مودرا چیست

جمعه 3 دی 1400 روانشناسی
مودرا چیست

مودرا چیست

مودرا mudra ژستی نمادی  در آیین هندو، جینیسم و بودایی است. برخی مودراها کل بدن را شامل می‌شوندو غالباً با دست‌ها و انگشتان همراه با یوگا آسانا (در حالت نشسته) انجام می‌شود و از آن‌ها در تمرینات مراقبه استفاده می‌شود.

مودرا به حالت و حرکات انگشتان دست گفته می شود که به منظور رسیدن به هدف خاصی شکل می گیرند ؛ با حالات و معانی مختلف .

مودراها قسمت هایی از مغز و یا روان را مخاطب قرار می دهند و تأثیر مناسب خودشان را به جای می گذارند . آن ها بر سطح بدن هم تأثیر دارند .

میتوان با خم کردن ، روی هم قرار دادن ، کشیدن یا تماس انگشتانمان با یکدیگر بدن و ذهنمان را مخاطب قرار داده و نتیجه مورد نظر را و ببینیم.انگشتان خود مطابق عکس بالا قرار دهید .

فشار انگشتان باید بسیار سبک و خفیف و دست ها به حالت انبساط و بدون کشش باشند . انجام برخی از مودراها به آسانی ممکن نیست ، چون ممکن است دست ها لیز بخورند و یا زود خسته شوند . انعطاف دست ها ارتباط مستقیمی با انعطاف تمام بدن دارد .

اگر قسمت خاصی از بدن دچار گرفتگی و کشش باشد ، خود را در منطقه مربوطه دست نشان می سعی کنید در ابتدا مودرای مورد نظر را فقط با یک دست اجرا کنید .

هرگاه انگشتانی که باید صاف و کشیده باشند ، خودبخود خم شدند ، به آسانی آن ها را روی ران پایتان یا سطح دیگری فشار دهید . به تدریج با گذشت زمان ، گرفتگی های موجود در انگشتان و در نتیجه در دست از بین می روند و به همین ترتیب تنش در قسمت مربوطه بدن هم رفع می شود .

رفع افسردگی / 6 غذای که به افسردگی کمک می کنند.

مودراها را تا حد ممکن خوب و درست انجام دهید . تأثیر آن در هر حال ظاهر می شود . ممکن است در ابتدا مقداری نیرو صرف انجام مودرا کنید تا انگشتان را در حالت کشیده نگه دارید . هنگامی که انگشتانتان خسته شدند ، مودراها را رها کنید .

پس از مدتی خود را پرجنب و جوش تر ، شاداب تر و حتی گاه جوان تر احساس می کنید . هر مودرایی یک حالت مقدس است و نباید فقط یک ژست سودمند در نظر گرفته شود . مودراها را می توان در حالت نشسته ، خوابیده ، ایستاده و در حال راه رفتن اجرا کرد . مراقب باشد وضعیت بدنتان قرینه و متمرکز و تا حد ممکن شل و منبسط باشد .

اگر روی صندلی نشسته اید ، باید پشتتان کاملا صاف باشد و پاهایتان به خوبی روی زمین قرار بگیرند .

اگر دراز کشیده اید ، باید به پشت و به حالت طاقباز قرار بگیرید . برای حفظ حالت طاقباز به مدت طولانی ، برای راحتی وضعیت گردن یک بالش کوچک در پس سرتان بگذارید یا برای راحتی پشت ، یک بالش کوچک زیر قوس زانو یا ران بگذارید .

آنچه مهم است ، این که کاملاً شل و منبسط باشید ، زیرا هر تنشی مانع جریان انرژی دروین می شود و ما می خواهیم به وسیله انجام مودراها چیز جدیدی را به جریان بیندازد

کنترل اضطراب

اضطراب و درمان اضطراب

علائم افسردگی COVID-19

مهار افسردگی در دوران COVID-19

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا