11 فواید شگفت انگیز صمغ بادام برای سلامتی

دوشنبه 29 فروردین 1401 سلامت
صمغ بادام

صمغ بادام چیست؟

صمغ بادام یکی از این درمان‌های خانگی موثر است که به دلیل فواید سلامتی و کاربردهای همه‌کاره‌اش شناخته شده است.این صمغ خوراکی محصول جانبی مکانیسم متابولیک درخت بادام است.

صمغ طبیعی بادام پیسین از درخت بادام به دست می آید. صمغ بادام که به عنوان صمغ بادام و بادام گوند نیز شناخته می شود، فواید سلامتی بی شماری دارد. درخت بادام شیرین بومی جنوب غربی آسیا و ایران که از آن صمغ بادام اخراج می شود در کشور هند و کشور پاکستان یافت می شود.

صمغ بادام بسیار مغذی است که از 92.3 درصد کربوهیدرات، 2.4 درصد پروتئین و 0.8 درصد چربی تشکیل شده است. غنی شده با مواد معدنی، همچنین حاوی پتاسیم، کلسیم، سدیم، آهن و منیزیم است.

 

چگونه صمغ بادام  را دریافت کنیم؟

صمغ بادام شبیه قطرات ریز مروارید است که می توان آن را با چاقوی تیز از پوست و شاخه ها جدا کرد. هیچ بو و طعمی ندارد. علاوه بر این، طبیعی، محلول در آب و کاملاً عاری از مواد شیمیایی است. قبل از رسیدن به بازار خشک می شود.

قوام ژله مانند آن، هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد، سفت می شود. قبل از سفت شدن می توان آن را به صورت دستی خراش داد. این درخت فقط در فصل پاییز استخراج می شود زیرا درخت مقدار کمتری گل و برگ تولید می کند.

 

صمغ بادام

صمغ بادام

 

فواید صمغ بادام برای سلامتی شما

 

1. خنک کننده طبیعی بدن

هنگام مدیریت مجموعه ای از نگرانی های مربوط به معده مانند زخم، اسیدیته، نفخ، سوختگی معده، یبوست، اسهال، صمغ بادام معجزه می کند. صمغ بادام دارای خواص خنک کننده است. بنابراین، به کاهش گرمای بدن کمک می کند

 

2. به افزایش وزن کمک می کند

صمغ بادام از آنجایی که بیش از 90٪ کربوهیدرات دارد، با مصرف شیر به افزایش وزن کمک می کند. بسیاری از وزنه برداران نیز برای همین به صمغ بادام مراجعه می کنند. این آدامس خوراکی به افزایش وزن و افزایش وزن بیشتر کمک می کند.

 

3. کلسترول را کاهش می دهد

صمغ بادام به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می کند و در عین حال سطح انسولین را در خون تنظیم می کند. مصرف منظم صمغ بادام نه تنها به کنترل کلسترول کمک می کند، بلکه به حفظ سطح خون در بدن نیز کمک می کند. به عبارت ساده، به حفظ سلامت قلب کمک می کند و در عین حال از طیف وسیعی از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

 

4. ایمنی را تقویت می کند

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و غنی بودن از مجموعه ای از پروتئین ها و مواد معدنی، عملکرد سیستم عصبی را بهبود می بخشد و ایمنی را تقویت می کند.

 

5. پیری زودرس را به تاخیر می اندازد

صمغ بادام از پوست در برابر رادیکال های آزاد که مسئول پیری زودرس هستند محافظت می کند. غنی شده با پروتئین و مواد معدنی، به عنوان یک آنتی اکسیدان موثر نیز عمل می کند.

 

6. تقویت عضلات

صمغ بادام در کنترل بدن درد و کمردرد و در عین حال قوی کردن عضلات موثر است. همچنین ظرفیت استقامت بدن را افزایش می دهد و در عین حال به بدن در ساخت توده عضلانی کمک می کند.

 

صمغ بادام

صمغ بادام

7. رفع ناراحتی های فصلی

این صمغ بادام خوراکی همچنین برای کاهش شدت سرفه معمولی، سرماخوردگی، احتقان و بسیاری از بیماری های مستعد زمستان مفید است. در تابستان با کمک خواص خنک کنندگی خود دمای بدن را تنظیم می کند و در نتیجه از پوست در برابر بیماری های تابستانی محافظت می کند.

 

8. صمغ بادام برای باروری

یکی از فواید صمغ بادام برای خانم ها بعد از بارداری این است که به بدن کمک می کند قدرت خود را بازیابد. صمغ بادام دارای ارزش غذایی فوق العاده ای است. به همین دلیل به احیای چرخه قاعدگی نیز کمک می کند.

 

9. صمغ بادام در دوران بارداری

هنگامی که به رژیم غذایی زنان باردار اضافه می شود، بدن و استخوان ها را تقویت می کند و در عین حال نقش مهمی در رشد جنین در رحم دارد. همچنین به احیای چرخه قاعدگی به شکل اولیه خود پس از زایمان کمک می کند.

 

10. صمغ بادام برای پوست

صمغ بادام که با خواص ضد باکتریایی غنی شده است به بهبود سریع زخم های پوستی کمک می کند. همچنین برای کمک به مجموعه ای از بیماری های پوستی موثر است. این شامل التهاب پوست، بثورات، جوش، عفونت و غیره است.

به دلیل چنین مزایایی، راه خود را در طیف بسته های صورت تابستانی و کرم های طبیعی به عنوان یک ماده تشکیل می دهد. وقتی نوبت به درمان‌های خانگی می‌رسد، صمغ بادام همچنین به مدیریت جوش‌های حرارتی کمک می‌کند زیرا دارای خواص خنک‌کنندگی است.

 

11. بادام پیسین برای کاهش وزن

صمغ بادام نه تنها به افزایش وزن کمک می کند، بلکه با تغییر فرآیندهای متابولیک بدن به کاهش وزن نیز کمک می کند. معده را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد، در نتیجه میل شما به خوردن میان وعده را کاهش می دهد و درد گرسنگی را کاهش می دهد.

برای افرادی که اهداف کاهش وزن دارند، توصیه می شود صمغ بادام را به شیر بدون چربی اضافه کنند.

 

صمغ بادام

صمغ بادام

چه زمانی و چگونه ازصمغ بادام استفاده کنیم؟

تابستان ها و زمستان ها هر دو فصل ایده آل برای داشتن صمغ بادام به دلیل خاصیت خنک کنندگی آن هستند. وقتی صمغ بادام در تابستان مصرف شود، به عنوان یک خنک کننده طبیعی و موثر بدن عمل می کند. این به حفظ دمای بدن در تابستان های سوزان کمک می کند.

در طول فصل زمستان، این آدامس خوراکی نیازهای مربوط به تغذیه بدن و عمدتا پروتئین را برآورده می کند. همچنین به دلیل قابلیت چسبندگی به تقویت رباط ها، استخوان ها، مفاصل و ماهیچه های بدن کمک می کند.

 

چگونه صمغ بادام را ذخیره کنیم؟

صمغ بادام می تواند به راحتی یک ماه (حداقل) یا بیشتر دوام بیاورد، مشروط بر اینکه در ظروف با کیفیت در بسته نگهداری شود زیرا به دور نگه داشتن رطوبت کمک می کند. باید در جای خشک نگهداری شود.

 

عوارض جانبی صمغ بادام

هر چیزی بیش از حد برای سلامتی مضر است وصمغ بادام نیز از آن مستثنی نیست. مصرف زیاد صمغ بادام باعث ناراحتی معده می شود.

اگر در حد اعتدال مصرف نشود ممکن است منجر به افزایش سموم در بدن شود. مصرف زیاد صمغ بادام نیز ممکن است منجر به تنگی نفس، اختلالات عصبی و خفگی شود.

 

صمغ بادام

صمغ بادام

فواید قهوه برای پوست

18 فواید قهوه برای پوست

فواید آب خیار

18 فواید شگفت انگیز آب خیار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا