چگونه نوشیدن آب کافی سلامت شما را بهبود می بخشد

جمعه 24 دی 1400 سلامت
آب

آب حاوی صفر کالری و به سختی مواد مغذی آلی است، اما برای عملکردهای بیولوژیکی مختلف حیاتی ضروری است.  به حدی که انسان ممکن است 2 هفته بدون غذا زنده بماند اما بیش از 2 روز بدون آب زنده بماند.

هر فردی نیازهای آبی متفاوتی دارد که برای بهبود ساختار و ظاهر پوست باید برآورده شود. با این حال، نمی توانید انتظار داشته باشید که با این مداخله به تنهایی بر تمام مشکلات پوستی خود غلبه کنید.

در بدو تولد، نوزادان از 78 درصد آب تشکیل شده اند و این میزان تا سن 1 سالگی به 65 درصد کاهش می یابد.

زنان تمایل به حمل چربی بیشتری دارند که حاوی آب کمتری نسبت به بافت بدون چربی است. بنابراین، بدن زنان بالغ از 55 درصد آب تشکیل شده است، در حالی که بدن مردان بالغ از 60 درصد آب تشکیل شده است.

فواید نوشیدن آب

چه چیزی نیاز به آب را افزایش می دهد؟

-تب

-اسهال یا استفراغ

-فعالیت بدنی یا قرار گرفتن در شرایط گرم/گرم

-مایعات از دست رفته از طریق عرق را جایگزین کنید. با تعریق زیاد، نوشیدنی های حاوی سدیم بالا توصیه می شود.

-مصرف یک رژیم غذایی با پروتئین بالا (برای کمک به عملکرد صحیح کلیه ها)

-مصرف رژیم غذایی پر فیبر (برای جلوگیری از یبوست)

 

آب در بدن چه نقشی دارد؟

آب یک جزء حیاتی در بدن انسان است زیرا وظایف زیر را انجام می دهد:

-هموستاز سلولی

-تنظیم دمای بدن

-مفاصل را روغن کاری می کند

-از نخاع و بافت های حساس محافظت می کند

-هضم سالم را ترویج می کند

-به دفع مواد زائد از طریق ادرار، تعریق و حرکات روده کمک می کند

-به انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها کمک می کند

-فشار خون طبیعی را افزایش می دهد و ضربان قلب را تثبیت می کند

-تولید بزاق طبیعی را ترویج می کند

-غشاهای مخاطی ریه ها و دهان را مرطوب می کند

-به حفظ تعادل الکترولیت مناسب کمک می کند

 

فواید نوشیدن آب

فواید نوشیدن آب

 

فواید نوشیدن آب

بدن شما 80 درصد آب است که هموستاز سلولی و سایر عملکردهای حیاتی فیزیولوژیکی را قادر می سازد که بدن شما را زنده و سالم نگه می دارد.

پوست بزرگترین عضوی است که نه تنها از بیرون بلکه از درون نیز از طریق مصرف آب مناسب نیاز به آبرسانی دارد.

 

1. مصرف آب کافی، سیستم گوارشی سالم را تضمین می کند

مصرف آب کافی توانایی بدن در تجزیه غذا را بهبود می بخشد و از این رو باعث می شود سیستم گوارشی با عملکرد صاف کار کند. از یبوست جلوگیری می کند و همچنین گاز و نفخ را کاهش می دهد.

هنگامی که بدن آب کافی ندارد، روده بزرگ آب را از غذای هضم شده جذب می کند تا بدن را هیدراته کند. این اغلب منجر به تغییر تعادل مایعات در روده و سفت شدن مدفوع یا یبوست می شود.

چندین مطالعه نشان داد که مصرف روزانه آب معدنی طبیعی که حاوی سولفات منیزیم و سولفات سدیم است، دفعات حرکت روده و قوام مدفوع را بهبود می بخشد. آب همچنین می تواند به کاهش سوزش سر دل کمک کند، که یک علامت گوارشی بسیار رایج است.

 

2. به مدیریت وزن کمک می کند

افزایش مصرف آب روزانه ممکن است به روش های زیر به کاهش وزن کمک کند:

افزایش متابولیسم

ترویج سیری زودرس و در نتیجه کاهش کالری دریافتی کلی

جایگزینی سالم تر برای نوشیدنی های شیرین و پر کالری

مصرف آب بیشتر می تواند به کاهش وزن بیشتر و همچنین امتیازات BMI و اشتها بهتر کمک کند

 

3. عملکرد صحیح کلیه

برای اینکه کلیه ، به مایعات کافی برای پاکسازی مواد زائد ناخواسته از بدن نیاز دارند. آب به عنوان وسیله ای برای دفع سموم از بدن از طریق عرق و ادرار عمل می کند.

در این زمان‌ها آب ننوشید

مصرف آب خطر ابتلا به سنگ کلیه، بیماری مزمن کلیه و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

 

4. باعث سلامت پوست می شود

حفظ آب کافی، پوست را هیدراته نگه می دارد و جریان خون مویرگی را بهبود می بخشد تا از پوستی سالم و جوان حمایت کند. برعکس، حالت دهیدراته خون را غلیظ می کند و پوست را خشک می کند.

مصرف آب ممکن است هیدراتاسیون لایه شاخی پوست را که لایه بیرونی پوست است، افزایش دهد.  آب همچنین به پیشگیری یا حتی درمان خطوط نرم، جای زخم، آکنه و چین و چروک کمک می کند.

 

فواید نوشیدن آب

فواید نوشیدن آب

5. خطر عفونت ادراری را کاهش می دهد

عفونت دستگاه ادراری (UTI) زمانی رخ می دهد که باکتری از مثانه به مجرای ادرار حرکت می کند تا دستگاه تناسلی ادراری را آلوده کند. این وضعیت عود کننده با مصرف ناکافی مایعات، خروجی کم ادرار و اسمولالیته و اسیدیته ادرار بالا همراه است.

اساسی ترین قدم در پیشگیری و درمان UTI نوشیدن آب فراوان است، زیرا این کار باعث افزایش خروجی ادرار برای دفع باکتری های عامل عفونت می شود و به حفظ pH ادرار بهینه برای جلوگیری از اسیدی شدن آن کمک می کند.

 

6. سردرد و میگرن را درمان می کند

وضعیت ناکافی مایعات می تواند منجر به سردرد یا حملات میگرن شود.

کم آبی مزمن خفیف ممکن است منجر به سردردهای مکرر شود که با تامین نیاز روزانه بدن به آب به بهترین وجه قابل درمان و پیشگیری است.

برخی از مطالعات تأثیر مفید مصرف آب کافی در کاهش شدت سردرد را برجسته کردند. با این حال، برخی دیگر دریافتند که آن را تا حد زیادی در کاهش مدت سردرد بی‌اثر می‌دانند.

 

7. رفع خستگی

خستگی یکی از اولین علائم قابل تشخیص کم آبی بدن است. زمانی که بدن انسان از کم آبی رنج می برد، کاهش حجم خون را تجربه می کند. در نتیجه، پمپاژ خون اکسیژن دار در سراسر بدن دشوارتر و کارآمدتر می شود. این کار اضافی روی بدن می تواند منجر به خستگی شود.

 

8. به تسکین خلق و خو کمک می کند

کم آبی خفیف زمانی رخ می دهد که از دست دادن مایعی بین 1٪ تا 3٪ وجود داشته باشد که جایگزین نشود. این از دست دادن تاثیر منفی بر مغز، اختلال خلق و خو، تمرکز و حافظه دارد.

یک رابطه معکوس نیز بین مصرف آب ساده و افسردگی یافت شد  اما تحقیقات بیشتری برای درک واضح و ایجاد این ارتباط مورد نیاز است. برای نتیجه گیری، می توان با اطمینان گفت که مصرف آب توصیه شده می تواند به بهبود خلق و خوی شما در هنگام احساس ضعف کمک کند.

 

فواید نوشیدن آب

فواید نوشیدن آب

مصرف آب کافی نیز ممکن است سلامت شما را از راه های زیر بهبود بخشد:

-به آبرسانی مجدد بدن و کنترل خماری کمک می کند

-به کاهش استرس کمک می کند

-تنفس بدبو را بهبود می بخشد

-به بدن در فعال ماندن بدن کمک می کند

 

چه مقدار لیوان آب باید مصرف کنید؟

نیاز روزانه فرد به آب بسته به عوامل مختلفی از جمله جنسیت، سن، بارداری یا شیردهی، رژیم غذایی، آب و هوا و سطح فعالیت بدنی متفاوت است. استاندارد قدیمی نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز است.

مردان باید 3.7 لیتر (125 اونس) و زنان 2.7 لیتر (91 اونس) آب در روز مصرف کنند.

مصرف آب باید در طول روز باشد و با ورزش بیشتر شود. شما هرگز نباید احساس تشنگی کنید زیرا این بدان معناست که شما در حال حاضر در مرحله یک کم آبی هستید.
منابع آب

مشخص شده است که 80 درصد از کل مایعات دریافتی از آب آشامیدنی و سایر نوشیدنی هایی که اغلب حاوی کافئین هستند به دست می آید. 20 درصد دیگر نیاز به مایعات از طریق مصرف غذا تامین می شود.

چه مصرف کنیم: سوپ، شیر، چای، قهوه، نوشابه، آب آشامیدنی و آبمیوه همگی منابع آب هستند، مانند میوه‌ها و سبزیجات آبدار با محتوای آب بالا.

از چه چیزهایی باید اجتناب کرد: اگرچه الکل حاوی آب است، اما ادرارآور است، به این معنی که تولید ادرار را افزایش می دهد و در نتیجه باعث کاهش آب می شود.

برچسب‌ها:
آرتریت انگشت

آرتریت انگشت

غلبه بر کبد چرب

غلبه بر کبد چرب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا