استقلال سالمندان / راه های مستقل ماندن با افزایش سن

دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 سلامت ، گوناگون
esteglal salmandan

راه های مستقل ماندن با افزایش سن

استقلال سالمندان : با افزایش سن فرد توانایی های جسمی خود را تا حدی از دست می دهد و در انجام کارها به اطرافیان وابسته می شود و با  شروع پیری ، از دست دادن استقلال به مهمترین مسئله تبدیل می شود. هیچ کس نمی خواهد مزاحم دیگری شود. افراد دوست دارند  حریم خصوصی و مراقبت از خود را  در فضای شخصی خود حفظ کنند. اما هر چه  افراد پیرتر می شوند  توانایی انجام خیلی از کارها را ندارند ، اکثر افراد مسن  تصمیم می گیرند برای حفظ امنیت در خانه بمانند. سالمندانی که ناتوان هستند بیشتر احتمال افسردگی و مرگ دارند و کیفیت زندگی آنها پایین‌تر است. در آينده نزديك بيشترين افزايش جمعيت سالمندان در كشورهای رو به توسعه از جمله  ايران اتفاق خواهد افتاد. پس با راه کارهای مفید می توان به سالمندان کمک کرد تا زندگی سالم و مستقل داشته باشند . در بخش سلامت مجله دایان  مقالات مربوط به سالمندان را مطالعه کنید 5 اختلال روانی سالمندان  که سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد و رژیم غذایی  مناسب سالمندان و چگونه اضطراب سالمندان را کم کنیم .

 

 

استقلال سالمندان

استقلال سالمندان

در ارتباط با استقلال سالمندان ، چهار مضمون وجود دارد.

  • خود مديريتی

  • سربار نبودن و توانمندی جسمی

  • استقلال مالی

  • زندگی مستقل

  •   خود مديريتي شامل  :  تصميم گيري و خود راي بودن و داشتن اختيار است
  • سربار نبودن و توانمندی جسمی : شامل توانايي خود مراقبتي و احساس مفيد بودن درخانواده و اجتماع است.
  •  استقلال مالي :ترس از وابستگي مالي به ديگران، احساس امنيت مالي
  • زندگي مستقل :شامل  زندگي جدا از فرزندان، تنفر از زندگي در خانه سالمندان، احترام ناشي از زندگي مستقل و تلاش خانواده براي حفظ زندگي مستقل سالمند  است.

حفظ استقلال سالمندان:

تکریم سالمندان  در خانواده به معنی  رضایت خود سالمند نیست، واقعیت این است که ما باید به نحوی رفتار کنیم که سالمندان رضایت واقعی و قلبی داشته باشدو احساس آرامش کنند.

سالمندان در طول زندگی خود تلاش  و زحمات زیادی برای فرزندان خود کشیده اند و سرمایه زندگی هستند و باید در رفتار خود  با آنها دقت کنیم .بنابراین باید به دنبال استقلال واقعی برای سالمند باشیم نه بیخیال آنها شویم نه دلسوزی بیجا داسته باشیم در موارد ضروری به کمک آنها برویم و مراقب  آنها باشیم .

خود مراقبتی در دوران سالمندی

اکثر سالمندان  سالمندان در انجام فعالیت های روزمره خود کاملا مستقل هستند   (80 درصد ) و 15 درصد از افراد سالمند در انجام کارهای شخصی خود نیازمند کمک هستند و فقط 5 درصد  سالمندان در انجام امور مربوط به خود نیازمند حضور دیگران می باشند.

 

استقلال سالمندان

استقلال سالمندان

ورزش استقلال سالمندان را افزایش می‌دهد

انجام دادن ورزش برای  سلامتی روان و جسم سالمندان بسیار مفید است و  انجام منظم ورزش هایی  سبک می تواند استقلال افراد سالمند را افزایش دهد و راحتر کارهای شخصی خود را انجام دهند و  سالمندانی که ورزش می‌کنند کم‌تر  به بیماری مبتلا می شوند . در کلینیک مراقبت از سالمندان تجویز ورزش بیش از تجویز دارو  اهمیت دارد.

حس مفید بودن را در سالمندان

حس مفید بودن در سالمندان باعث استقلال آنها می شود .  معمولا سالمندان به علت  ناتوانی جسمانی و یا آسیب پذیری در برابر بیماریها همواره در تلاشند که به خود و دیگران ثابت کنند که هنوز مانند گذشته سالم هستند و می توانند فرد موثری باشند.اگر شما بتوانند از نظر ذهنی حس موثر و مفید بودن را به سالمندشان القا کنند، این کار باعث افزایش اعتماد به نفس و استقلال آنها می شود.

 

استقلال سالمندان

استقلال سالمندان

حفظ سلامت سالمندان

افراد سالمند  بسیار آسیب پذیر هستند و ممکن است در معرض بیماری های متعددی قرار بگیرند. بنابراین باید مرتبا مورد چکاپ‌های پزشکی قرار گیرند.

بیش از 60 درصد افراد سالمند دچار سوءتغذیه هستند. پس باید مراقب تغذیه آنها باشیم

– بیشتر  سالمندان به  پوکی استخوان مبتلا هستند، با نصب میله های حمایت کننده  از زمین خوردن سالمندان جلوگیری کنید.

 

 

 

زبان وسلامتی بدن

زبان وسلامتی بدن/5 نکته ای که زبان در مورد سلامتی بدن چه می گوید؟

فرش شمسه ؛ جلوه ای از خورشید در خانه شما

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا
logo-samandehi