K۱۲۵ اولین شاسی بلند طراحی شده توسط ایران خودرو

شنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۹ فناوری
اولین شاسی بلند ایران‌خودرو

K۱۲۵ اولین شاسی بلند طراحی شده توسط ایران خودرو است و قرار است نمونه‌های اولیه آن از ۱۴۰۰ وارد بازار خودروی کشور شود. حالا با این تورم موجود، شاید باید به نسخه‌های وطنی شاسی‌بلند عادت کنیم!

این محصول، یک کراس‌اور اندازه کوچک، مشابه پژو ۲۰۰۸ و ام وی ام X ۲۲ باشد. به هر صورت، مشکلات ایران‌خودرو برای عمل به تعهدات خود، فراتر از پیش‌فروش‌های قبلی است و تحویل به موقع خودرو‌های فروخته شده تا اواسط سال ۱۴۰۰ نیز، مبهم به‌نظر می‌رسد.

مشخصات فنی شاسی بلند ایران‌خودرو

خودروی K ۱۲۵ ایران‌خودرو قرار است، یکی از کامل‌ترین مدل‌های ساخت داخل از نظر امکانات رفاهی و ایمنی باشد. کروز کنترل، صندلی برقی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، خروجی برق ۱۲ ولت، درگاه USB و ۳/۵ میلی‌متری AUX، بلوتوث، سیستم صوتی ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف، چراغ رانندگی در روز، دوربین عقب، سیستم تهویه خودکار دوگانه، آینه با گرم‌کن برقی و تاشو، شیشه‌ی دودی، ناوبری ماهواره‌ای، صفحه‌نمایش لمسی، صندلی‌های تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجره‌ها، نورپردازی LED کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین کنار راننده، امکانات احتمالی K ۱۲۵ در نسخه‌های مختلف هستند. این خودرو با سیستم‌های ترمز ABS، EBD، EBA همراه کیسه‌های هوا در جلو و طرفین کابین، نگه‌دارنده‌ی صندلی کودک، حسگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر تولید خواهد شد.

براساس اطلاعات دریافتی قرار است که نسخه ساده ایران خودرو K ۱۲۵، از پیشرانه ۱.۶ لیتری EC ۵ استفاده کند؛ که این موتور می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نمونه اتوماتیک ایران خودرو K ۱۲۵ به پیشرانه ۱۶۴۶ سی‌سی TC ۷ پلاس مجهز بوده که همان نسخه پیشرفته EF ۷ توربوشارژ است که با فناوری توربو شارژر و … امکان تولید ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری دارد. ایران خودرو قصد دارد تا در این نمونه از جعبه دنده ۶ سرعته خودکار استفاده کند.

 

گیربکس خودرو

گیربکس این خودرو از نوع شش سرعته AT است که با مهندسی گروه HPT کره جنوبی طراحی شده و مونتاژ آن به DAE چین سپرده شده است. به گفته ایران خودرو، در جعبه دنده خودکار خودرو‌های دنا پلاس، K ۱۲۵ و K ۱۳۲ از سامانه خنک کاری مشابه به جعبه دنده‌های ۸ سرعته استفاده شده تا با توجه به شرایط آب و هوایی ایران بازده بیش‌تری داشته باشد. همچنین سامانه مبدل گشتاوری، تیپ ترونیک، حالت برفی و اسپرت نیز در این گیربکس وجود دارد.

ضمنا مهندسان ایران‌خودرو برای بهینه‌سازی موتور توربوشارژ خود تلاش کرده‌اند تا میانگین مصرف سوخت ۶.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت تراکم ۹.۱ و بهره‌برداری از نهایت گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ دوربردقیقه فراهم شود.

 

 

قلم جدید اپل مجهز به حسگر رنگ

قلم جادویی اختراع جدید اپل

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا