بهترین مواد غذایی برای خوردن در هنگام سرفه و سرماخوردگی چیست؟

پنج‌شنبه 18 فروردین 1401 سلامت

علل و علائم سرفه و سرماخوردگی چیست؟

معمولاً علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، عطسه، بدن درد، سردرد و سرفه توسط دسته ای از ویروس ها به نام راینو ویروس ایجاد می شود.

سرفه توسط یک عامل تحریک کننده ایجاد می شود و می تواند هر چیزی باشد، از پاک کننده های شیمیایی گرفته تا گرد و غبار. علائم بسته به علت آن متفاوت است.

برای مثال، اگر علت آلرژی باشد، چکه پس از بینی ممکن است یک علامت باشد. تنگی نفس یا سفتی در قفسه سینه نیز ممکن است رخ دهد.

 

سرفه چیست؟

سرفه طبق تعریف عبارت است از بیرون راندن شدید هوا از ریه ها در پاسخ به سیگنالی از مغز برای خلاص شدن از بدن یک ماده تحریک کننده در ریه یا راه هوایی.

محرک می تواند خارجی باشد، مانند گرد و غبار، یا داخلی، مانند ویروس یا التهاب راه هوایی، مانند آسم.

در این مقاله برخی از علل رایج سرماخوردگی و سرفه، غذاهایی که باید مصرف کنید تا به بهبودی شما کمک کنند، و برخی نکات رژیمی که در زمستان باید در نظر داشته باشید، بحث خواهد شد.

 

علل و علائم سرفه و سرماخوردگی

علل و علائم سرفه و سرماخوردگی

10 ماده غذایی که با سرماخوردگی و سرفه مبارزه می کنند

در اینجا غذاهایی وجود دارد که می توانند به شما در پیشگیری و بهبودی از سرفه و سرماخوردگی کمک کنند.

 

1. زنجبیل

به ویژه زنجبیل تازه علاوه بر کاهش التهاب، آنتی اکسیدان بودن و کمک به حالت تهوع، اثر ضد ویروسی بر سلول های مخاطی تنفسی دارد.

 

2. سیر

سیر دارای خواص دارویی از جمله توانایی کاهش احتمال سرماخوردگی و کاهش مدت و شدت آن در صورت وقوع است.

 

3. عسل خام

عسل یک داروی بسیار قدیمی برای گلودرد است و همچنین می تواند با تسکین گلو به عنوان یک سرکوب کننده سرفه عمل کند. به ویژه عسل خام دارای خواص ضد ویروسی است.

یک متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نشان داد که عسل یک مسکن مؤثر سرفه در کودکان است.

 

4. زردچوبه

زردچوبه و ماده فعال آن کورکومین آنتی اکسیدان و ضد التهاب هستند. عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است باعث التهاب در بدن شوند و مصرف زردچوبه ممکن است به کاهش آن برای بهبود بهبودی کمک کند.

 

5. لیمو

لیمو مانند سایر مرکبات منبع عالی ویتامین C است که می تواند به کاهش طول مدت علائم سرماخوردگی کمک کند.

 

6. آناناس

آناناس یکی دیگر از منابع خوب ویتامین C است که 131 درصد از RDI را تامین می کند!

یک مطالعه کنترل شده تصادفی نشان داد که مصرف زیاد آناناس کنسرو شده باعث کاهش بروز عفونت در کودکان و افزایش تولید سلول های ایمنی می شود.

 

7. آب انار

آب انار 40 درصد از نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند. علاوه بر این، در آزمایشات آزمایشگاهی اثر ضد ویروسی نشان داده است و در حال حاضر برای تأثیر آن بر سرماخوردگی در حال بررسی است.

 

8. چای داغ

مایعات گرم که فاقد کافئین هستند می توانند احتقان در قفسه سینه شما را بشکنند. بهتر است یک دمنوش گیاهی (8) انتخاب کنید و با خیال راحت به آن عسل یا لیمو اضافه کنید!

چای سیاه سرشار از کافئین است، یک دیورتیک شناخته شده که باعث ادرار بیش از حد می شود که می تواند بدن را کم آب کند. کم آبی باعث بدتر شدن بیماری و طولانی تر شدن بهبودی می شود. بنابراین سعی کنید هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید.

 

9. آبگوشت یا سوپ

آبگوشت و سوپ به همان روشی که چای داغ می تواند احتقان را برطرف کند. علاوه بر این، آبگوشت آبرسان است و حاوی الکترولیت هایی به شکل نمک است که برای کمک به بهبودی لازم است.

 

10. غذاهای تند

غذاهای تند می توانند بینی شما را تخلیه کنند و سینوس های شما را پاک کنند، درست همان چیزی که در سرماخوردگی به آن نیاز دارید! در مطالعات اولیه، کپسایسین، ماده ای در فلفل قرمز، فوایدی را در درمان رینیت نشان داده است، اگرچه اطلاعات و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

علل و علائم سرفه و سرماخوردگی

علل و علائم سرفه و سرماخوردگی

آیا آنتی بیوتیک ها در برابر سرماخوردگی موثر هستند؟

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی در بینی یا گلو است. یک ویروس همان باکتری نیست. آنتی بیوتیک ها علیه عفونت های باکتریایی عمل می کنند اما در مبارزه با عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی بی اثر هستند.

 

تاثیر ویتامین C در تسکین سرفه و سرماخوردگی

ویتامین C مدت‌هاست که برای کمک به مبارزه با سرماخوردگی تبلیغ می‌شود. با این حال، چندین مطالعه طولانی مدت نشان داده اند که به پیشگیری از سرماخوردگی کمک نمی کند.

در 29 مطالعه اخیر، تا 11000 کودک و بزرگسال 1000 میلی گرم ویتامین C مصرف کردند، مقداری که محققان برای استفاده روزانه تا چندین سال قابل قبول دانسته اند. از آنجایی که سرماخوردگی توسط ویروس ایجاد می شود، ویتامین نمی تواند از آن جلوگیری کند.

کاری که نشان داده شد این بود که در صورت مصرف منظم، مدت زمان علائم را اندکی کاهش داد. اگر فردی آن را بعد از سرماخوردگی شروع کند، تأثیری ندارد.

 

هنگام سرفه و سرماخوردگی از مصرف چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

با سرماخوردگی، نوشیدن مایعات زیاد کمک کننده خواهد بود. الکل یا کافئین ننوشید؛ آنها می توانند شما را به جای آبرسانی خشک کنند.

از آنجایی که شما در حال مبارزه با یک ویروس هستید، تا جایی که می توانید از غذاهای شیرین، چرب یا شور خودداری کنید. اینها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را بیشتر ملتهب کنند و شما را برای بهبودی بیشتر تلاش کنید.

 

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز که به مبارزه با سفیدی مو کمک می کند

درمان دل دردهای بعد از افطار

درمان دل دردهای بعد از افطار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا