دیابت/7 فواید خرما برای دیابت

سه‌شنبه 3 خرداد 1401 سلامت
دیابت

دیابت چیست؟

دیابت قندی گروهی از اختلالات متابولیک است که با سطوح بالای گلوکز خون به طور مداوم مشخص می شود. سطح گلوکز خون بارزترین علامت بیماری دیابت است. از دیگر علائم دیابت می توان به اشتها، افزایش تشنگی، تکرر ادرار، خستگی، سردرد و کندی بهبود زخم ها و کبودی ها اشاره کرد.

 

انواع دیابت

دو نوع عمده دیابت وجود دارد:

دیابت نوع 1: این دسته از دیابت باعث ناتوانی لوزالمعده در تولید انسولین کافی به دلیل از دست دادن سلول های بتا در اثر یک واکنش خودایمنی می شود.

دیابت نوع 2: این دسته از دیابت باعث ایجاد مقاومت بالای سلول های بدن در برابر انسولین می شود که هورمونی است که به جذب گلوکز توسط سلول ها کمک می کند. مقاومت بالا باعث می شود گلوکز وارد جریان خون شود و سطح قند خون را افزایش دهد.

دیابت بارداری: دیابت بارداری اساسا یک نوع نیست. این فقط افزایش موقتی در سطح قند خون زنان باردار است. بلافاصله پس از زایمان، سطح به حالت عادی کاهش می یابد.

 

فواید خوردن خرما برای دیابت

فواید خوردن خرما برای دیابت

فواید خوردن خرما برای دیابت

در این مقاله با فواید مصرف خرما، زمان و میزان مصرف، بهترین روش های مصرف خرما و عوارض آن برای بیمار دیابتی آشنا می شویم.

فیبر موجود در خرما ممکن است به جذب آهسته کربوهیدرات ها در بدن کمک کند، که ممکن است خطر افزایش قند خون را کاهش دهد. ترکیب خرما با منبع پروتئین و چربی،

1-خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

طبق یک مطالعه، فیبر موجود در خرما با تنظیم عوامل خطر مختلف که بر سلامت قلب و عروق تأثیر می گذارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. به عنوان مثال، اگر قند خون شما تحت کنترل نباشد، احتمال داشتن سطح کلسترول بد افزایش می یابد.

افزایش مصرف خرما می تواند مقدار مورد نیاز فیبر را به بدن برساند و سطح کلسترول خون را کاهش دهد. ذرات الیاف قبل از جذب با مولکول های کلسترول در خون متصل می شوند و در نتیجه آنها را از بدن و مواد مدفوع خارج می کنند.

فیبر همچنین برای کاهش فشار خون و التهاب شناخته شده است. بنابراین، مصرف خرما ممکن است سطح کلسترول و فشار خون شما را تنظیم کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

 

2-فشار خون را تنظیم می کند

خرما سرشار از پتاسیم است و همچنین حاوی بسیاری از مواد معدنی دیگر است. پتاسیم تعادل اسمزی را حفظ می کند و به حفظ تنظیم اسمزی کمک می کند، بنابراین فشار خون را تنظیم می کند. در اصطلاح عامیانه، “تعادل اسمزی” تعادل مایعات در بدن انسان است که از رقیق شدن یا غلظت هر مایعی جلوگیری می کند. فیبر موجود در خرما همچنین سطح قند را کنترل کرده و هضم را کند می کند. اگر با کشک مصرف شود، سطح گلیسمی را نیز کنترل می کند و برای افراد دیابتی سالم می شود.

 

3-سطوح پتاسیم را مدیریت می کند

مطالعات نشان می دهد که پتاسیم پایین در بدن شانس داشتن سطح انسولین و گلوکز بالا را افزایش می دهد که ممکن است مرحله اول دیابت را نشان دهد. دو عدد خرما حاوی 334 میلی گرم پتاسیم است که باعث افزایش سطح پتاسیم در بدن شما می شود. پتاسیم همچنین به کنترل فشار خون کمک می کند.

 

4-سرشار از آنتی اکسیدان:

خرما سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهد. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، این رادیکال ها مولکول های ناپایداری هستند که ممکن است باعث واکنش های مضر در بدن شما شده و منجر به بیماری شوند.

 

5-از کم خونی جلوگیری می کند:

خرما سرشار از آهن است که برای تولید گلبول های قرمز خون حیاتی است. تولید بیشتر گلبول های قرمز خطر کم خونی را کاهش می دهد و می تواند از علائم مرتبط با کم خونی مانند خستگی و ضعف جلوگیری کند.

 

6-تقویت استخوان ها:

به دلیل وجود مقادیر قابل توجهی مواد معدنی، به تقویت استخوان ها و مبارزه با بیماری های دردناک و ناتوان کننده مانند پوکی استخوان کمک می کند. حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم، منگنز، مس و بسیاری موارد دیگر است. این مواد معدنی به رشد استخوان های سالم کمک می کنند.

 

7-سایر مزایا دیگر:

– ضد التهاب، ضد تومور و ضد میکروبی هستند.
-آنها ثابت کرده اند که به زنان کمک می کنند در طول زایمان و پس از زایمان آرام شوند.
-خرما طبیعتاً محافظ کبد و نفرو محافظ است.
– به کنترل چربی در بیماران دیابتی کمک می کند.
-مصرف خرما همچنین تاثیر مثبتی بر بیماران مبتلا به ناباروری دارد

 

فواید خوردن خرما برای دیابت

فواید خوردن خرما برای دیابت

آیا افراد دیابتی می توانند خرما مصرف کنند؟

به دلیل شیرینی طبیعی بیش از حد خرما، این تصور غلط رایج است که افراد دیابتی نمی توانند خرما مصرف کنند. نکته کلیدی در اینجا اعتدال است. مصرف خرما به مقدار زیاد برای افراد دیابتی به دلیل قند زیاد در میوه می تواند خطرناک باشد.

آنها ممکن است باعث افزایش خفیف در سطح گلوکز خون شوند که فرد مبتلا به دیابت به دلیل انسولین ناکافی یا مقاومت به هورمون نمی تواند آن را بازگرداند.

شاخص گلیسمی (GI) اصطلاحی است که برای اندازه گیری توانایی یک ماده در افزایش سطح گلوکز خون در صورت مصرف به تنهایی استفاده می شود. همچنین، خرما با وجود شیرین بودن طبیعی، دارای GI پایین (بین ۴۴ تا ۵۳) و GL متوسط ​​است.

رژیم های غذایی با بار گلیسمی بالا با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت می توانند از رژیم غذایی استفاده کنند که مشخصه آن بار گلیسمی پایین است، که شاخص گلیسمی و بخش های مصرفی را به حساب می آورد.

 

بهترین زمان برای خوردن خرما

خرما به قدری پرکاربرد است که می توانید آن را به روش های مختلف در زمان های مختلف بخورید تا فواید مطلوبی داشته باشید. آنها یک میان وعده عالی قبل از تمرین، یک میان وعده عالی قبل از خواب هستند و همچنین می توانند بخشی جدایی ناپذیر از صبحانه شما را هنگامی که آنها را در فرنی یا غلات خود ترکیب می کنید تشکیل دهند.

توجه به این نکته مهم است که خرما به عنوان یک میان وعده بهتر از بخشی از یک وعده غذایی سنگین عمل می کند. آنها همراه با آجیل، یک میان وعده عالی برای صبح یا عصر هستند. پس همانطور که می بینید زمان مصرف خاصی ندارد.

 

فواید خوردن خرما برای دیابت

فواید خوردن خرما برای دیابت

 

عوارض جانبی احتمالی مصرف خرما در هنگام دیابت

اگر خرما را متعادل مصرف کنید قند خون را افزایش نمی دهد. از آنجایی که خرما دارای GI پایین تا متوسط ​​است، مصرف دو عدد خرما در روز برای افراد دیابتی مضر نیست. یک مطالعه نشان می دهد که فرد مبتلا به دیابت می تواند 7 تا 10 خرما در روز بخورد.

محققان دریافتند که مصرف 15 گرم کربوهیدرات از خرما بر میزان قند خون آنها تأثیری ندارد. همچنین خرما نسبت به شکر ساده و تصفیه شده مغذی تر است. پس بهتر است هنگام مصرف غلات یا اسموتی ها در صبح، شکر را جایگزین خرما کنید. مصرف کننده از ارزش غذایی خرما و شیرینی طبیعی آن بهره مند می شود.

 

افزایش وزن: خرما اگر بیش از حد مصرف شود، به دلیل محتوای کالری بالا می تواند منجر به افزایش وزن شود. بنابراین مصرف خرما در حد اعتدال ضروری است.

قند خون: از آنجایی که خرما حاوی قندهای طبیعی است، خوردن بیش از حد آن می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

بیماری کلیوی: افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید در مصرف خرما احتیاط کنند. در مورد میزان پتاسیمی که باید هر روز مصرف کنید با پزشک مشورت کنید.

آلرژی: خرمای خشک اغلب حاوی سولفیت هایی است که ممکن است در برخی باعث ایجاد حساسیت شود. این علائم را پس از مصرف خرمای خشک کنترل کنید:دل درد-نفخ-اسهال-بثورات پوستی

آسم: سولفیت ها می توانند علائم خس خس سینه را در افراد مبتلا به آسم تشدید کنند.

سندرم استفراغ حلقوی

علل سندرم استفراغ حلقوی در کودکان

فلفل سفید

فلفل سفید/ 20 مزایا شگفت انگیز پودر فلفل سفید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا