کاهش مصرف مواد دئودورانت عملا منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود – فناوری

دوشنبه 7 اسفند 1396 فناوری

دئودورانت‌ها، عطرها و صابون‌هایی که باعث خوشبو شدن ما می‌شوند هوا را نیز آلوده می‌کنند که این آلودگی دست کمی‌ از انتشارات خودروهای امروزی ندارد.

اخیرا مقاله‌ای شوکه‌کننده پیرامون دئودورانت‌ها (مواد ضدبو) و خوشبوکننده‌ها در ژورنال Science منتشر شد. محققان متوجه شدند مواد شیمیایی نفتی که در عطرها، رنگ‌ها و سایر محصولات مصرفی این‌چنینی مورد استفاده قرار می گیرند، می‌توانند به‌شکل ترکیبات آلی فرار دربیایند و به‌همان اندازه که خودرو آلودگی تولید می‌کنند، باعث آلودگی هوا شوند.

این ترکیبات آلی فرار یا VOCها، با سایر ذرات دیگر موجود درهوا فعل‌وانفعالاتی انجام می‌دهند و سازه‌های اصلی دود به‌نام اوزون را می‌سازند که باعث آسم و زخم دائمی ریه‌ها و سایر آلودگی‌های مشهور‌ به پی‌ام ۲.۵ می‌شود. آلودگی‌های پی‌ام ۲.۵ ذرات ریزی هستند که باعث حملات قلبی، سکته و سرطان ریه می شوند.

دود عموما به خودروها نسبت داده می شود، اما از دهه‌ی ۱۹۷۰ به‌بعد قانون‌گذاران، تولیدکنندگان خودرو را مجبور به سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی کردند که ترکیبات آلی فرار منتشرشده‌ از اتومبیل‌ها را کاهش دهند. بنابراین افزایش سهم آلودگی هوای مرتبط‌ با مواردی مثل حشره‌کش‌ها و محصولات مراقبت‌ از مو ربطی‌ به ماشین‌های پاک ندارد. برای همین دانشمندان به‌سراغ آلاینده‌های نامرئی‌ای که از اسپری‌های دئودورانت و لوسیون‌های بدن نشأت می‌گیرد، رفتند.

طبق گفته پژوهشگران، مطالعات انجام‌شده در اندازه‌گیری‌های ابتدایی VOCهای لس‌آنجلس نشان داد که غلظت ترکیبات نفتی بسیار بیشتر از چیزی است که بخواهیم آنها را تنها به سوخت‌های فسیلی نسبت دهیم. به‌عنوان مثال، غلظت اتانول ۵ برابر بیشتر از حدانتظار است و همین مقدار نیز درحال افزایش است.

آلودگی هوا

برایان سی.مک‌دونالد، دانشمندی در موسسه‌ی همکاری برای تحقیقات در علوم محیطی دانشگاه بولدر کلرادو که وظیفه رهبری این مطالعه را نیز برعهده داشت، گفت:

شما می‌توانید کاهش واقعا سریع در این گازهای خروجی را ببینید. پس بهتر است به‌دنبال سایر منابع بگردیم تا ببینیم که کدام‌ یک از آنها جای مواد قبلی را گرفته‌اند و این‌گونه درحال رشد هستند.

درست است که افراد از نظر وزنی از سوخت بیشتری نسبت‌ به لوسیون‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌کنند، اما دکتر مک‌دونالد و همکارانش متوجه شدند که تاثیر این مواد روی آلودگی هوا چندان هم تفاوتی‌ با آنها ندارد.

اگرچه رانندگان می‌توانند هر هفته از مقدار زیادی بنزین استفاده کنند، ولی طبق گفته جسیکا بی.گیلمن، شیمیدان پژوهشی اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی که دراین مطالعه هم نقش دارد:

بنزین در یک مخزن محفوظ‌ از هوا نگهداری می‌شود و برای تولید انرژی سوزانده می‌شود و اکثرا هم به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌شود.

  درست است که این کربن‌دی‌اکسیدها یکی‌ از عوامل اصلی تغییرات اقلیمی هستند، ولی مانند ترکیبات آلی فرار دود تولید نمی‌کنند. دکتر گیلمن گفت:

این VOCهایی که شما در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنید، حتی اگر تنها به‌اندازه‌ی یک قاشق چایخوری یا تنها یک اسپری کوچک باشند، اکثر ترکیبات آنها سرانجام وارد اتمسفر خواهند و در آنجا باعث تشکیل ترکیب اوزون مضر و ترکیب ذرات ریز مضر و ریز‌گردها خواهند شد.

پژوهشگران متوجه شدند که ۴۰ درصد از مواد شیمیایی اضافه‌شده به محصولات مصرفی این‌چنینی، وارد هوا می‌شوند.   نویسندگان این پژوهش برای اینکه محاسبات‌شان را انجام دهند از یک مدل کامپیوتری که کیفیت هوای لس‌آنجلس را شبیه‌سازی می‌کرد، استفاده کردند و این اطلاعات مربوط‌ به ترکیب شیمیایی کالاهای مصرفی و گازهای خروجی را از این طریق به‌دست آوردند. آنها با استفاده‌ از این مدل توانستند نحوه‌ی اثرگذاری ترکیبات شیمیایی محصولات مراقبتی را مشاهده کنند و همچنین مقدار VOC‌های به‌دست آمده‌ از رنگ‌ها و سایر محصولات داخلی خانه‌ها را که بر دنیای بیرون اثر می‌گذارند، بررسی کنند. طبق یافته‌ی نویسندگان پژوهش، حدودا نصف VOCهای هوای لس‌آنجلس را می‌توان به محصولات مصرفی نسبت داد.

جنگل ها و درختان در اتمسفر

راوی رملینگم که مدیریت تلاش‌ها برای کیفیت هوا و محصولات مصرفی هیئت منابع هوایی کالیفرنیا را برعهده دارد، می‌گوید از اینکه رنگ‌ها و عطرها پس‌ از بهبود و پاک شدن خودروها، تاثیر بیشتری روی انتشارات داشته باشند، تعجب نمی‌کند.

به‌گفته او، آژانس آنها درحال بررسی و ارزیابی ساختار شیمیایی حدود ۳۰۰ هزار محصول مصرفی مورد استفاده در کالیفرنیا بود و نتایج ابتدایی نشان داد که انتشارات از این محصولات از برآوردهای قبلی بیشتر شده است که البته این مقدار از مقداری که مک‌دونالد و همکارانش تعیین کردند، کمتر است. او گفت احتمالا روش‌شناسی متفاوت مک‌دونالد با روش آنها، دلیل اصلی این اختلاف در مقدار است. رملینگم گفت:

ما هنوز هم درصدد یافتن فرصت‌هایی برای کاهش انتشارات برگرفته‌از محصولات مصرفی هستیم.

کالیفرنیا در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ برای انتشاران محصولات مصرفی قانون تعیین کرده است و قانون‌های فدرال هم به‌دنبال این قوانین وارد عمل شدند و محدودیت‌هایی برای انتشارات VOCها محصولاتی ازقبیل رنگ‌ها و لاک‌ الکل تعیین کردند.

مشتریان احتمالا ترغیب می‌شوند که به‌سوی محصولات طبیعی بروند؛ ولی براساس گفته‌ی پژوهشگران، این کار راه‌ حل تمامی مشکلات نیست. به‌عنوان مثال، یک طبقه‌ از ترکیبات که ترپن نامیده می‌شوند، به محصولات پاک‌کننده بوی کاج یا مرکبات می‌دهند. این ترپن‌ها می‌توانند به‌طور مصنوعی یا طبیعی (با استفاده‌از پرتقال) ساخته شوند. دکتر گیلمن گفت:

اینکه ترکیبات مصنوعی باشند یا طبیعی، در واکنش آنها هنگام ورود به اتمسفر بسیار تاثیرگذار است.

وی اظهار کرد که ترکیبات طبیعی مشابه هم که نام‌شان را از مه آبی‌رنگ کوه‌های بلوریج در آپالاشیا می‌گیرند، توسط ترپن‌های درختان آنجا ساخته می شوند. گالینا چرکینا، پژوهشگری از نهاد جنگلداری و مطالعات محیطی دانشگاه ییل که البته از اعضای حاضر در مطالعه هم نیست، معتقد است که این مطالعه انتشارات مربوط‌به منابع بیولوژیکی مثل درختان و حیوانات را درنظر نگرفته است. البته نویسندگان مطالعه گفتند که این مطالعه پایان کار پژوهش نیست.

مقاله‌های مرتبط:

ده‌ها هزار ماده‌ی شیمیایی در محصولات مصرفی وجود دارند و پژوهشگران هنوز به‌طور دقیق نمی‌‌دانند که کدامیک‌ از مواد شیمیایی، ذرات پی‌ام ۲.۵ یا ازون را تشکیل می‌دهند. دکتر گیلمن گفت:

یکی‌ از مواردی که ما امید داریم عموم مردم از آن آگاهی پیدا کنند، این است که منابع انرژی و محصولات مصرفی‌ای که روزانه از آنها استفاده می کنیم، در حال تغییر دادن ترکیب‌بندی اتمسفر هستند.

به‌ویژه اینکه برخی‌ VOCهایی که در محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایگزینی برای کلروفلوئوروکربن‌ها یا سی‌اف‌سی‌ها بودند. سی‌اف‌سی‌ها دراوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ به‌دلیل نازک‌تر کردن لایه‌ی ازون زمین، کنار گذاشته شدند.

دکتر مک‌دونالد برای آن دسته‌از افرادی که به‌دنبال راه‌حل می‌گردند پیشنهاد می‌کند:

تا آنجایی که می‌توانید در مصرف محصولات صرفه‌جویی کنید و از آنها کمتر استفاده کنید.


منبع : زومیت

تویوتا، معادل ژاپنی نوربرگ رینگ می‌سازد - فناوری

چگونه برند شخصی معتبر و تاثیرگذاری بسازیم - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا