آپارات و نحوه شکل گیری آن
آپارت یکی از محبوبترین شبکههای اشتراک گذاری ویدیو در بین کاربران ایرانی است. چند سالی است که ویدیو، به یکی از محبوبترین پلتفرم ها در زمینه تبلیغات، کسب و کار و آموزش، تبدیل شده است. متاسفانه در کشور ما، دسترسی به سایت بزرگ و محبوب، یوتیوب امکان پذیر نیست. محبوبیت تولید محتوای ویدیویی باعث شد که ما یک سرویس اشتراک گذاری ویدیوی بومی برای خودداشته باشیم.
نحوه شکل آپارات
سایت آپارات توسط شرکت فناوران ایده صبا راهاندازی شدهاست و مدیریت آن بر عهده محمد جواد شکوری مقدم است.
محمد جواد شکوری مقدم، در رشته برق دانشگاه امیر کبیر مشغول تحصیل بود. او در کنار رشته برق، به برنامهنویسی هم علاقه زیادی داشت و حتی برنامهنویسی برای او بسیار جذابتر و سرگرم کنندهتر بود. سرانجام این علاقه باعث شد که دانشگاه را رها کند و بدنبال شغل مورد علاقه خود برود و این نقطه شروع موفقیت او بشود.
آپارات در بهمن ۱۳۸۹ درحالی که دسترسی به بسیاری از کاربران در ایران به یوتیوب مسدود بود، به کاربران ایرانی معرفی شد. پس از گذشت یک سال از بنیانگذاری سرویس، در بهمن ۱۳۹۰ نسخه اندروید آن نیز منتشر شد. در دیماه ۱۳۹۱ تعداد بازدید روزانه ویدئوهای آپارات از مرز یک میلیون عبور کرد. در تیرماه ۹۲ نیز نسخه آی او اس سرویس آپارات در اختیار کاربران آن قرار گرفت. در آذر ۹۲ اولین مسابقه در آپارات برگزار شد. پس از آن و در فروردین ۱۳۹۳ نسخه دوم آپارات روی سیستمعامل اندروید در اختیار کاربران قرار گرفت. در اردیبهشت ۱۳۹۳ با ایجاد حساب کاربری ریاست جمهوری اسلامی ایران در آپارات، اولین کانال رسمی در این سرویس معرفی گردید وبعد از آن ، وزیر ارتباطات دولت یازدهم بود که با ایجاد کانال رسمی در آپارات نام خود را بهعنوان دومین مقام رسمی فعال در شبکههای اجتماعی ایرانی ثبت کند پس از وزیر ارتباطات، بهمرور سایر شخصیتهای سیاسی، فرهنگی، هنری و برندهای تجاری نیز کانالهای رسمی خود را در آپارات راهاندازی نمودند. در تیر ۹۳ با نمایش مسابقات جام جهانی از طریق آپارات، مرداد ۹۳ با تغییر لوگو و شهریور ۹۳ با برگزاری اولین دوره مسابقات اعجوبهها آپارات تابستان موفقی را سپری نمودند. در آبان ۹۳ تعداد بازدید روزانه ویدئوهای آپارات از مرز چهار میلیون بازدید در روز گذشت تا رکوردی جدید برای این سرویس ثبت شود .
در آذرماه ۹۳ سرویس آپارات کودک برای استفاده کودکان راهاندازی شد و در بهمن ۹۳ نیز سرویس فیلیمو برای تماشای فیلمها و سریالهای ایرانی و غیر ایرانی در اختیار کاربران قرار گرفت. در سال ۹۴ نیز آپاراتیها با ارائه امکان «زیرنویس»، «پخش زنده برنامههای تلویزیونی» و برگزاری «دوره دوم مسابقات اعجوبهها»، فعالیت و رشد خود در فضای وب ایران را ادامه دادهاند.
در اردیبهشت سال ۹۴ سازمان ملل متحد فعالیت رسمی خود در سایت آپارات را آغاز نمود. سازمان ملل متحد هدف خود از ایجاد کانال رسمی در آپارات را ارائه اطلاعات بیشتر راجع به فعالیتهایش در ایران و جهان عنوان نموده است.
در حال حاضر پهنای باند سرویس آپارات از ۱۰ مگابیت بر ثانیه در زمان راهاندازی به ۴۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کردهاست و روزانه بیش از چهارصد هزار ویدئو در آن بارگذاری میشود. حجم ویدئوهای موجود در آپارات نیز بیش از شانزده میلیون دقیقه اعلام گردیده است. ترافیک ماهانه این سرویس نیز پانزده میلیون ساعت در ماه می باشد. بهصورت روزانه نیز کاربران بیش از چهار میلیون ویدئو را تماشا میکنند. میزان بازدید از صفحات مختلف آپارات نیز بیش از دویست و پنجاه میلیون بازدید اعلامشدهاست. بر این اساس بیش از چهارده میلیون آیپی واحد در ماه از آپارات دیدن میکنند. میزان بازدید آپارات با استفاده از نرمافزارهای موبایلی حدود ۳۰ درصد میزان کل بازدیدها است. ۱۲ درصد از ترافیک فعلی این سرویس نیز از خارج از کشور می باشد. میانگین زمان توقف در سایت نیز حداقل ۱۵ دقیقه می باشد.
طبق آخرین آمار، آپارات بعد از گوگل دومین جایگاه رتبه الکسا در ایران و رتبه 55 الکسا در جهان را دارد که این ارقام قطعا، موفقیت بی چون و چرای آن را نشان میدهد.
ارسال دیدگاه