چه شما مادری هستید که برای فرزندانش بهترین ‌ها را می خواهد، چه کارگری سخت کوش که منتظر ترفیع است، و یا کسی که با یک تراژدی شخصی مانند فقدان شغل، طلاق یا از دست دادن یک دوست صمیمی سر و کار دارد، همه ما در زندگی مان به امید نیاز داریم.

اما این امید زمانی در دسترس است که دست از بیش از اندازه عقلانی بودن برداریم. ما باید واقعا به این باور برسیم که چیزهای بهتری برای ما در نظر گرفته شده است. حتی اگر اوضاع در حال حاضر درست پیش نرود، ما باید باور کنیم که یک برنامه بزرگ‌ تر وجود دارد که هنوز نمی ‌توانیم آن را ببینیم.

 

۱-یک گام به عقب برگردید و به احساسات خود احترام بگذارید

اگر تحت ‌تاثیر احساسات خود قرار گرفته اید، و احساس ناامنی در ذهن شما ایجاد شده، این نشانه‌ ای است که شما نیاز دارید گامی به عقب بردارید و و به برخی از خود مراقبتی های جدی بپردازید.

پیاده روی کنید، با دوست صمیمی تان صحبت کنید، به یک تعطیلات کوتاه مدت بروید، موسیقی گوش کنید،مدیتیشن کنید و یا مجله بخوانید. هر چیزی که به شما در بازگشت به تعادل کمک کند.

برای هر دستاورد و افتخاری که به دست می آورید از خودتان قدردانی کنید و به خودتان پاداشی هر چند کوچک بدهید. هر قدمی که بر می دارید شما را بیشتر از قبل به رویاهایتان نزدیک می کند. حالا با نفس عمیق بر روی همین لحظه تمرکز کنید و قدر همه چیزهایی که در حال حاضر دارید، را بدانید.

۲-چشم ‌انداز و اهداف تان را بازبینی کنید

در لحظاتی که به بن بست می رسید بازبینی چشمس انداز و اهدافی که در سر دارید مفید خواهد بود. به اهدافدقیقی که داشتید توجه کنید و آنچه را که در وهله اول الهام ‌بخش شما برای ایجاد این اهداف بود، به یاد آورید.

به عنوان مثال، اگر می ‌خواهید چند کیلو از وزنتان را کم کنید، به این دلیل است که پزشک تان آن را توصیه کرده یا به این دلیل که می ‌خواهید سالم‌ تر شوید؟

کلید کار، مشخص کردن اهدافی است که برای خودتان تعیین کرده اید و مایل به متعهد ماندن به آن هستید. اهداف شما باید به یک چشم ‌انداز فراگیر متصل شوند که شما را برای غلبه بر هر مانع آماده کنند.

۳-انتظارات تان را مدیریت کنید

دلیل دیگر اینکه شما انگیزه تان را از دست می‌ دهید این است که انتظارات خیلی بالایی دارید.

اغلب بیشترین ناامیدی ما مربوط به داشتن انتظارات غیرواقعی است. داشتن انتظارات غیرواقعی همیشه به معنی نرسیدن به اهداف نیست، بلکه ممکن است به این معنی باشد که به زمان و یا منابع بیشتری برای حل آن نیاز دارید. به عنوان مثال، هنگام باز کردن یک فروشگاه جدید، به جای امید به ۱۰K شدن اعضا، بر بهبود سیستم های خود را تمرکز کنید.

اهداف مثبت و خاصی که در مراحل ابتدایی قابل مدیریت باشند، را مشخص کنید. تنظیم انتظارات سالم که دسترسی به آن‌ ها آسان است، شما را به ادامه مسیر تشویق خواهد کرد.

۴-یک برنامه جایگزین داشته باشید (پلن B)

همیشه یک احتمال وجود دارد که برنامه‌ های شما آنطور که امیدوار بودید و برنامه ریزی کرده بودید پیش نرود. اگر برنامه هایتان طبق پیش بینی، پیش نرود قطعا پذیرفتن شکست سخت خواهد بود، به خصوص اگر این مورد برای شما یک مسئله مهم باشد.

راه حلی که این مرحله وجود دارد، داشتن پلن بی یا همان برنامه جایگزین است. برنامه جایگزین مانند یک شبکه ایمن از شما در مقابل از دست رفتن هدفتان مراقبت می کند. در ایجاد برنامه جایگزین، ارزیابی آنچه در برنامه قبلی تان اشتباه بوده، ضروری است.

از تجربیات دوستان، مربیان و اطرافیانتان استفاده کنید و از آن ها در برای تکمیل دیدگاه هایتان سوال کنید. بگذارید یک برنامه جایگزین به شما کمک کند که بدانید شکست انتهای راه نیست بلکه فقط یک پیچ است که شما را به جایی دیگر هدایت می‌ کند.

۵-منابع تقویت مثبت را پیدا کنید

امید مانند شعله شمعی است که می ‌تواند بدون تقویت مثبت مداوم خاموش شود. ما به یادآورهایی برای تحریک به امیدوار بودن در مورد آینده نیاز داریم. خوشبختانه، روش ‌های زیادی برای الهام گرفتن وجود دارد، از جمله شناختن موفقیت‌ های کوچک ما در طول مسیر و یادآوری زمان‌ هایی که قادر به غلبه بر موانع هستیم. علاوه بر این کتاب، موسیقی، فیلم و سرگذشت دیگران نیز موارد الهام بخش خوبی به شمار می آیند.

منابع الهام بخش خاص و منحصر به فرد خودتان که برایتان موثرعمل می کند را پیدا کنید.

۶-یک چرخه قوی از پشتیبانی داشته باشید

ما به عنوان موجودات اجتماعی، از داشتن حمایت جامعه ‌ای از افرادی که برای ما اهمیت دارند فوق ‌العاده بهره می ‌بریم.

اعضای خانواده و دوستان صمیمی مان بخش اصلی زندگیمان هستند اما علاوه بر این افراد، ما می توانیم شبکه ارتباطی مان را گسترش دهیم تا عضوی از گروه مربیان، مشاوران و یا گروه های حمایتی شویم. این گروه آماده اند تا داستان زندگی مان را بشنوند و چشم اندازی که ما برای زندگی مان داریم را باور دارند.

در مواقع سخت و ناامیدی این افراد می توانند منبع آرامش ما باشند و به ما کمک کنند که دوباره به زندگی برگردیم.

۷-با چشم انداز خود در ارتباط باشید

وقتی توسط یک چشم ‌انداز قوی برای آینده مان هدایت می ‌شویم، می توانیم راحت تر احساس امیدواری کنیم. به همین دلیل است که روشن بودن دیدگاه مان در زندگی ضروری است. تنظیم هدف، ویژن برد و تصویرسازی، چند تکنیک هستند که می‌ توانند به رویاهای ما شکل دهند.

با انجام این تمرین ها، دیدگاه ما ملموس و در دسترس مان خواهد بود. لمس اهداف باعث می شود که آنها احساسی واقعی داشته باشند و به ما یک نقطه کانونی می ‌دهد که ما می ‌توانیم تمام انرژی مان را طبق آن هدایت کنیم.

۸-آگاه و مطلع باشید

امید باید ما را به جستجوی اطلاعات بیشتر در مورد آنچه می‌ خواهیم سوق دهد و ما را به سمت تحقق آن هدایت کند.

همانطور که می گویند، دانش قدرت است، و این به ما این امکان را می‌ دهد که انتخاب ‌های بیشتری را انجام دهیم. این مساله اعتقاد ما را تقویت می ‌کند که ما چیزهای لازم برای تاثیر بر نتایج و حرکت به جلو را داریم.

۹-روی لحظه فعلی تمرکز کنید

امید یک جهت گیری به آینده دارد و بنابراین می ‌تواند افکار ما را از زمان حال منحرف کند. مهم است توجه داشته باشیم که زمان زیادی را برای برنامه ‌ریزی در مورد آینده صرف نکنیم.

در صورتی که بخواهیم همه چیز بهتر شود، باید با جایی که در زندگی فعلی مان هستیم صلح برقرار کنیم. این پذیرش آرام باعث ایجاد آرامش درونی ما خواهد شد و مانع از آن می ‌شود که ما بیش از حد به عواقب و پیامدهای آینده نزدیک شویم.

حقیقت این است که لحظه فعلی تنها چیزی است که همیشه در اختیار خواهیم داشت و ما باید تمام تلاش خود را برای ثبت زیبایی و ماهیت آن انجام دهیم.

۱۰-قدردانی را تمرین کنید

قدردانی احساس ملایمت و فراوانی را ایجاد می ‌کند. براساس قانون جذب، قدردانی بیشتر به خاطر تمام چیزهایی که دارید، چه مادی و چه غیرمادی، باعث جذب بیشتر آن ها به سمت شما خواهد شد.

بنابراین، دفعه بعد که در مورد آینده احساس ناامیدی کردید، نفس عمیق بکشید و به تمام چیزهای عالی و افرادی که در اطراف تان دارید، فکر کنید.

شما زمانی یک تغییر سریع در نحوه دیدن زندگی تان احساس خواهید کرد که ببینید چقدر چیزهایی زیادی در زندگی شما وجود دارد که می‌ توانید به خاطر آن ها سپاسگزار باشید.