امروز در مجله خانواده دایان قصد داریم به معرفی نرم افزار اسنپ بپردازیم.
پیدایش و موفقیت استارتاپ اسنپ
نرم افزار اسنپ نرم افزار موفق در حوزه حمل و نقل بوده، این نرم افزار شبیه نرم افزار جهانی اوبر بوده که موفق ترین نرم افزار حمل و نقل در حوزه حمل و نقل آنلاین بوده است. با ورود نرمافزار اسنپ نگرانی در مورد نبود تاکسی در روزهای برفی و بارانی و یا چانه زنی در مورد کرایه از بین رفت. اسنپ با ارایه خدمات مختلف به سرعت خود را به عنوان برترین نرم افزار حمل و نقل آنلاین در ایران معرفی کرد. در این مقاله ما قصد داریم نحوه شکل گیری و فراز و فرود های این استارت تاپ موفق را با هم بررسی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشد.
نرم افزار اسنپ از کجا وجود آمد؟
اسنپ (Snapp) نخستین سرویس حمل و نقل آنلاین در ایران است و هفتمین استارت آپ حوزه حملونقل آنلاین در جهان می باشد. این استارت آپ کار خود را از زمستان سال ۱۳۹۳ تحت عنوان «تاکسییاب» به مالکیت گروه «اینترنت ایران» آغاز کرد. بعد از مدتی این مجموعه به این نتیجه میرسد که نرمافزار برای کاربرپسند شدن به تغییرات اساسی نیاز دارد. از این رو از بازخورد مشتریان خود کمک می گیرد و نرمافزار جدید را با نام «اسنپ» را درسال ۱۳۹۴ منتشر میکند. مدت زیادی از موفقیت ورژن جدید نرمافزار نمی گذرد که صنف تاکسیرانی از کرایههای کم اسنپ گله میکند و عملکرد اسنپ را زیر سوال میبرد. اسنپ در برابر این مشکلات و موانع ایستادگی می کند و با در نظر گرفتن تعهدات بیشتر، امنیت کسب و کار خود را تضمین کند.
رشد و موفقیت اسنپ
موفقیت این مجموعه در همان سالهای ابتدای کار موجب میشود تا در سال ۱۳۹۵، مورد حمایت و سرمایهگذاری شرکت ایرانسل قرار گیرد و بیش از ۲۰ میلیون دلار حمایت مالی دریافت کند و در حال حاضر توسط MTN Group و ایرانسل حمایت میشود.
داستان اسنپ با جوانی به نام «شهرام شاهکار» گره خورده که مدیر اجرایی ارشد این مجموعه را برعهده گرفته است. او فارغالتحصیل کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا است و بیش از ۱۰ سال در مدیریت و توسعه کسب و کار بینالمللی در اروپا، امریکای شمالی و خاورمیانه سابقه دارد. اما موفقیت اسنپ تنها با شهرام شاهکار رقم نخورده و فردی به نام «ژوبین علاقمند» (مدیر گروه استراتژی شرکت اینترنت ایران) نیز در این موفقیت سهیم بوده است. ژوبین علاقبند نائب رییس هیئت مدیره بوده و تایید رانندگان توسط نیروی انتظامی را او پیکری کرد تا با این کار بتواند اعتماد عموم را به خود جلب کند.
اسنپ در ابتدا با ۴ یا ۵ کارمند فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ کارمند و ۳۰۰ هزار راننده را تحت پوشش دارد و خدمات خود ارایه می دهد و هر روز به تعداد رانندگان و کارمند های آن اضافه می شود. روزانه بیش از ۱ میلیون درخواست در این سرویس در اسنپ ثبت میشود و حداقل ۱۵ تا ۲۰ سفر توسط هر راننده تایید میشود. تعداد کاربران این نرمافزار کاربردی به بیش از ۱۰ میلیون است و در بیش از ۶۵ شهر فعالیت خذمات خود را ارئه می دهد. ارزش این پلتفرم را بیش از یک میلیارد دلار تخمین می زنند.
سرویس های اسنپ و امکانات آن
از سرویس های حمل نقل این نرم افزار می توان به اسنپ اکو، اسنپ رز، اسنپ باکس اشاره نمود که روزانه به درخواست های زیادی خدمات ارایه می دهند.
کار کردن با این نرم افزار بسیار ساده بوده و برای درخواست هر یک از این سرویسها کافی است، پس از انتخاب نوع سفر (رفت و برگشت به مبدا، انتخاب سفر دوم یا توقف در مسیر)، مبدا درخواست و مقصد سفر خود را روی نقشه انتخاب کنیم و سپس روی گزینه «درخواست اسنپ» کلیک کنیم. در صورتی که درخواست ما توسط یکی از رانندههای نزدیک به محل،تایید شود تمامی اطلاعات راننده، مشخصات خودرو و موقعیت کنونی آن بر روی صفحه نمایش، به ما نشان داده می شود و ما میتوانیم نحوه پرداخت هزینه سفر را خودمان انتخاب نماییم و آنگاه در محل مربوطه منتظر سرویس خود باشید.
اسنپ دو پرداخت الکترونیکی و نقدی هزینه را دارد که هر کدام را کاربر برحسب نیاز می تواند انتخاب کند و پرداخت را انجام دهد.در اسنپ بیش از ۴۰ درصد از هزینههای سفر به صورت تراکنشهای اینترنتی توسط کاربران پرداخت میگردد. نحوه محاسبه سفر به سه عامل کلیدی بستگی دارد که عبارتند از کیلومتر یا مسافت ،زمان و دشواری آن سفر می باشد. امکانات دیگر این نرم افزار شامل برآورد هزینه سفر، امتیازدهی به راننده، امتیازدهی به مسافر، امکان به اشتراکگذاری سفر، انتخاب نوع سرویس، گزینههای سفر و کد تخفیف است.
ارسال دیدگاه