ویروس زیکا یا تب زیکا چیست

دوشنبه 20 دی 1400 سلامت
ویروس زیکا

ویروس زیکا چیست

(نام علمی: Zika virus)

ویروس زیکا  نام یک ویروس از خانواده فلاوی‌ویریده (Flaviviridae) است و از پشه به انسان منتقل می‌شود. ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده شده‌است.

ویروس زیکا (ZEE-kuh) اغلب از طریق نیش پشه به مردم منتقل می شود، عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان. اکثر افراد آلوده به ویروس زیکا هیچ علامت و نشانه ای ندارند.

ویروس زیکا باعث بیماری مهلکی  که با گزش پشه آدس گسترش می یابد. ویروس زیکا عضوی از خانواده ویروس ها FLAVIVIRIDAE است و با ویروس های دانگ ، تب زرد ، انسفالیت ژاپنی و نیل غربی ارتباط نزدیکی دارد

این ویروس از جنگل زیکا در اوگاندا در سال 1947 جدا شد و شناخته شده است که در قاره هایی مانند آفریقا و آسیا در درجه اول شیوع دارد ، اگرچه به آرامی در کشورهای پیشرفته پیشرفت می کند و باعث شیوع ویروس شیوع ویروس زیکا در سال 2015-2016 شده است.

 

ویروس زیکا

ویروس زیکا

 

علائم تب زیکا چیست؟

آلودگی به ویروس زیکا، زیکا، تب زیکا یا بیماری ویروس زیکا نیز نامیده می شود.برخی از افراد تب خفیف، بثورات و درد عضلانی دارند. در موارد نادر، ویروس زیکا ممکن است باعث ایجاد عوارض مغزی یا سیستم عصبی مانند سندرم گیلن باره شود، حتی در افرادی که هرگز علائم عفونت را نشان نمی دهند.از علاُم دیگر ویروس زیکا:

تب

اسهال

چشم قرمز

درد عضلانی( درد مفاصل، به ویژه در دست یا پا)

بثورات پوستی

سردرد

راش

این علائم معمولاً 7-2 روز طول می کشد.

 

ویروس زیکا

ویروس زیکا

عوارض بیماری ویروس زیکا در دوران بارداری

زنانی که در دوران بارداری به ویروس زیکا آلوده می شوند، بیشتر در معرض خطر سقط جنین هستند. عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری همچنین خطر نقایص جدی مادرزادی را در نوزادان افزایش می دهد، از جمله یک بیماری مغزی بالقوه کشنده به نام میکروسفالی.

طبق WHO ، عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری باعث ناهنجاری های مادرزادی مغز مانند میکروسفالی می شود. و همچنین عفونت می تواند سندرم گیلن-باره را تحریک کند. میکروسفالی وضعیتی است که در آن کودک با سر کوچک متولد می شود یا رشد سر پس از تولد متوقف می شود و سندرم گیلن-باره یک بیماری نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن فرد به اعصاب محیطی که حرکت و احساس عضله را کنترل می کنند حمله می کند.

. عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری نیز خطر نقص های مادرزادی جدی در نوزادان (سندرم مادرزادی زیکا) را افزایش می دهد، از جمله:

اندازه بسیار کوچکتر از مغز و سر طبیعی (میروسفالی)، با جمجمه تا حدی فرو ریخته
آسیب مغزی و کاهش بافت مغز
آسیب چشم
مشکلات مفاصل، از جمله حرکت محدود
کاهش حرکت بدن به دلیل تون ماهیچه های بیش از حد پس از تولد

 

عوارض بیماری ویروس زیکا در دوران بارداری

عوارض بیماری ویروس زیکا در دوران بارداری

زیکا چگونه گسترش می یابد؟

۱) از طریق نیش پشه:
ویروس زیکا اغلب از طریق نیش پشه آلوده به فرد منتقل می شود. پشه هایی که به عنوان ناقل ویروس شناخته می شوند شامل دو گونه پشه آئدس هستند که در سراسر جهان یافت می شوند.

وقتی پشه فردی را که قبلاً به ویروس زیکا آلوده شده است نیش می زند، این ویروس پشه را آلوده می کند. سپس وقتی پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد شده و باعث عفونت می شود.

۲-رابطه جنسی محافظت نشده:این ویروس همچنین می تواند از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر سرایت کند. داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می تواند خطر ابتلا به ویروس زیکا را تا سه ماه پس از سفر افزایش دهد. به همین دلیل، زنان بارداری که شریک جنسی آنها اخیراً در منطقه ای که ویروس زیکا شایع است زندگی کرده یا به آن سفر کرده اند، باید در حین فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنند یا تا زمان تولد نوزاد از فعالیت جنسی خودداری کنند

۲) از مادر تا فرزند:در دوران بارداری، ویروس زیکا می تواند از مادر به جنین نیز سرایت کند.

۴) از طریق انتقال خون: افراد از طریق انتقال خون یا اهدای عضو به ویروس مبتلا می شوند.

 

 

 بیماری ویروس زیکا

بیماری ویروس زیکا

 

چگونه می توانید از عفونت زیکا جلوگیری کنید؟

۱-محافظت در برابر گزش پشه بی عیب ترین راه های جلوگیری از عفونت ویروس زیکا است. راه های دیگر جلوگیری از عفونت Zika از طریق گزش پشه عبارتند از:

۲-درست مثل پیشگیری از دنگ ، شما باید بدن خود را به خصوص در طول روز به درستی بپوشانید

۳-از موانع فیزیکی مانند صفحات پنجره یا بستن درها و پنجره ها در برابر پشه ها استفاده کنید

زیر تورهای پشه بخوابید

۴-استفاده از مواد دافع حشرات حاوی DEET ، IR3535 یا ایکاریدین

۵-از کودکان خردسال ، بیماران و افراد مسن بیشتر مراقبت کنید

۶-محل های تولید پشه را در داخل و اطراف خانه یا کلنی خود مانند سطل های خالی ، طبل ها ، گلدان های گل و لاستیک های دست دوم که می توانند پر از آب شوند و پشه ها تولید کنند ، بپوشانید ، پاک کنید

۷-خانواده و جامعه خود را تشویق کنید تا از اقدامات دولت محلی برای کاهش پشه ها در محل زندگی خود پشتیبانی کنند
پاشش منظم حشره کش برای کنترل پشه در محل خود.

۸-WHO برای جلوگیری از انتقال جنسی Zika توصیه می کند که مردان و زنان فعال جنسی برای انجام رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم توصیه شوند. WHO همچنین توصیه می کند افرادی که پس از سفر از مناطق ویروس زیکا بازگشته اند باید در پیشگیری از بارداری حداقل در 6 ماه اول رابطه جنسی ایمن یا پرهیز از بارداری را رعایت کنند.

 

 بیماری ویروس زیکا

بیماری ویروس زیکا

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر فکر می‌کنید ممکن است شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان به ویروس زیکا مبتلا شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید، به‌خصوص اگر اخیراً به منطقه‌ای سفر کرده‌اید که در آن شیوع مداوم وجود دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) آزمایش‌های خونی برای بررسی ویروس زیکا و سایر ویروس‌های منتشر شده توسط پشه‌ها دارد.

اگر باردار هستید و اخیراً به منطقه‌ای سفر کرده‌اید که ویروس زیکا در آن شایع است، از پزشک خود بپرسید که آیا باید مورد آزمایش قرار بگیرید، حتی اگر علائمی ندارید.

 

در صورت تأثیر ، درمان زیکا چگونه است؟؟

بیماری ویروس زیکا معمولاً خفیف است و به هیچ وجه به درمان خاصی احتیاج ندارد.

علائم را درمان کنید.

استراحت فراوان کنید.

برای جلوگیری از کم آبی مایعات زیاد بنوشید.

برای کاهش تب و درد از داروهایی مانند استامینوفن (®Tylenol) استفاده کنید.

آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) را مصرف نکنید تا زمانی که خطر خونریزی رد شود.

اگر می خواهید در مورد هر مشکل خاصی بحث کنید ، می توانید با یک پزشک عمومی مشورت کنید.

منبع:

mayoclinic.org

lybrate.com

صبحانه بستنی بخورید

صبحانه بستنی بخورید

ویتامین C

9 مزیت ویتامین C برای پوست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا