم صنعت خودروی ایران تنها خاطره ای باشد اگر شرایط فعلی همچنان ادامه پیدا کند.

منبع : فرادید

خودروهای ایمنی فرمول یک، خودران می‌شوند-فناوری

اتوبوس کوچک و الکتریکی فولکس در راه است-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا