10 دلیل که قهوه برای شما مفید است

سه‌شنبه 7 دی 1400 آشپزی ، سلامت
خسته اید؟ این ها را نخورید

فواید بالقوه قهوه برای سلامتی

صدها سال است که قهوه مصرف می شود. در واقع، این منبع اصلی کافئین برای بزرگسالان در جهان است.

قهوه عمدتاً به عنوان یک نوشیدنی محرک شناخته می شود، اما چیزهای بیشتری در آن وجود دارد. کافئین، ترکیب اصلی قهوه، سیستم عصبی مرکزی را برای افزایش هوشیاری فعال می کند.

قهوه منبع هیچ گونه مواد مغذی (پروتئین، کربوهیدرات، چربی) ندارد و فقط حاوی مقادیر کمی از برخی ریزمغذی ها مانند پتاسیم و منیزیم است. از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق قهوه را آب تشکیل می دهد، مقدار این مواد معدنی می تواند متفاوت باشد.

این باور عمومی وجود دارد که قهوه ممکن است در نیاز روزانه شما به مایعات حساب نشود. اگرچه ممکن است یک اثر مدر کوتاه مدت خفیف داشته باشد، قهوه می تواند به نیاز روزانه فرد به مایعات کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که قهوه کافئین دار تا 5 فنجان در روز باعث کم آبی بدن نمی شود.

قهوه اغلب به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا استفاده می شود. این یک نوشیدنی اصلی صبحگاهی است که مردم برای بیدار شدن از خواب مصرف می کنند و باعث افزایش انرژی می شود.

علاوه بر این، قهوه – چه بدون کافئین و چه بدون کافئین – در صورت مصرف متعادل، فواید دیگری برای سلامتی شما دارد. می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن مختلف کمک کند و به مدیریت دیابت و وزن کمک کند.

 

فواید قهوه برای سلامتی

فواید قهوه برای سلامتی

1. التهاب را کاهش می دهد

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در چگونگی کمک به بهبود التهاب با کاهش استرس اکسیداتیو دارند.  چندین مطالعه افزایش آنتی اکسیدان در خون را پس از مصرف قهوه نشان می دهد.

تحقیقات بیشتری برای ادعای رابطه علت و معلولی مورد نیاز است. اما می توان گفت که ارتباط قوی بین مصرف قهوه و کاهش التهاب در بدن وجود دارد.

 

2. عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد

در دوزهای متوسط ​​(1 تا 3 فنجان قهوه در روز)، کافئین می تواند خستگی را کاهش داده و هوشیاری را افزایش دهد.  کافئین همچنین عملکرد ذهنی را افزایش می دهد و ممکن است خطر افسردگی را کاهش دهد. با این حال، دوزهای بالا می تواند اضطراب و علائم افسردگی را افزایش دهد.
مصرف مزمن کافئین ممکن است مقاومت در برابر استرس را افزایش دهد، که پیامدهایی برای بیماری آلزایمر و بیماری هانتینگتون دارد.

 

3. به سلامت کبد کمک می کند

قهوه ارتباط مثبتی با سلامت کبد دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قهوه باعث کاهش آنزیم‌های کبدی می‌شود که با آسیب کبدی مرتبط هستند، خطر فیبروز کبدی و خطر سیروز را کاهش می‌دهد.

 

فواید قهوه برای سلامتی

فواید قهوه برای سلامتی

4. اثر مسکن ها را افزایش می دهد

کافئین معمولاً همراه با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs، مانند ایبوپروفن) و استامینوفن برای افزایش اثر آنها استفاده می شود. همانطور که انتظار دارید، ثابت شده است که قهوه کافئین دار به اثرات چنین داروهایی کمک می کند.

 

5. خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

نوشیدن قهوه می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند

خطر معکوس بین مصرف قهوه و بیماری عروق کرونر نشان داده شده است. بیشترین کاهش خطر با مصرف 3 تا 5 فنجان در روز مشاهده شد.

علاوه بر این، مصرف قهوه ممکن است التهاب را مهار کند و خطر بیماری قلبی را در زنان یائسه کاهش دهد. حفاظت قلبی عروقی ممکن است فقط با قهوه فیلتر شده وجود داشته باشد.
با این حال، با مصرف مقادیر زیاد (حدود 6 فنجان در روز) قهوه بدون فیلتر مانند قهوه فرنچ پرس، افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم نشان داده شده است که در نتیجه خطر حوادث قلبی عروقی را افزایش می دهد.

طرز تهیه دسر بیسکویتی دو رنگ

6. ممکن است در حفظ وزن کمک کند

مطالعات نشان می دهد که کافئین ممکن است با کاهش اشتها و افزایش سرعت متابولیسم، تعادل انرژی را بهبود بخشد.  در دوزهای 6 فنجان قهوه، در روز، افزایش وزن کمی کمتر در طول زمان مشاهده شد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که قهوه اغلب به شکل هایی مصرف می شود که کالری و قندهای افزوده بالایی دارند. بنابراین، هرگونه کمک بالقوه در حفظ وزن از قهوه ساده و کافئین دار حاصل می شود.

فواید قهوه برای سلامتی

فواید قهوه برای سلامتی

7. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

داده های مشاهداتی به طور مداوم نشان می دهد که هر چه قهوه بیشتر مصرف شود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. این ارتباط هم برای قهوه کافئین دار و هم بدون کافئین مشاهده شد.

مهم است که توجه داشته باشید که حساسیت به انسولین می تواند با مصرف کوتاه مدت کافئین رخ دهد. با این حال، مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه کافئین دار در روز تا 6 ماه افزایش مقاومت به انسولین را نشان نمی دهد. این نشان می دهد که تحمل در طول زمان توسعه می یابد.

8. خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد

شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد نه قهوه و نه کافئین با افزایش بروز سرطان و مرگ ناشی از سرطان مرتبط نیستند.

کاهش اندکی خطر ابتلا به سرطان پوست ملانوما و غیر ملانوم نشان داده شده است. علاوه بر این، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات نشان داده شده است.

برای سرطان آندومتر، ارتباط مشابه با کافئین و بدون کافئین است، اما برای سرطان کبد، قهوه کافئین دار ارتباط قوی تری نشان می دهد.

9. خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه را کاهش می دهد

مصرف قهوه با کاهش خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا در قهوه‌های کافئین‌دار و بدون کافئین همراه است، اگرچه ارتباط قوی‌تری با کافئین‌دار دیده می‌شود.

نشان داده شده است که خطر تشکیل سنگ کلیه با قهوه کافئین دار و بدون کافئین کاهش می یابد.

 

فواید قهوه برای سلامتی

فواید قهوه برای سلامتی

10. مرگ و میر را کاهش می دهد

نشان داده شده است که قهوه خطر مرگ و میر را کاهش می دهد

رابطه معکوس بین مرگ و میر ناشی از همه علل (همه علل مرگ) با مصرف قهوه نشان داده شده است. این کاهش برای منابع کافئین دار و بدون کافئین نشان داده شد.

به نظر می رسد مصرف 2 تا 5 فنجان قهوه در روز قوی ترین ارتباط با کاهش خطر مرگ باشد.

بسیاری از تحقیقات فوق ممکن است مستقیماً از کافئین باشد. با این حال، بسیاری از اثرات محافظتی بر سلامتی هم در منابع قهوه کافئین دار و هم بدون کافئین نشان داده شده است که نشان دهنده تأثیر خود قهوه است.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اجزای دقیق قهوه مورد نیاز است که به هر یک از فواید آن کمک می کند.

نکته اصلی این است که مصرف 3 تا 5 فنجان استاندارد (8 اونس) قهوه در روز به طور مداوم نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن و مرگ و میر را در بزرگسالان غیر باردار کاهش می دهد.

 

فواید قهوه برای سلامتی

فواید قهوه برای سلامتی

مضرات مصرف قهوه چیست؟

  • قهوه فشارخون را بالا می‌برد
  • قهوه بی‌خوابی می‌آورد.
  • باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می‌شود.
  • باعث بیماری قلبی می‌شود
  • کلسترول خون را افزایش می‌دهد.
  • زنان باردار به‌هیچ‌وجه نباید قهوه مصرف کنند
  • خوردن قهوه در خانم‌ها ممکن است باعث کیست در سینه شود.
  • ایجاد سردرد می‌کند.
  • ممکن است باعث حرکات غیرارادی عضلانی شود.
  • ایجاد ناراحتی‌های روده‌ای و معده‌ای می‌کند.
  • لرزش و رعشه می‌آورد.
  • سوءهاضمه می‌آورد.
  • در برخی مصرف زیاد تولید اسهال می‌کند.
  • باعث تضعیف قوای جنسی می‌شود.

دندان قروچه

چربی سوزی با نوشیدنی ساده

لاغری و زنجبیل

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا