عید نوروز

دوشنبه 1 اسفند 1401 فرهنگ و هنر
عید نوروز

عید نوروز

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری یا اکیونوس می‌گویند.عید نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها یعنی تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، کردستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن عید را برپا می‌کنند.

عید نوروز

عید نوروز

به نظرت تاریخچه واقعی عید نوروز چیست؟

با توجه به روایت‌ های افسانه‌ای به نظر میرسه که جشن نوروز به جمشید، چهارمین پادشاه پیشدادی نسبت داده‌ میشه.در واقع قدمت این اسطوره به عصر هند و ایرانی میرسه!

و همچنین در اوستا، کهن‌ترین کتاب ایرانیان به جمشید «یم Yima» اشاره شده. بر طبق این روایت؛ جم، دارای فره ایزدی بوده که به فرمان اهورامزد به جنگ با اهریمن مشغول میشه که موجب خشکسالی و قحطی و نابودی خیر و برکت بوده.

اما با نابودی اهریمن، دوباره شادی و خیر و برکت به مردم اون اهالی میرسه و باعث میشه که هر درختی که خشک شده سبز بشه! به همین علت مردم اون روز رو «نوروز» یا «روز نوین» اسم گذاری کردن و این روز باشکوه رو جشن گرفتن و همشون بخاطر این شادی در تشتی جو کاشتن و این رسم برای ایرانیان جاودانه شد.

رسم های کهنه عید نوروز چیست؟

در این ایام رسم های جالبی هم برگزار میشه که بعضی از اون ها قدمت تاریخی دارن، مثل همین کاشتن سبزه!

خانه تکانی برای عید نوروز

حتما میدونی که در ایام نزدیک به عید همه در تلاشن که یه خونه تکونی مفصل داشته باشن و در سال جدید با پاکیزگی و آراستگی، سال رو تحویل کنن. برای همین هم قبل از عید نوروز، ایرانی ها خونه های خودشون رو با آب و جارو تمیز میکنن و گرد و غبار رو از محیط خونه پاک میکنن. البته این پاکیزگی خانه نمادیه برای پاکیزگی قلب آدمها و نزدیک شدن اونها به همدیگه.

عید نوروز

عید نوروز

تخم مرغ رنگ کردن برای جشن نوروز

راستی میدونی فلسفه رنگ کردن تخم مرغ در عید نوروز چیست؟ ایرانی ها به نوعی بر این باورند که تخم مرغ، نماد فراوانی است و با رنگ کردن و تزیین کردنش، بهش ارزش میذارن و با گذاشتن تخم مرغ های رنگی بر سر سفره هفت سین این قدرشناسی رو به اطرافیان و میهمانان یادآوری می کنن.

عید نوروز

عید نوروز

حاجی نوروز و نماد عید و جشن نوروز

شاید جالب باشه بدونی که درهر آئین و فرهنگی یه شخصی وجود داره که نماد ورود سال نو است! خب نماد ایرانی ها برای ورود به سال نو در عید نوروز چیست؟ درست حدس زدی! حاجی فیروز نمادی از شگون و خوش یمن بودن و فرا رسیدن عید نوروز است. در فرهنگ ایران حاجی فیروز شخصیه که با سیاه کردن چهره و پوشیدن لباسی قرمز رنگ نماد نوروز است.

عید نوروز

عید نوروز

سفره هفت سین و ساعت تحويل سال در عید نوروز

دلیل استفاده از سفره هفت سین در عید نوروز چیست؟ این هم برمیگرده به فرهنگ ما ایرانی ها! در واقع وجود هفت سین در هر خانه یکی از رسم های دیرینه ایرانی ها است. سفره ای رنگارنگ از سنجد، سمنو، سکه، سیر، سماق، سبزی، سرکه؛ و البته آیینه و قرآن حافظ و سیب و عود و شمع.

میشه اینجوری گفت که سفره هفت سین پاتوقیه برای اهل خانه که لحظه تحویل سال رو دور هم باشن و گل بگن و گل بشنون و شاید هم کسی پیدا بشه که بعد از مراسم عیدی دادن و عیدی گرفتن فال حافظ بگیره و باقی ماجرا…

عید نوروز

عید نوروز

ديد و بازديد عید نوروز در ایام تعطیلات عید

در ایام عید نوروز دورهم جمع شدن و گپ و گفت کردن یکی از رسم های دیرینه ایرانیان است. در این ایام جشن و سرور، کوچکترها به دیدن بزرگترها میرن و عیدانه می گیرن تا به این وسیله برکت روزی خودشون رو افزایش بدن و بزرگترها هم در پاسخ به مهربانی کوچکترها به خانه اونها میرن و گل میگن و گل میشنون و نقل و شیرینی می خورن.

عید نوروز

عید نوروز

سيزده بدر و جشن پایانی عید نوروز

در نهایت به عنوان حرف پایانی در مورد آداب و رسوم این عید باشکوه باید بگم که در روز دوازدهم فروردین ماه هر سال، ایرانی ها بار و بندیل سفر رو میبندن و به دل طبیعت سفر میکنن تا در روز سیزدهم به دشت و دمن برن و نحسی سیزده رو به دور بریزن؛ چون از دوران قدیم این روز رو بد یمن و بد شگون میدونن.

یه چیز جالبی که توی این روز وجود داره اینه که دختران ایرانی در عصر این روز برای گشایش بختشون سبزه گره میزنن و در راه برگشت سبزه رو در آب روان میندازن یا در طبیعت رها میکنن.
امیدوارم از خوندن این مطلب نهایت لذت رو برده باشی و نوروزی که پیش رو داری، یکی از بهترین نوروزهایی باشه که هر روزش رو از نو زندگی کنی!

19 فروردین، ‌جشن فروردینگان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا