متاورس چیست؟

چهارشنبه 18 اسفند 1400 فناوری

مارک زاکربرگ در یک جلسه آنلاین با مدیران فیسبوک، درباره طرح جدیدی که در سر داشت صحبت کرد او در این گفت و گو گفت که برنامه ای به اسم «متاورس» (Metaverse) را در نظر دارد که فرا تر از دنیای فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ و… است.

با اخباری که از فیسبوک منتشر می شود نشانگر آن است که این پروژه به شکل جدی شروع شده است و مشغول کار روی آن هستند.

متاورس ترکیب دو واژه انگلیسی «متا» (meta) به معنای فراتر و «یونیورس» (universe) به معنای جهان است.بنابر این ایده ی متاورس ایده ای جدید نیست.

متاورس تجربه‌ای متفاوت از زندگی را در اختیار ما قرار می دهد که یکی از موضوعاتی است که سال‌هاست ذهن بسیاری از آینده‌پژوهان را به خود مشغول کرده است به این صورت که دنیایی کاملا مجازی برای کار، ورزش یا تفریح را ایجاد کنند.

ظاهرا بنیانگذار فیسبوک به‌قدری در این زمینه جدی است که حتی نام شرکتش را به متا (Meta) تغییر داده است.اما چرا متاورس اینقدر اهمیت دارد؟

برای درک بهتر متاورس، می خواهیم چند نمونه از فعالیت روزمره شما که به اینترنت و تجربه آنلاین گره خورده است را برسی کنیم . استفاده از انواع نرم‌افزارها، سامانه‌های تحت وب در محل کار . خرید آنلاین، تماشای فیلم، یادگیری، بازی‌های دیجیتال و … در زندگی فردی.

با شروع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت هایی که برام ما مفهموم خاصی نداشتند از جمله انجام فعالیت‌هایی مثل یوگا یا برخی ورزش‌های انفرادی در خانه، بدون مربی.دورکاری مدیران و پرسنل .خرید آنلاین و سرگرمی‌های دیجیتال حسابی شتاب گرفته است.

اما همه اینها، تجربیاتی مجزا از هم هستند.که البته می‌توانند پیامدهایی مثل خستگی زودهنگام را به همراه آورند.

متاورس قرار است همه این تجربیات را در یک قاب در اختیارمان قرار دهد به گونه ای که فاصله‌ای که در دنیای حقیقی و مجازی وجود دارد از بین برود. که می‌تواند مزایای زیادی برای کاربران داشته باشد.

اولین بار در یک رمان علمی-تخیلی به نام «تصادف برفی» (Snow Crash) در سال۱۹۹۲ «متاورس» مطرح شد که نیل استیونسن نویسنده این رمان از واژه «متاورس» به عنوان فناوری جایگزین اینترنت نام برد. این نویسنده قصد دارد در این رمان به خوانندگانش از جایگزین شدن اینترنت به واقعیت مجازی در آینده‌ای نزدیک بگویید. در متاورس، یک سری آواتار به جای کاربر حضور دارند که می توانند به موقعیت های مختلف رفته و درخواست های کاربر را انجام دهد.

 

یکی دیگر از مشکلاتی که حضور با تجهیزات مربوط به واقعیت مجازی با آن روبه‌روست، آواتارهایی که به جای کاربران فعالیت می کنند، آنقدرها هم شبیه به کاربر نباشند بی‌تردید مصنوعی جلوه می‌کنند و در نتیجه، باورپذیری دنیای واقعی را ندارند و باعث می شود چندان حرف‌هایش را جدی نگیرید!

 

زاکربرگ موضوع ضعف جدی آواتارها را تایید می‌کند و سعی دارد با توجه به همه این جزئیات ریز تجربه متاورس را هر چه بیشتر به تجربه واقعی نزدیک‌ کند.

البته شاید مزایای متاورس برای برخی گروه‌ها حتی بیشتر باشد.کسانی که دور از شهرهای بزرگ به کار مشغولند و کسانی که به صورت آنلاین در کلاس‌ها حضور می‌یابند می توانند به راحتی با استفاده از ابزارهایی مثل عینک‌های واقعیت مجازی در یک محیط کار یا کلاس درس در کنار سایر افراد حضور پیدا کنند، در حالی که این محیط ممکن است اصلا در دنیای واقعی وجود نداشته باشد!

متاورس تجربه‌ای سه‌بعدی و جامع را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما در صورتی که کاربر از امکانات لازم برخوردار نباشد، از آنجا که خرید ابزارهای مورد نیاز (مثل واقعیت مجازی) می‌تواند عاملی بازدارنده برای بسیاری از کاربران باشد، امکان دسترسی در قالب‌های مختلف شاید به گسترش هر‌چه سریع‌تر متاورس بینجامد.

مدیرعامل فیسبوک به این باور عمومی اشارهدارد که اکثرا مردم به این باورند که متاورس بیشتر برای بازی است. در صورتی که متاورس قرار است یک دنیای ترکیبی شامل پلتفرم‌های مختلف اجتماعی که امروز داریم، باشد

یکی از موضاعات آزاردهنده پروژه متاورس تحمل عینکی مانند عینک کوئست۲ (Quest2) که آخرین نسخه از عینک مجازی توسعه‌یافته توسط یکی از زیرمجموعه‌های فیسبوک با وزن ۱.۸‌کیلوگرم برای یک مدت زمان طولانی است.

یکی دیگر از مشکلات این پروژه وضوح تصویر در این عینک‌هاست برای مثال در حال حاضر، خواندن متن با این عینک‌ها تقریبا دشوار است.

زاکربرگ این انتقاد را می‌پذیرد و می‌گوید: «پیش از اینکه متاورس بتواند به صورت گسترده مورد استفاده عموم قرار گیرد، باید بتوانیم به سخت‌افزارهای مناسب دست یابیم. فکر می‌کنیم تا پایان این دهه (سال ۲۰۳۰) بتوانیم به چنین سخت‌افزارهایی برسیم.»

بعضی افراد با انتخاب متاورس توسط فیس بوک برای پروژه ی خود مخالف هستند زیرا بر این باورند که شاید بهتر باشد چندین متاورس در اختیار کاربران قرار داشته باشد. برخی کارشناسان می‌گویند شاید بهتر باشد برای پیش گیری از یک مشکل اساسی دیگر  به سراغ گزینه‌های دیگری مثل یک سیستم عامل متاورسی یا پلتفرم‌های نامتمرکز متاورسی برویم.

وجود یک (یا چند) سیستم عامل متاورسی می‌تواند زمینه شکوفایی اکوسیستمی از متاورس‌ها را فراهم سازد به گونه ای که هر شخص به راحتی بتواند ویندوز، لینوکس یا اندروید را روی دستگاه‌های مختلف نصب و استفاده کند.

زاکربرگ متاورس را یک پلتفرم چند‌لایه‌ای می‌خواند و ساختار عملیاتی آن را مشابه ساختار فیسبوک می داند

به این صورت که پلتفرم اصلی توسط فیسبوک ارائه می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند در آن حضور یافته و حتی اقدام به توسعه اپلیکیشن‌هایی برای کاربران‌شان کنند.

البته مدتی است فیسبوک با چند شرکت دیگر مانند مایکروسافت در قالب یک کنسرسیوم، فعالیت برای کار مشترک روی متاورس را آغاز کرده است. اما هنوز جزئیات چندانی از این همکاری‌ها منتشر نشده است.

فیسبوک قرار استبرای تشویق مردم به خرید و استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی به فکر یک‌سری فروشگاه‌ زنجیره‌ای  برای معرفی و فروش محصولاتش است.

زاکربرگ می‌گوید وقتی دبیرستانی بود، دفترچه‌ای داشت که در آن، ایده‌های خلاقانه مختلفی را که به ذهنش می‌رسید، یادداشت می‌کرد و هر بار، با دانش محدود برنامه‌نویسی که داشت، آنها را اجرایی می‌کرد. چند تا از ایده‌هایش هرگز اجرایی نشد که یکی از مهم‌ترین آنها، ایجاد محیطی برای حضور تمام‌عیار کاربر بود. به نظر می‌رسد زاکربرگ دنبال اجرایی‌کردن این ایده جذاب است.

 

با وجود خسته کننده بودن جلسات آنلاین و کلاس‌های مجازی مزایایی که این دورهمی‌های آنلاین دارند اصلی‌ترین آن درگیری کمتر حواس کاربر با رویدادهای آنلاین است.  بر‌خلاف وقتی که در اتاق جلسات حضور داریم و همه حواس‌مان درگیر آن مکان می‌شود، در جلسات آنلاین فقط بخشی از حواس بینایی و شنوایی‌مان به گفت‌وگوها اختصاص دارد و همین موجب خستگی یا بی‌حوصلگی می‌شود.

جذابیت متاورس به این است که پس از پایان جلسه نیز همچنان می‌توانیم در آن حضور داشته باشیم و برای مثال، با همکلاسی‌هایمان به یک کافی‌شاپ برویم یا دسته‌جمعی بازی کنیم.

 

فیسبوک مدت‌هاست در فضای داخلی شرکت، پروژه هرایزن (Horizon) با مشخصاتی مشابه متاورس را اجرا می‌کند.

این پروژه از طریق عینک‌های واقعیت مجازی فیسبوک یعنی کوئست۲ در دسترس کاربران قرار دارد.کوئست۲ با رایانه شما هماهنگ می شود، می‌توانید تصویری از یک اتاق مجازی را ببینید که در واقع همان اتاق کارتان است. این امکان برایتان وجود دارد که در این دفتر مجازی، میزبان چند مهمان هم باشید و جلسه‌ای را با حضور آنها داشته باشید. البته که مهمان شما هم باید از این عینک ها استفاده کند و دور یک میز با هم صحبت کنیدالبته این امکان برای کاربر وجود دارد که بدون داشتن عینک، اتاق جلسه و گفت‌وگوها را از طریق رایانه خود دنبال کند که در این صورت، همه‌چیز به صورت دوبعدی خواهد بود.

چهار شرکت برتر در دنیای متاورسRoblox یک شرکت بازی سازی آمریکایی است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. Roblox پلتفرم بازی آمریکایی و شرکت سازنده بازی روی ساخت جهان های متاورس تمرکز دارد.هدف اصلی Roblox ایجاد یک پلتفرم اجتماعی است که در آن افراد بتوانند با هم معاشرت کنند. تجربیات مجازی سه بعدی که Roblox قصد ارائه آن را دارد به یک تجربه واقعی نزدیک خواهد بود.

Epic Games

یک شرکت توسعه دهنده بازی های ویدئویی و نرم افزار در آمریکا در سال ۱۹۹۱ تاسیس شده است. که Fortnite، Unreal Engine 4،Unreal ،Fortnite و Unreal ،Engine 4 که چند بازی بقا برای معتادان ماجراجویی است را ارائه می دهد.

در این بازی ها امکان صحبت بازیکنان با یکدگیر وجود دارد و حتی می توانند برای بیشتر در دنیای مجازی بمانند.

Nike

یک شرکت آمریکایی تولید کننده یکفش و پوشاک که بخاطر کفش های متنوع اش به معروفیت رسید این برند در سال ۱۹۶۴ تاسیس شد. که با ایجاد دنیای مجازی به نام Nikeland یک فضای رایگان برای کاوش بازی و فرصتی برای امتحان کفش های ورزشی جدید و دویدن ماراتن را به بازیکنان داده است.

Tencent

یک شرکت چینی که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده است برای بهبود زندگی مردم خدمات دیجیتالی ارائه می دهد. که خدمات دیجیتالی این شرکت از قبیل Tencent خدمات تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، اینترنت و پرداخت هستند. تنسنت با داشتن برخی از شرکت‌های برتر زیر مجموعه خود، دقیقاً از طریق بخش توسعه بازی خود Tencent Games بر استراتژی متاورس تمرکز خواهد کرد.

 

 

 

 

 

برای کسب و کار خود استراتژی دارید؟

آیا برای کسب و کار خود استراتژی دارید؟

اختراعات عجیب و غریب ژاپن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا