بیماری چشمی قوز قرنیه یا کراتوکونوس

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 سلامت
قوز قرنیه

بیماری چشمی قوز قرنیه

قوز قرنیه (ker-uh-toe-KOH-nus) یک بیماری چشمی است که در آن قرنیه شما – جلوی شفاف و گنبدی شکل چشم شما – نازک‌تر می‌شود و به تدریج به سمت بیرون بیرون زده و به شکل مخروطی تبدیل می‌شود.

قرنیه مخروطی شکل باعث تاری دید می شود و ممکن است باعث حساسیت به نور و تابش خیره کننده شود. قوز قرنیه معمولاً هر دو چشم را درگیر می کند. با این حال، می تواند یک چشم را بیشتر از چشم دیگر تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری معمولاً بین اواخر نوجوانی و 30 سالگی شروع می شود. این بیماری ممکن است به مدت 10 سال یا بیشتر به آرامی پیشرفت کند.

در مراحل اولیه قوز قرنیه، ممکن است بتوانید مشکلات بینایی را با عینک یا لنزهای تماسی نرم اصلاح کنید. بعداً، ممکن است مجبور شوید لنزهای تماسی سفت و محکم و قابل نفوذ گاز یا انواع دیگر لنزها مانند لنزهای اسکلرال را نصب کنید. اگر وضعیت شما بدتر شود، ممکن است نیاز به پیوند قرنیه داشته باشید.

روشی به نام پیوند متقابل کلاژن قرنیه ممکن است به کند کردن یا توقف پیشرفت قوز قرنیه کمک کند و احتمالاً از نیاز به پیوند قرنیه در آینده جلوگیری کند. این درمان ممکن است علاوه بر گزینه های اصلاح بینایی در بالا ارائه شود.
محصولات و خدمات

قوز قرنیه

قوز قرنیه

علائم قوز قرنیه

علائم قوز قرنیه ممکن است با پیشرفت بیماری تغییر کند. آنها عبارتند از:

  • تاری یا تحریف دید.
  • افزایش حساسیت به نور شدید و تابش خیره کننده، که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رانندگی در شب شود.
  • نیاز به تغییرات مکرر در نسخه های عینک.
  • بدتر شدن ناگهانی یا تیرگی دید.

تشخیص کراتوکونوس (قوز قرنیه) ممکن است به دلیل بروز و پیشرفت آهسته آن مشکل باشد. این بیماری ممکن است با نزدیک بینی و آستیگماتیسم همراه باشد در نتیجه ممکن است موجب عدم وضوح و تاری دید شود. بیمار همچنین ممکن است دچار هاله بینی و حساسیت به نور باشد. بیماران معمولاً در هر بار مراجعه به چشم پزشک نسخه شان تغییر می‌کندو بعد از مدتی ثابت باقی می‌ماند.

 

علل قوز قرنیه

هیچ کس نمی داند که چه چیزی باعث قوز قرنیه می شود، اگرچه تصور می شود عوامل ژنتیکی و محیطی در آن دخیل هستند. از هر 10 نفر مبتلا به قوز قرنیه 1 نفر نیز یکی از والدین مبتلا به این بیماری است.

داشتن سابقه خانوادگی قوز قرنیه
چشمان خود را به شدت مالش دهید.
داشتن شرایط خاصی مانند رتینیت پیگمانتوزا، سندرم داون، سندرم اهلرز دانلوس، سندرم مارفان، تب یونجه و آسم.

 

عوارض قوز قرنیه

در برخی شرایط، قرنیه شما ممکن است به سرعت متورم شود و باعث کاهش ناگهانی دید و زخم شدن قرنیه شود. این به دلیل شرایطی است که در آن پوشش داخلی قرنیه شما، به نام غشای Descemet، شکسته می شود. این باعث می شود مایع وارد قرنیه شود، وضعیتی که به عنوان هیدروپس شناخته می شود. تورم معمولاً به خودی خود کاهش می یابد، اما ممکن است زخمی ایجاد شود که بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

قوز قرنیه پیشرفته همچنین ممکن است باعث زخم شدن قرنیه شود، به خصوص در جایی که مخروط برجسته‌تر است. قرنیه زخمی باعث بدتر شدن مشکلات بینایی می شود و ممکن است نیاز به جراحی پیوند قرنیه داشته باشد.

 

تشخيص قوز قرنیه

در معاينه با دستگاهي به نام اسليت لامپ توسط چشم پزشك، كراتوكونوس در مراحل متوسط تا پيشرفته قابل تشخيص است، ولي در مراحل اوليه بيماري با وسايلي چون كراتومتري و توپوگرافي (تعيين نقشه قرنيه )، پاكي متري (تعيين ضخامت قرنيه )، مي توان قوز قرنيه را تشخيص داد.در كراتوكونوس يا قوز قرنيه، قدرت قرنيه به طور منظم يا نامنظم افزايش يافته و نقشه توپوگرافي قرنيه اين مساله را تاييد مي كند و ضخامت قرنيه نيز به تدريج كاهش مي يابد كه با پاكي متري مي توان آن را مشخص كرد.

قوز قرنیه

قوز قرنیه

 

درمان کراتوکونوس

– عینک یا لنز نرم:

در انواع خفیف بیماری، عینک یا لنز نرم ممکن است کمک کننده باشد، ولی با پیشرفت بیماری و نازک تر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه، این درمان‌ها دیگر چندان کارساز نخواهد بود.

– لنزهای سخت:

درمان بعدی بیماری، استفاده از لنزهای سخت دارای قابلیت نفوذ گاز است. این لنزها قابلیت بیشتری برای اصلاح آستیگاتیسم نامنظم ناشی از کراتوکونوس (قوز قرنیه) دارند. قرار گیری مناسب لنز بر روی قرنیه مبتلا به کراتوکونوس (قوز قرنیه) کاری ظریف و زمان گیر است.

لنز هیبریدی:

لنزهای هیبردی برای آن دسته از بیمارانی که توانایی تحمل لنزهای هارد را ندارند مناسب است. لنزهای هیبردی از ترکیب دو لنز نرم (سافت) و هارد تشکیل شده‌است.

لنز اسکلرال

این لنزها از جنس لنزهای هارد هستند با این تفاوت که بزرگتر از لنزهای هارد هستند و قابلیت نفوذپذیری اکسیژن بالاتری دارند. تفاوت دیگر لنز اسکلرال با لنز هارد این است که تکیه گاه این لنزها سفیدی چشم است همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات لنز هارد (بیرون افتادن لنز، سختی تحمل لنز، گرد و غبار رفتن در زیر لنز) را نداشته باشد. عمر این لنزها نیز از عمر لنزهای هیبریدی بیشتر است.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر بینایی شما به سرعت در حال بدتر شدن است، که ممکن است ناشی از انحنای نامنظم چشم، به نام آستیگماتیسم باشد، به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک شما همچنین ممکن است در طول معاینات معمول چشم به دنبال علائم قوز قرنیه باشد.
درخواست قرار ملاقات بدهید

چاقی

چاقی: تشخیص، علائم و عوارض

درمان رفلاکس در نوزادان

5 درمان خانگی برای درمان رفلاکس در نوزادان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا