10 بنای شگفت انگیز و زیباترین بناهای آجری و گلی در جهان

یکشنبه 10 مرداد 1400 جاذبه های گردشگری
زیباترین بناهای آجری و گلی

زیباترین بناهای آجری و گلی:گل و لای ، که در بسیاری از مناطق جهان آزار دهنده است ، به عنوان یک ماده اصلی سازنده در سایر مناطق جهان در نظر گرفته شده است.

خاک رس در این سیاره به وفور یافت می شود و خانه های مستحکم را برای ساکنان آن فراهم می کند. نکته قابل توجه در مورد سازه های خشتی گل ، دوام آنها است ، با برخی از ساختمان های گلی برای مدت هزار سال.

10 بنای شگفت انگیز آجری و گلی در جهان

10-مسجد جامع سامرا در عراق

یکی از مشهور ترین مساجد دوران حکومت عباسیان مسجد جامع سامرا است که در شهر سامرای عراق، به دست مهندس دلیل یعقوب در سال ۸۵۲ میلادی بنا گشته است. مناره حلزونی شکل این مسجد از آجر ساخته شده، و از مهمترین شاخصه ‌های آن به شمار می ‌رود؛ این مناره با ارتفاع ۵۳ متر، از بلندترین مناره ‌های جهان اسلام محسوب می ‌شود. امروزه از این مسجد تنها دیوار بیرونی و مناره حلزونی شکل معروف آن با نام ملویه، بر جای مانده‌ است.

 

زیباترین بناهای آجری و گلی

زیباترین بناهای آجری و گلی

9.تائوس پوبلو در مکزیک

Taos Pueblo یک خانه باستانی در نیومکزیکو است که حدود 1000 سال به طور مداوم توسط بومیان پوئبلو سکونت داشته است. خانه های خشتی گلی از آجرهای گلی خشک شده در معرض آفتاب ساخته شده اند که با گچ خشت پوشانده شده اند.

خشت جنوب غربی از خاک رسی ساخته شده به نام کالیچه ساخته شده است که برای استحکام بیشتر با کاه مخلوط می شود.

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

8. ارگ بم در ایران

بم در دوران ساسانیان (637- 224 م) به عنوان یک مرکز تجاری پر رونق در جاده معروف ابریشم آغاز شد. بم برای تجارت لباس های ابریشم و پنبه تولید می کرد. واقع در جنوب شرقی کشور ایران ، بم کاملاً از آجرهای گلی ساخته شده از خاک رس و تنه درخت خرما ساخته شده است.

دیوارهای ضخیم با 38 برج دیده بانی از ارگ محافظت می کردند که 6 کیلومتر مربع مساحت داشت و شامل یک سری کانال های آب زیرزمینی بود که حدود 12000 نفر را پشتیبانی می کرد. متأسفانه ، زلزله سال 2003 در بم بیش از نیمی از خانه های شهر و ارگ خشتی گلی را ویران کرد.

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

7. مسجد Djinguereber در آفریقایی

تیمبوکتو با کسب شهرت به دلیل دشوار بودن دسترسی ، در مالی ، آفریقای غربی واقع شده است. مسجد Djinguereber در سال 1325 ساخته شده است و دارای مناره هایی با ظاهری غیرمعمول با الوارهایی است که یادآور سازه های ویگای جنوب غربی آمریکا است.

مسجد Djinguereber ، ساخته شده از گل و کاه ، شکل و قدرت خود را از حمام های مداوم آفتاب حفظ می کند. همانطور که بسیاری از ساختمانهای گلی جهان وجود دارد

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

6. دیوار خیوا در ازیکستان

یکی دیگر از مقدسات صحرا ، خیوا در واقع مجموعه ای از مساجد و مدارس است که در صحرای کیزیلکوم ازبکستان یافت شده است. اولین بار 2500 سال پیش ، ظاهراً توسط سام ، بزرگترین پسر نوح ، ساخته شد و این شهر باستانی Ichon-Qala (به معنای درون دیوار) نامیده شد.

Ichon-Qala توسط Khiva’s Wall ، دیواره ای به ارتفاع 10 متر (33 فوت) ساخته شده از خشت با کیفیت بالا احاطه شده است. این خاک رس از یک ساحل دریاچه در غووک کول استخراج شد. گفته می شود که محمد مدینه را با استفاده از خاک رس استخراج شده از همان مکان ساخته است.

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

5. چان چان در پرو

چان چان ، واقع در دره موچه پرو ، مجموعه ای جذاب از ساختمانهای گل خشتی است که برای پادشاهان چیمو در نظر گرفته شده است. یازده ارگ ​​و هرم در دیواری به ارتفاع 8 متر (26 فوت) محصور شده اند. به نظر می رسد بسیاری از سازه ها کاملاً حفظ شده اند.

 

چیمو متالوژیست ها ، سفالگران و کارگران چوب بود. پایین مردم طبقاتی در خارج از دیوارهای چان چان زندگی می کردند ، و خانه های داخل دیوار را برای سلطنت و خادمان خود رزرو می کردند. در سال 2006 باستان شناسان مجسمه های جنگجو را که در دیوار کاخ دریا حک شده بود ، کشف کردند.

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

4. مسجد جامع  بوبو دیولاسو در آفریقایی جنوبی

مسجد جامع Bobo Dioulasso در بورکینافاسو یک مسجد آفریقای غربی با قدمت یک قرن است که دارای الوارهایی است که از لحاظ سبک شبیه به مسجد Djinguereber در تیمبوکتو است.

این الوارها در جای خود قرار دارند و به کارگران اجازه می دهد تا ساختار را برای افزودن لایه های اضافی خاک رس مقیاس بندی کنند

این مسجد در حاشیه شهر قدیمی نشسته است و به دلیل وجود جوی بسیار آلوده در اطراف ، با بوهای زننده محاصره شده است. در حال حاضر مرمت در مسجد قدیمی بوبو ، همانطور که مردم محلی آن را می گویند ، ادامه دارد ، اما به سبک سنتی نیست ، زیرا از سیمان به جای گل استفاده می شود.

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

3. مسجد جامع Djennenvدر سودان

بزرگترین ساختمان گلی جهان ، مسجد Djenné به سبک سودانی ساخته شده و در مالی واقع شده است. مسجد Djenné همچنین دارای الوارهایی است که برای پشتیبانی و تسهیل در کار تعویض مجدد سالانه خاموش می شوند.

اولین مسجد در این مکان در حدود قرن 13 ساخته شده است ، اما ساختار فعلی حدود یک سنت است

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

2. ایت بنهادو در مراکش

یکی از برترین جاذبه های گردشگری مراکش ، اوارزازات مکانی باورنکردنی است. با کسبه های ساخته شده از خاک رس خود ، به نظر می رسد که ساخته شده برای سفارش مجموعه فیلم است. د

در اوج کویر صحرا ، Ouarzazate یک نقطه توقف محبوب برای مسافران به مقصد دیگر است و خریدها و هتل های زیادی را ارائه می دهد. Aït Benhaddou یکی از شهرهای دیواری باستانی Ouarzazate است.

درون دیوارهای بلند گل و لای 6 کاسبه و تعداد کمی خانه وجود دارد که تقریباً 8 خانوار را در خود جای داده است. از نظر عکاس ، این منطقه خشک رقبای کمی دارد و گفته می شود در اواخر بعد از ظهر و هنگام غروب خورشید زیبا ترین منطقه است.

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

1. شیبام در یمن

شیبام با نام مستعار “منهتن صحرا” شهری در کشور یمن است که دارای ساختمانهای آپارتمانی مرتفع و بلند مرتبه قرن 16 است.

خانه های برج ، با 16 قد بلند و تا 40 متر ارتفاع و ساخته شده از آجرهای گلی ، برای محافظت از شهروندان در برابر حملات بادیه نشینی ساخته شده است. ساختمانهای گلی باید توسط ساکنان نگهداری و نوسازی شوند تا از آنها در برابر باران و فرسایش محافظت کنند.

 

بنای شگفت انگیز آجر

بنای شگفت انگیز آجر

منبع:touropia.com

زیباترین موزه های جهان

زیباترین موزه های جهان

بنای تاریخی روم باستان

بنای تاریخی روم باستان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا