M1 مدل ۱۹۷۸، حاصل همکاری لامبورگینی و بی‌ ام‌ و – فناوری

پنج‌شنبه 14 اردیبهشت 1396 فناوری

مدل M1 در تاریخ بی‌ام‌و از اهمیت زیادی برخوردار است. این خودرو نه‌تنها یک سوپراسپرت موفق در زمان خود بود، که سال‌ها بعد هم، الگوی طراحی i8 هم قرار گرفت.

برند M با نام کامل BMW Motorsport GmbH در سال ۱۹۷۲ به عنوان زیرمجموعه‌ای از بی‌ام‌و شکل گرفت. حرف M به واژه‌ی موتوراسپرت اشاره دارد و هدف از تاسیس این دپارتمان را نشان می‌شود تا زمینه‌ساز حضور قدرتمند بی‌ام‌و در مسابقات اتومبیل‌رانی باشد. خودروی M1اولین محصول تاریخ محسوب می‌شود که با همکاری شرکت M عرضه شد و این نام را به شهرتی جهانی رساند.

بی ام و BMW M1 1979

هدف دپارتمان M از ساخت خودروی M1، حضور در مسابقات فرمول یک بود. طبق قانون فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) در آن زمان، تنها برندهایی اجازه‌ی حضور در مسابقات فرمول یک را داشتند که سازنده‌ی خودروهای اسپرت، با تیراژ بیش از ۴۰۰ دستگاه باشند. با این اوصاف، برنامه‌ی تولید ۴۰۰ دستگاه M1 در بی‌ام‌و شکل گرفت.

بی ام و BMW M1 1979

مدل M1 در ابتدا قرار بود، خودرویی مخصوص مسابقات سرعت باشد و با وزن کم، همراه با تجهیزات حرفه‌ای پیست عرضه شود، چراکه تا پیش از ساخت M1، تمامی خودروهای بی‌ام‌و که در رقابت‌های اتومبیل‌رانی شرکت داشتند، برپایه‌ی محصولات استاندارد این برند، بهینه‌سازی می‌شدند. بی‌ام‌و برای ساخت شاسی و بدنه‌ی این خودرو، با لامبورگینی وارد همکاری مشترک شد، اما پس از مدتی نتوانست با مشکلات مالی و فنی این خودروساز ایتالیایی کنار بیاید.

بی ام و BMW M1 1979

درنهایت کار ساخت بدنه‌ی M1 با همکاری شرکت مشهور طراحی خودروی ایتال‌دیزاین و به سرپرستی جورجتّو جوجارو به پایان رسید تا یک شاهکار دیگر، به نام این طراح بزرگ تاریخ خودروسازی جهان، ثبت شود. شاسی و بدنه‌ی M1، پس از اتمام ساخت، از ایتالیا به کارخانه‌ی بی‌ام‌و در اشتوتگارت آلمان انتقال یافت تا پیشرانه‌ی مناسبی روی آن سوار شود. ظاهر این خودرو با ارتفاع ۱.۴ متر، عرض ۱.۸۲۴ متر و طول ۴.۳۶۱ متر، در میان محصولات بی‌ام‌و تا آن زمان، بی‌سابقه بود.

بی ام و BMW M1 1979

برای اولین نمونه‌ی M1، پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با کد M88/1 انتخاب شد که قدرت ۲۷۷ اسب بخار را فراهم می‌کرد و می‌توانست به نهایت سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. این خودرو با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶.۵ ثانیه زمان احتیاج داشت و ظرف ۱۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

بدنه‌ی M1، تماما دست‌ساز بود و کار مونتاژ تجهیزات آن، با دقت و کنترل کیفیت دقیق انجام می‌شد. در سال اول تولید، ۱۳۰ دستگاه از این خودرو به قیمت ۱۰۰ هزار مارک آلمان (معادل ۶۰ هزار دلار فعلی) تحویل مشتریان شد، اما بیش از ۳۰۰ سفارش دیگر، در انتظار دریافت M1 قرار داشت. درنهایت تا سال ۱۹۸۱، تعداد ۴۵۱ دستگاه از این خودرو، تحویل مشتریان شد.

بی ام و BMW M1 1979

مدل M1 با ثبت سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت، به عنوان سریع‌ترین خودروی تجاری تاریخ آلمان تا آن زمان شناخته می‌شود. نسخه‌ی مخصوص پیست M1 هم، توانایی‌های فنی بالایی داشت. این نمونه از M1 که با پیشرانه‌ی ۴۷۰ اسب بخارهمراه بود، توانست به سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ضمن اینکه نمونه‌های دیگری از M1 به قدرت ۸۵۰ اسب بخار هم به طور غیر رسمی و مستقل از استانداردهای بی‌ام‌و وجود داشته‌اند.

بی ام و BMW M1 1979

باتوجه به هزینه‌ی بالای پیش‌تولید، قیمت پایین و تولید محدود، خودروی M1، محصول تجاری موفقی برای بی‌ام‌و محسوب نمی‌شود، اما پیامدهای این پروژه، زمینه‌ساز حضور این برند در بازار خودروهای اسپرت را فراهم کرد. پیشرانه‌ی M1 در سال ۱۹۷۹، روی خودروی M535i استفاده شد و نقش زیادی در فروش بالای این خودرو به عنوان یکی از برترین خودروهای اسپرت دهه‌ی ۸۰ میلادی داشت. سبک طراحی M1 در خودروی مدرن i8 هم مورد استفاده قرار گرفت.

ارزش کلسیونی M1 امروزه بیش از ۵۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود.


منبع : زومیت

ویدیوی سرفیس لپ تاپ با دو یو اس‌ بی نوع سی منتشر شد - فناوری

کوالکام ۱۹ اردیبهشت از پردازنده اسنپدراگون 660 رونمایی می‌کند - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا