10 دلیل برای اینکه گوجه فرنگی برای سلامتی شما مفید است

سه‌شنبه 11 مرداد 1401 سلامت
فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که یکی از محبوب ترین میوه هایی است که در سراسر جهان به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. آنها بومی آمریکای جنوبی و مرکزی هستند و برای اولین بار توسط آزتک ها در پخت و پز خود مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه در بسیاری از مناطق آب و هوای معتدل اما بیشتر در کشورهای آسیایی رشد می کنند.

گوجه فرنگی در طیف گسترده ای از رنگ ها، از زرد تا نارنجی تا قرمز رشد می کند. آنها علاوه بر اینکه منبعی از ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و بتا کاروتن هستند، سرشار از لیکوپن هستند – یک آنتی اکسیدان قوی که در خط مقدم مبارزه با بسیاری از بیماری ها قرار دارد

گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین K با 9.9 میکروگرم است که 8 درصد از نیاز روزانه فرد را تامین می کند. حاوی 296 میلی گرم پتاسیم، 13.75 میلی گرم منیزیم، 6.25 گرم سدیم و 12.50 میلی گرم کلسیم است.

 

فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

1. به تنظیم فشار خون کمک می کند

غذاهای غنی از پتاسیم، مانند گوجه فرنگی، در حفظ فشار خون بسیار مهم هستند، زیرا اثر سدیم را خنثی می کنند. هنگامی که پتاسیم به اندازه کافی مصرف شود، سدیم متعادل می شود و در نتیجه فشار خون به درستی تنظیم می شود.

یکی دیگر از مکانیسم های اثر پتاسیم کاهش فشار خون بر روی دیواره رگ های خونی برای کاهش فشار خون بالا است.

در یک مطالعه دوسوکور، گزارش شد که درمان کوتاه مدت با عصاره گوجه فرنگی پتانسیل کاهش فشار خون بالا را نشان داد.

2. به کاهش وزن کمک می کند

گوجه فرنگی سرشار از آب، فیبر بالا و کالری کم است و به دلیل چگالی کم، میوه ای عالی برای کاهش وزن است.

طبق یک مطالعه، خوردن میوه های کم تراکم می تواند به شما در رسیدن به سیری و احساس سیری و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.  این کار با کاهش میل به پرخوری، که یک عامل مهم در استراتژی های کاهش وزن است، عمل می کند.

3. سلامت پوست را بهبود می بخشد

آسیب سلولی یکی از دلایل اصلی آسیب پوست است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به عنوان یک عامل محافظ عمل می کند و تیرگی پوست را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، آب گوجه فرنگی را می توان به صورت موضعی روی پوست مالید. محتوای لیکوپن آن یک اثر محافظتی بالقوه در برابر آفتاب سوختگی ناشی از UV و آسیب آن دارد.

4. برای بارداری سالم و رشد جنین

گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی ضروری برای بارداری سالم و رشد جنین است، گوجه فرنگی افزودنی خوبی برای رژیم غذایی زنان باردار است. محتوای آب آنها همچنین به حفظ سطح هیدراتاسیون بهینه کمک می کند.

گوجه فرنگی همچنین به افزایش سطح هموگلوبین  کمک می کند که باید در دوران بارداری به طور مطلوب حفظ شود.

5. سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن، بتاکاروتن، فولات، پتاسیم، ویتامین C و E و فلاونوئیدها است و نقش محافظتی در برابر تشکیل تصلب شرایین دارد.

پلاک های آترواسکلروتیک می توانند عوارض بیشتری مانند سکته مغزی و انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) ایجاد کنند.

 

فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

6. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می دهد

بر اساس یک مطالعه، پودر گوجه فرنگی به طور قابل توجهی تنوع و کیفیت میکرو فلور روده را در موش ها افزایش داد که از آسیب روده جلوگیری کرد و در نهایت سلامت گوارش و روده را بهبود بخشید.

در حالی که برای بررسی بیشتر اثربخشی آن باید آزمایش‌های انسانی گسترده‌ای انجام شود، تکیه بر غذاهای طبیعی مانند گوجه‌فرنگی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش یک جایگزین عالی است. فیبر موجود در گوجه فرنگی و دانه های آن نیز حرکات روده و حرکت روده ها را تسهیل می کند.

7. به مدیریت دیابت کمک می کند

یک مطالعه تجربی اثر مصرف گوجه فرنگی را بر گلوکز سرم ارزیابی کرد. در حالی که مستقیماً تأثیری در کاهش گلوکز آزاد در خون نداشت، به طور قابل توجهی افزایش فشار خون مرتبط با دیابت را کاهش داد.

گوجه فرنگی به دلیل محتوای کم نشاسته، کم کالری و فیبر بالا به طور کلی میوه خوبی برای میان وعده برای افراد مبتلا به دیابت است. همچنین با کاهش سرعت ترشح قند از افزایش انسولین در خون جلوگیری می کند.

8. می تواند باروری را بهبود بخشد

مطالعات استرس اکسیداتیو را به عنوان عامل اصلی اختلال عملکرد تولیدمثل شناسایی کرده اند. افزایش مصرف فولات، که در گوجه فرنگی یافت می شود، در مرحله قبل از بارداری، شانس بارداری را افزایش می دهد.

علاوه بر این، لیکوپن و ویتامین C موجود در گوجه فرنگی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و در نتیجه باروری را بهبود می بخشد.

 

9. التهاب را کاهش می دهد

لیکوپن، ویتامین‌های C و E و بتاکاروتن همگی برای خواص ضد التهابی‌شان به خوبی ثابت شده‌اند.

در مطالعه ای بر روی 106 زن چاق یا دارای اضافه وزن، مشخص شد که نشانگرهای التهابی در گروهی که مجبور به مصرف روزانه 330 میلی لیتر آب گوجه فرنگی بودند، به میزان قابل توجهی کاهش یافت. فرض بر این بود که مصرف گوجه فرنگی ممکن است در پیشگیری از بیماری های التهابی (مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت) مفید باشد.

 

10. ممکن است در پیشگیری از سرطان کمک کند

به گفته موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، مصرف لیکوپن ممکن است در برابر انواع مختلف سرطان محافظت کند.لیکوپن از تهاجم سلولی، رگزایی و متاستاز جلوگیری می کند، که فرآیندهای رایجی هستند که توسط آن سلول های سرطانی رشد و گسترش می یابند.

بنابراین مصرف یک رژیم غذایی غنی از لیکوپن که شامل گوجه فرنگی است می تواند به مدیریت سرطان کمک کند.

فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

فواید باورنکردنی گوجه فرنگی

کلمه پایانی

میوه ها، به طور کلی، منابع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بهتر است وقتی تازه مصرف شوند، به دست می آیند. گوجه فرنگی که در مدیریت بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی مفید است، همچنین برای زنان باردار، سلامت کلی مو و پوست، کاهش وزن و بهبود باروری مفید است.

مانند همه چیز، مصرف بیش از حد گوجه فرنگی می تواند فواید آن را خنثی کند و در عوض ممکن است باعث آسیب شود. همچنین اجتناب از مصرف مایعات در کنار مصرف میوه تازه بسیار مهم است.

یک عمل خوب این است که قبل از گنجاندن هر گونه غذایی در رژیم غذایی خود با هدف مدیریت شرایط جدی سلامت، با پزشک یا یک متخصص تغذیه واجد شرایط مشورت کنید. اغلب، غذاها نقش محافظتی بیشتری ایفا می کنند و می توانند مکملی برای داروها برای درمان یک بیماری باشند.

سندرم راکی تانسکی

سندرم راکی تانسکی(MRKH) چیست؟

کولیت روده

درمان بیماری کولیت روده با رژیم غذایی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا