این غذاها برای گربه خانگی شما مضر هستند.

یکشنبه 28 فروردین 1401 بازار

مواد غذایی رایج مانند ماهی خام/گوشت/تخم مرغ و شیر می توانند سیستم گوارشی سالم گربه شما را خراب کنند. متابولیسم گربه نه تنها با انسان ها بلکه سگ ها نیز بسیار متفاوت است. ممکن است فکر کنید که گربه ها و سگ ها در درجه اول شکارچی هستند و بنابراین ممکن است رژیم غذایی مشابهی به آنها داده شود. با این حال تفاوت اساسی بیولوژیکی بین این دو در این است که گربه گوشتخوار و سگ همه چیزخوار است. پت شاپ انیمال‌ کده به شما کمک میکند که چه مواد غذایی مضری را به گربه خود ندهید.

 

حتماً از گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی گربه های خانگی خود اجتناب کنید:

ماهی خام/گوشت خام: مصرف آن باعث کمبود ویتامین B1 می شود که تیامین نیز نامیده می شود. ترکیب خاصی که در چنین مواد غذایی یافت می شود، تیامین را تجزیه می کند که این ماده برای گربه ها بسیار ضروری است. اگر گوشت یا ماهی خام به حیوان خانگی داده شود، می تواند باعث اسپاسم، اختلال در سیستم عصبی، کاهش اشتها و در موارد شدید منجر به مرگ شود.

ماهی خام، گوشت و تخم مرغ در تهیه یک رژیم غذایی سالم برای گربه سانان یک نه بزرگ هستند.

تخم مرغ خام: میکروب سالمونلا که در تخم مرغ خام یافت می شود می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. اگر به طور تصادفی بلعیده شد، مراقب علائمی مانند مدفوع شل، حالت تهوع و بیحالی باشید. یکی دیگر از مشکلات تخم مرغ خام وجود آنزیمی به نام آویدین است که بر جذب ویتامین B-بیوتین تأثیر منفی می گذارد. کمبود آن می تواند منجر به پوست و پوشش ناسالم شود.

 

الکل و تنباکو – نیازی به گفتن نیست که این مواد نه تنها برای گربه خانگی شما مضر هستند، بلکه برای انسان نیز مضر هستند. حتی اگر مقدار کمی الکل توسط گربه سانان خورده شود، می تواند آسیب جدی به مغز و همچنین آسیب کبدی وارد کند. همچنین باید احتمال تشکیل الکل در معده گربه را در هنگام مصرف خمیر مخمر (مورد استفاده در تولید نان) برجسته کنیم. بنابراین، هر ماده ای از جمله خوراکی های حاوی الکل را باید دور از دسترس گربه نگه دارید.

نیکوتین موجود در تنباکو می تواند منجر به مشکلات گوارشی، اختلالات عصبی، افزایش ضربان قلب و حتی مرگ گربه شما شود.

 

ماهی تن – رژیم غذایی عمده ماهی تن هرگز نمی تواند مواد مغذی لازم برای بقای گربه را تامین کند. به غیر از کمبود تیامین، گربه شما را دچار سوءتغذیه می کند.

ماهی باید به مقدار خیلی کم برای حیوان خانگی مورد مصرف قرار بگیرد و عنصر اصلی رژیم غذایی گربه نباشد. ماهی حاوی آلاینده های مضر آب و مواد شیمیایی مانند جیوه است. این می تواند منجر به مسمومیت با جیوه در گربه ها شود که با ناتوانی در راه رفتن صحیح و اختلالات عصبی مشخص می شود.

 

سیر و پیاز – چه به صورت خام، پخته یا پودر شده، برای گربه شما خطرناکند. مصرف پیاز و سیر می تواند با از بین بردن گلبول های قرمز خون باعث کم خونی گربه شما شود. این دو مورد حاوی دی سولفید و سولفوکسید هستند که مقصر اصلی آن هستند.

نمک – مسمومیت با نمک می تواند باعث استفراغ، اسپاسم، آسیب به کلیه ها، بیهوشی و همچنین مرگ شود. عدم تعادل الکترولیت همراه با کم آبی مشاهده می شود.

مواد غذایی شیرین – تئوبرومین موجود در شکلات ها برای گربه ها سمی است. به غیر از شکلات، سایر مواد قندی نیز مضر هستند، زیرا اغلب منجر به چاقی، سلامت دندان‌های ضعیف می‌شوند و گربه‌های مسن‌تر معمولاً از دیابت رنج می‌برند.

 

مصرف انگور حتی می تواند منجر به اختلال عملکرد کلیه در گربه ها شود.

 

میوه هایی مانند انگور، کشمش و مویز – هرگز نباید به گربه داده شود زیرا باعث نارسایی کلیه می شود.

 

همچنین هسته میوه زردآلو حاوی سیانید است و برای گربه خوب نیست.

 

چای، قهوه، نوشیدنی های انرژی زا/ نوشابه – کافئین موجود در این نوشیدنی ها می تواند باعث مشکلات قلبی، افزایش تنفس، بی قراری و حرکات غیرارادی عضلات شود. مراقب علائمی مانند حالت تهوع، تشنج، بیهوشی و بیش فعالی باشید.

 

فرآورده های لبنی و شیر – اگر گربه شما به لاکتوز حساسیت دارد از دادن شیر یا سایر لبنیات به او دوری کنید زیرا ممکن است منجر به ناراحتی معده شود.

استخوان‌های حاصل از منابع گوشتی – استخوان‌های گوشتی مانند ماهی یا مرغ می‌توانند منجر به بریدگی و زخمی شدن اندام‌ها و غدد مسئول هضم شوند. حتی ممکن است ثابت شود که استخوان ها یک انسداد در سیستم گوارشی هستند.

 

چربی- مصرف آن می تواند باعث التهاب لوزالمعده شود. لوزالمعده وظایف مهمی مانند تولید انسولین را انجام می دهد و در نتیجه به تجزیه قند کمک می کند. یکی دیگر از عملکردهای آن تولید آنزیم هایی است که به هضم مواد مغذی کمک می کند.

 

هرگز به گربه غذای سگ ندهید زیرا مطمئناً باعث ایجاد عوارض سلامتی و عدم تعادل در رژیم غذایی می شود. برای جلوگیری از خوردن غذاهایی که گربه سانان حیوان خانگی شما نباید بخورد، یک راه حل واضح این است که همه این موارد را در جایی که حیوان خانگی شما نتواند به آن دسترسی پیدا کند، نگهداری کنید. و همچنین برای تغییر برند غذای سگ و گربه خود حتماً دقت کنید که به گوارش حیوان آسیب نرسد.

 

در صورتی که فکر می کنید حیوان خانگی حتی مقدار کمی از چنین مواد غذایی را مصرف کرده است، برای مشاوره در مورد مراقبت و درمان مورد نیاز با دامپزشک تماس بگیرید. با این حال مصرف مقدار کمی ممکن است کار زیادی انجام ندهد.

اگر میخواهید بدانید چگونه باید برند غذایی سگ خود را تغییر دهید میتوانید اینجا کلیک کنید.

مبل

مبل تخت خواب‌شو، تخت 1 طبقه یا 2 طبقه؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

تزریق ژل برای بزرگ، کلفت کردن و افزایش سایز آلت چقدر موثر است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا