بیماری هایی که خستگی می آورند

پنج‌شنبه 7 بهمن 1400 سلامت

بیماری هایی که خستگی می آورند

 

هرچند که خستگی دلایل گوناگونی دارد و ناشی از خیلی از عومل مثله خواب ناکافی و یا فشاری کاری … است اما گاهی میتاند زنگ خطری از یک بیماری باشد .وقتی سیستم ایمنی در حاله مبارزه با یک بیماری است به انرژی بیشتری نیاز دارد پس بدن خسته میشود و هنگام بیماری احساس خستگی میکنید.

بیماری هایی که خستگی می آورند

بیماری هایی که خستگی می آورند

 

  • کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده ی کوچک واقع در جلوی گردن است که همه چیز، از سطح انرژی گرفته تا متابولیسم و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کند. مشکلات تیروئید در جهان  بسیار شایع است و در ایران نیز شاهد آمار بسیار بالای مبتلایان به کم کاری تیروئید هستیم.در حالی که خستگی اولین و برجسته ترین علامت کم کاری تیروئید است، افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست و احساس سرمای دائمی نیز از علائم این بیماری هستند که باید مراقب آن ها باشیم.

  • نارسایی غده فوق کلیه

در حالی که این بیماری کمتر از کم کاری تیروئید دیده می شود، اما دومین بیماری غدد درون ریز است که افراد مبتلا به آن، از خستگی شاکی هستند.
در دیابت، بدن در حال تلاش برای کنترل میزان قند خون است و به همین جهت فرد احساس خستگی شدید می کنددر این مشکل غدد آدرنال یا فوق کلیه، به خوبی کار نمی کنند و بدن فرد به اندازه ی کافی کورتیزول نخواهد داشت.سرگیجه، کاهش وزن، درد شکم، اسهال و بروز تکه های تیره پوست ، از علائم نارسایی آدرنال هستند.

  • سندرم خستگی مزمن

مشخصه ی این بیماری، خستگی ناتوان کننده است. زندگی فرد مبتلا به این بیماری مختل می شود و او قادر به انجام تقریبا هیچ کاری نخواهد بود. حدود 25 درصد افراد مبتلا، ناچار به بستری شدن و یا ماندن در خانه هستند. رنج و درد و تفکر مه آلود از علائم سندروم خستگی مزمن می باشند. این بیماری به احتمال زیاد با یک التهاب غیر قابل کنترل آغاز می شود.

بیماری هایی که خستگی می آورند

بیماری هایی که خستگی می آورند

  • کم خونی

کم خونی یک بیماری است که در آن گلبول های قرمز خون به اندازه ی کافی سالم و قادر به حمل اکسیژن نیستند. کمبود آهن و یا ویتامین ب12 ، قاعدگی های سنگین و پولیپ از علل شایع این بیماری هستند. خستگی و رنگ پریدگی پوست در این بیماری دیده می شود. کم خونی علائم مشترکی نیز نشان می دهد که شامل شکنندگی ناخن ها، ضربان تند قلب، سرگیجه و سردرد است.

  • دیابت

خستگی همراه با تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار، اغلب یکی از اولین و ماندگارترین علائم دیابت است. در این بیماری، بدن در حال تلاش برای کنترل میزان قند خون است و به همین جهت فرد احساس خستگی شدید می کند.

بیماری هایی که خستگی می آورند

بیماری هایی که خستگی می آورند

  • افسردگی بالینی

افسردگی یک اختلال مغزی است که می تواند به خلق و خوی پایین و خستگی فلج کننده منجر شود. افسردگی هنوز کمی ناشناخته است، پس نمی توان گفت که دقیقا خستگی آن ناشی از چیست.تمام افراد مبتلا به آپنه ی خواب در طول روز احساس خستگی می کنندخستگی ناشی از افسردگی می تواند فرد را خانه نشین کند و میل او برای انجام های کارهای حتی ساده را کم کند.احساس غم و اندوه، کاهش اشتها و مشکلات تمرکز ذهن از علائم همراه می باشند.

  • اندوکاردیت

اندوکاردیت، عفونت یا التهاب قلب است. عفونت باکتریایی از طریق خون به پوشش داخلی قلب می رسد و به آن متصل می شود. افرادی که قبلا دچار بیماری قلبی شده اند و یا دریچه ی مصنوعی در قلب خود دارند، در معرض خطر هستند. تب و لرز از علایم شایع این بیماری هستند. درمان شامل درمان آنتی بیوتیکی و همچنین در برخی موارد عمل جراحی می باشد.

  • آپنه خواب

راه های هوایی تنگ و یا بسته، موجب تنفس کم عمق و یا توقف موقتی تنفس در هنگام خواب می شود. گاهی توقف تنفس تا یک دقیقه طول می کشد و فرد سعی می کند با خروپف یا سرفه مشکل را حل کند. هر چند این بیماری خطرناک نیست، اما تمام افراد مبتلا به آپنه ی خواب در طول روز احساس خستگی می کنند.

 

خواص موم عسل

خواص موم عسل

روش های ساده برای خوشبو شدن مو

روش های ساده برای خوشبو شدن مو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا