12راهکار مفید برای ترک عادات زشت

جمعه 2 دی 1401 سلامت
ترک عادات زشت

ترک عادات زشت

ترک عادات زشت می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر برای مدت طولانی درگیر آنها بوده اید. اما درک چگونگی شکل گیری عادات در وهله اول می تواند این روند را تسهیل کند.همراه ما باشید با راهکار های مفید برای ترک عادات زشت با مجله دایان

همه عاداتی دارند و هیچ مشکلی در آنها وجود ندارد. برخی از آنها بسیار مفید هستند – شاید شب قبل لباس های خود را برای محل کار دراز کنید یا به طور خودکار هنگام خروج از اتاق، چراغ ها را خاموش کنید.

اما عادات دیگر، مانند جویدن ناخن، نوشیدن کافئین خیلی دیر در روز، یا چرت زدن زیاد، ممکن است چندان مفید نباشند.

 

 

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

1- از یک کار ساده شروع کنید

تلاش نکنید که در آن واحد بیش از یک عادت را ترک کنید. از مقدار کم و عادت‌هایی که ترک کردن آن‌ها ساده‌تر است شروع کنید. صرف‌نظر از اینکه چه هدف بزرگی دارید، یک لیست از اهداف کوچک‌تر و آسان‌تر برای خود تهیه کنید و هر دفعه سراغ یکی از موارد لیست بروید.

بعد از اینکه یکی از عادات لیست را به‌طور کامل ترک کردید، سراغ مورد بعدی بروید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ موردی در لیست شما باقی نمانده است.

2- مدیتیشن کنید

مدیتیشن قدرت زیادی دارد. شکست دادن عادت‌ها یک فرآیند سخت است و باید قدرت تغییر را عمیقا در خودتان پیدا کنید. هیچ تمرینی بهتر از مدیتیشن نمی‌تواند شما را در این راه یاری کند. اگر تازه‌کار هستید آرام شروع کنید. به یک مکان خلوت بروید و ذهن خود را خالی کنید. روی نفس کشیدن تمرکز کنید و سعی کنید افکار خود را آرام کنید. خالی کردن ذهن از افکار درهم‌ و ‌برهم به شما کمک می‌کندبتوانید عادات بد را کنار بگذارید و به موفقیت برسید.

 

3-سطح استرس خود را کاهش دهید

بسیاری از عادات – از جمله سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد قند – سیستم دوپامین (یا پاداش) مغز را درگیر می کند. دوپامین یک ماده شیمیایی “احساس خوب” است که سیگنال ها را بین نورون های مغز منتقل می کند. پولدراک خاطرنشان می کند: اولین باری که درگیر یک رفتار جدید و «پاداش کننده» می شوید، از انجام آن در نتیجه ترشح دوپامین احساس سرخوشی می کنید.

این منجر به تغییراتی در ارتباطات بین نورون‌ها و سیستم‌های مغزی مسئول اعمال می‌شود و تا حد زیادی می‌تواند دلیلی برای ایجاد عادت‌های بد در وهله اول باشد.

 

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

 

4-از حمایت خانواده و دوستان بهره ببرید

اگر می خواهید یک عادت بد را از زندگیتان حذف کنید اطرافیانتان را در جریان قرار دهید تا شما را یاری کنند .هر زمان که تصمیم به ترک عادتی گرفتید، با آدم‌هایی که در زندگی‌تان حضور دارند در مورد آن صحبت کنید. اخبار خوب خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا هر راهی که می‌شناسید با دیگران به اشتراک بگذارید. زیرا این کار شما را مسئولیت‌پذیرتر و موفقیت شما را بیشتر می‌کند.

شما خود را نسبت به اهدافتان متعهد می‌دانید و می‌توانید در روزهای سخت از حمایت دوستانتان بهره‌مند شوید. مهم نیست عادت شما چقدر کوچک باشد؛ حمایت جمعی یک ابزار کلیدی برای از بین بردن عادات بد است. دریافت کردن حمایت از افراد دیگر به شما احساس ارزشمند بودن می‌دهد و به موفقیت شما کمک می‌کند.

 

5-مدام هدفتان را یاد آوری کنید

گاهی اوقات فراموشی باعث می‌شود تمام زحمات شما از بین برود. یک رفتار، زمانی تبدیل به عادت می‌شود که در حافظه ناخودآگاه شما قرار بگیرد و تبدیل به رفتار روزانه شود. درواقع ما ۵۰ درصد کارهای روزانه خود را بر اساس عادت انجام می‌دهیم.

در منزل خود یادداشت‌های کوچک بگذارید. روی موبایل خود از ابزارهای یادآور استفاده کنید یا از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که شما را در مسیر درست قرار می‌دهند و هدف از تلاش‌هایتان را به شما یادآوری می‌کنند.

6-کارهایتان را عقب نیندازید

۲۰ درصد مردم به‌طور مزمن کارهای خود را به تعویق می‌اندازند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، زیرا با کنترل شخصی خود مشکل دارند و نمی‌توانند به‌درستی آینده خود را پیش‌بینی کنند.

آن‌ها فکر می‌کنند بعدا شرایط مناسب‌تری برای انجام دادن کارهایشان فراهم می‌شود. شما می‌توانید کنار گذاشتن عادات بد خود را از فردا یا هفته دیگر شروع کنید یا اینکه تمام بهانه‌ها را کنار بگذارید و از همین لحظه این کار را آغاز کنید.

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

7- محرک‌های خود را بشناسید و حذف کنید

اصلی ترین بخش ترک یک عادت بد دور ماندن از محرک ها می باشد برای اینکه بتوانید یک عادت بد  را شکست دهید، باید ببینید چه چیزی شما را به سمت آن سوق می‌دهد. برای اینکه به موفقیت برسید، در مرحله اول باید با خودتان روراست باشید و سپس محرک‌ها را از زندگی خود بیرون ببرید. گاهی اوقات از بین بردن محرک‌ها ممکن نیست

. به عنوان مثال زمانی که یک فیلم هیجانی و پر استرس یا یک فوتبال تماشا می کنید ناخداگاه با سرعت بیشتری ناخن هایتان را می جوید برای کنترل این وضعیت پیشنهاد می کنیم با خوردن تخمه ، آدامس پوشیدن دستکش این شرایط را بر هم بزنید تا سراغ ناخن جویدن نروید .

8-مدام به نتیجه کارتان فکر کنید

خودتان را در حال انجام دادن عادت بد مجسم کنید و سپس تصور کنید که به این عادت بد پایان داده‌اید. نسخه پیشرفت کرده خودتان را تصور کنید، نسخه‌ای که هیچ عادت تضعیف‌کننده‌ای ندارد. تصور کنید که رها شدن از یک احساس تا چه حد می‌تواند به شما احساس آزادی دهد. تصور کردن موفقیت مانند این است که به خودتان نشان دهید تمام این کارها ممکن است.

 9-درد برگشت را تصور کنید

گاهی اوقات ممکن است زمانی که پیروزی و موفقیت خود را تصور می‌کنید، درد و عذاب برگشتن به یک عادت را نیز تصور کنید. مثلا با خودتان بگویید اگر موفق نشوم چه پیامدهایی برایم خواهد داشت؟ آیا برای سلامتی‌ام خطر دارد؟ آیا کسانی که دوستشان دارم از من ناامید می‌شوند؟ تصور این درد ممکن است زمانی که ادامه مسیر به نظرتان غیرممکن می‌شود، به شما انگیزه‌ای بیشتری بدهد.

 

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

عادت های بد را چگونه ترک کنیم؟

10-برای رسیدن به هدف خودتان را دلداری دهید

تأیید شدن یک وسیله قدرتمند برای کنار گذاشتن عادات بد است. به خودتان بگویید که شما قادر به تغییر کردن هستید و ارزش تغییر کردن دارید و فوق‌العاده هستید. حتی زمانی که احساس می‌کنید خوش‌بین نیستید، هر چیزی که نیاز دارید در آن لحظه بشنوید، به خودتان بگویید.

این چیزها را بلند بگویید، آن‌ها را بنویسید و به دیوار آویزان کنید. اگر می‌خواهید بیشتر ورزش کنید، به خودتان بگویید که پر از انرژی و قوی هستید. اگر قصد دارید غیبت کردن را کنار بگذارید به خودتان بگویید که شما قابل اعتماد هستید و می‌توانید راز نگه‌دار باشید. کلمات قدرتمند هستند. آن‌قدر به خودتان بگویید تا باورتان شود.

 

11-به خودتان سخت نگیرید و تلاش کنید

اگر در طول مسیر کمی دچار لغزش شدید، به خودتان سخت نگیرید و با پشتکار به سمت هدف خود حرکت کنید. اما اگر اشتباه کردید، اجازه ندهید کل پیشرفتتان از بین برود. دوباره به مسیر بازگردید و در نظر داشته باشید که هیچ‌کس کامل نیست.

12-به خودتان پاداش دهید

می‌توانید بگویید ترک عادت بد، به خودیِ خود یک پاداش است، البته که همین‌طور است. اما چرا فرصت جشن گرفتن را از دست بدهیم؟ فقط این جشن را با خوش‌گذراندن با انجام عادتی که به تازگی ترک کرده‌اید برگزار نکنید! شما باید از این فرصت برای فکر کردن و انتخاب عادت بعدی‌ای که می‌خواهید ترک کنید بهره ببرید.

اگر شکستن عادت‌های بد برای شما طاقت‌فرساست، بدانید که بی‌اراده، احمق یا تنبل نیستید. در این فرآیند عوامل روانی‌ای دخیل هستند که ترک عادت را برای همه مشکل می‌کنند، اما همان دانشی که به ما درباره‌ی سختی ترک عادت‌ها می‌گوید متدهایی مبتنی بر تحقیقات را نیز به دست می‌دهد.

دقت کنید که هر دفعه تنها بر یک عادت تمرکز کنید و مراحل بالا را همراه با بازه‌های زمانی‌ای که گفته شد در موردش اعمال کنید تا احتمال موفقیت‌تان را به شکل شگفت‌آوری افزایش دهیn

دست و پای سرد

چرا ورزش برای سلامت مغز شما مهم است؟

جک فروت

10فواید میوه درختی جک فروت برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا