ترامپولین چیست ؟ ورزشی نوین به نام جامپینگ فیتنس در ایران

دوشنبه 21 خرداد 1397 گوناگون

ترامپولین چیست ؟ ورزشی نوین به نام جامپینگ فیتنس در ایران

ترامپولین,ترامپولین چیست,ورزشی نوین

ترامپولین چیست ؟ ترامپولین(TRAMPOLINE) در لغت به معنی بلند و محکم پریدن است و در عام با نام تشک پرش درجا و  یا جامپینگ شناخته میشود. این وسیله از دیرباز در جهت تقویت انعطاف و چالاکی ورزشکاران فعال در زمینه ژیمناستیک مورد استفاده قرار میگرفته است.مخترع این وسیله Georg Nissen  در سال ۱۹۷۱ با اختراع ترامپولین به عنوان یک وسیله تخصصی در ورزش ژیمناستیک  و تشکیل انجمن ترامپولین امریکا USTA  رشته ای جدید در تاریخ ورزش های نوین و سلامتی ایجاد نمود.

 

پس از آن  با توجه به مزایای فراوان این ابزار، از آن در تمرینات آمادگی جسمانی فضانوردان NASA مورد استفاده قرار گرفت. اثر بخشی این وسیله به اندازه ای بود که Carter, Albert E از انجمن جهانی سلامت و ورزش ( The National institute of Reboundology and Health, Inc. Edmonds Washington ) در مصاحبه ای در سال ۱۹۷۹ ترامپولین را به عنوان موثر ترین حرکت ورزشی و اصلاحی طراحی شده توسط بشر معرفی کرد.(برای مطالعه کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید)

 

در سالیان اخیر در کشورهای توسعه یافته نتنها  به عنوان تفریح خردسالان بلکه جهت استفاده ورزشکاران در رشته های مختلف ورزش هوازی مانندایروبیک، پیلاتس، زومبا و  همچنین توانبخشی به سالمندان در مراکز فیزیوتراپی نیز  استفاده میشود.

                                             

ترامپولین چیست ؟ ( مزایای ترامپولین )

الف) مزایای فیزیکی ترامپولین

تقویت  قلب و عروق: پریدن بر روی ترامپولین ضربان قلب را افزایش می‌دهد و تمرینی عالی برای قلب، مغز و اعضای حیاتی بدن است.

 

تمرینات عضلانی: تمرینی برای عضلات پا، شکم و پشت است که با استفاده چند دقیقه در روز تقویت عضلات را به خوبی مشاهده خواهید نمود.

 

کاهش وزن: ترکیبی از ورزش قلبی عروقی و تقویت عضلات به کاهش وزن کمک می‌کند. همانطور که عضلات تقویت می‌شوند در افزایش متابولیسم که به سوزاندن چربی منجر می‌شود کمک می‌کند. تمرین قلبی عروقی کالری می‌سوزاند. با پریدن بر روی ترامپولین برای  ۵-۱۰ دقیقه، ۳ الی ۴ بار در هفته، شاهد کاهش وزن خواهید  بود.بر اساس تحقیقات انجام شده ۱۰ دقیقه استفاده از ترامپولین معادل ۳۳ دقیقه دویدن با سرعت معمولی کالری مصرف میکند.

 

انعطاف‌پذیری:  پریدن بر روی ترامپولین با افزایش طول عضلات، آنها را تقویت کرده و منجر به بهبود انعطاف‌پذیری می‌شود.

 

عدم آسیب به مفاصل، تاندون و رباط: این وسیله به کلی آسیب های ناشی از ورزش بر روی سطح سخت را از بین برده است و عملا انجام حرکات انفجاری و دشوار را برای دوستداران ورزش با سنین بالا را ممکن می سازد.

 

توسعه قابلیت تعادل و هماهنگی: تعادل در ترامپولین بر خلاف تعادل بر روی هر چیز دیگری است. ترامپولین به طور مداوم در حال حرکت است و ورزشکاران با شناخت و فراگیری مرکز ثقل بدن، می آموزند چگونه تعادل خود را در همه حالات تعادل حفظ نمایند.

 

ترامپولین,ترامپولین چیست,ورزشی نوین

توسعه مهارت‌های حرکتی: مغز مجبور به عملکرد دو طرفه در هنگام پرش شده و  هر دو طرف مغز برای حفظ هماهنگی و تعادل بدن با هم کار  می کنند در نتیجه این مر، مهارت‌های حرکتی فرد افزایش می‌ یابد.

 

درمان افسردگی: با استفاده از این دستگاه، با توجه به تحرک و فعالیت انجام شده، اندروفین و سروتونین ترشح شده در بدن منجر به نشاط و شادابی و درنتیجه کاهش علایم افسردگی  میشود.

 

تقویت سیستم لنفاوی: سیستم لنفاوی بدن مسئولیت جمع آوری و دفع سموم بدن را بر عهده دارد. این سیستم فاقد عضله می باشد و برای فعالیت بهتر نیازمند تحرک بدن و تعریق است(مثلا مانند قلب نیست تا حتی بدون تحرک بدن به فعالیت خود ادامه دهد). ترامپولین وسیله ایست که با کمترین مصرف انرژی و آسیب بیشترین تحرک رابه بدن اعمال میکندو با تحرک کلیه اجزای بدن این گردش مایعات لنفاوی را در بدن بسیار تسهیل میکند.

                                        

ب) مزایای آموزشی ترامپولین

کودکان (و بزرگسالان) که به طور منظم از ترامپولین استفاده میکنند به نتایج بسیار مثبتی دست می یابند.

 

تاثیر در کنترل حرکت بدن(حرکات اصلاحی): از آنجا که ترامپولین کنترل و هماهنگی عضلات را می‌آموزد، کودکان با استفاده از این دستگاه توانایی های حرکتی خود را توسعه میدهند و با رشد و تکامل توانایی حرکتی، در سنین بالاتر شاهد شکوفایی استعداد های ورزشی در نوجوانان و جوانان خواهیم بود.

 

تداوم آموزش: اغلب طول می‌کشد تا افراد مهارت‌های ترامپولین را کسب کنند. اما به دلیل آن که وسیله مذکور بسیار سرگرم‌کننده است لذا کودکان از ورزش با آن لذت می‌برند که نتایج فوق‌العاده‌ای در پی دارد و اثرات آموزشی ، شادابی و اعتماد به نفس در هفته های اول استفاده در کودکان بارز خواهد بود.

 

irantr​ampoline.‎​ir

مرجع : سرپوش

رابرت فوگل، اقتصاددان نونهادگرا

سوپی که خوش اندامتان می‌کند (+ دستور پخت)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا